رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۸۷

تازه‌های نشر: «بامدادی دیگر»

«بامدادی دیگر» نوشته ضیاءالدین ترابی در ۱۱۰۰ نسخه از سوی نشر افراز به بازار کتاب آمده است.

این کتاب، نگاهی تازه به اشعار احمد شاملو است که به نظر نویسنده، «شاعری خلاق و بدعت‌گزار است که از همان آغاز کار، با سرودن نخستین شعر سپید خود و ابداع سبکی نو در شعر فارسی، مشکل جدیدی در تعریف شعر پدید می‌آورد.»

آقای ترابی پیش از این، کتاب‌های «سهرابی دیگر»، «فروغی دیگر» و «نیمایی دیگر» را نوشته بود که از سوی ناشرانی دیگر منتشر شده بود.

نویسنده مشکل جدیدی را که شاملو در تعریف شعر پدید آورده، چنین عنوان می‌کند: «مشکلی که به تعریف سنتی شعر برمی‌گردد. یعنی به موزون و مقفی بودن آن؛ مشکلی که نه خود شاملو پاسخ قانع‌کننده‌ای به آن داده است و نه دیگران.»


وی نتیجه می‌گیرد که از آن‌جا که تعریف سنتی کلام، قادر به پاسخگویی در مورد شعر سپید نیست، پس باید در آن تجدید نظر شود و در این تجدید نظر به جای تأکید بر «وزن و قافیه» باید به عنصر اصلی و عمده شعرساز، یعنی عنصر تخیل توجه شود.

«بامدادی دیگر» در ۱۰ فصل «درآمدی بر شعر سپید»، «زبان و بیان در شعرهای بی‌وزن شاملو»، «شعرهای سپید»، «شعرهای منثور»، «نثرهای شاعرانه»، «خطابه‌ها»، «شعرهای آزاد»، «شعرهای نیمایی»، «چهارپاره‌ها» و «خوانش شعر» به گونه‌گونی شعرهای احمد شاملو پرداخته است.

آقای ترابی در مطلبی با عنوان «راز جدایی زبان» با اشاره به این شعر شاملو «سلاخی می‌گریست، به قناری کوچکی دل باخته بود» می‌آورد: «این یک شعر کامل است از احمد شاملو. شعری موجز، فشرده، قابل انفجار و سرشار از شاعرانگی ...

این نمونه‌ای است از کاری که شاملو در عرصه زبان می‌کند؛ بازی زبانی و این همه نیست مگر توان شاعر در به کار بردن درست عناصر زبان و شناخت او از راز جادویی زبان.»
قیمت این کتاب، ۴۵۰۰ تومان است.


در همین رابطه:
تازه‌های نشر: «شهرزاد پشت چراغ قرمز»
تازه‌های نشر: «شرلوک هلمز در محلول هفت درصدی»
تازه‌های نشر: «خویشاوندی پنهان»
تازه‌های نشر: «مانی، پیامبر باغ‌های اشراق»
تازه‌های نشر: «گرداب»