رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۸۷

برخورد ۳۵ خودرو در آزاد راه تهران- قم

بیش از ۳۰ نفر، در برخورد عصر پنج شنبه ۳۵ خودرو در آزادراه تهران – قم، مجروح شدند که حال پنج تن از آنان وخیم اعلام شده است.

خبرگزاری فارس گزارش داده است که اورژانس، مجروحان را به شهرستان قم منتقل کرده‌اند و تا چند ساعت پس از تصادف این آزاد راه شاهد ترافیک سنگین بوده است.

بنا بر این گزارش یکی از مسئولان پلیس راه، علت وقوع این حادثه را انحراف به چپ یک دستگاه خودرو ۲۰۶ پیش‌بینی کرده است.

این در حالی است که به گزارش پلیس ایران ۶۸۷ فقره تصادف در طول دیروز و امروز (پنج شنبه و جمعه) در جاده‌های ایران رخ داده است.

خبرگزاری ایسنا امروز جمعه به نقل از سرهنگ علیرضا اسماعیلی گزارش داد که بر اساس آمارها، انحراف به چپ، توجه نكردن به جلو و تخطی از سرعت مطمئنه بیش‌ترین علل وقوع این تصادف‌ها در این مدت بوده است.

فرمانده پلیس راه ایران با اشاره به افزایش بارندگی در جاده‌ها و افزایش میزان سفر به شهرهای شمالی ایران از شهروندان ایرانی خواسته است با احتیاط کامل در جاده‌ها رفت و آمد کنند.

بر اساس آمار سالانه نزدیک به ۳۰ هزار نفر در جاده‌ای ایران کشته می شوند. سوانح رانندگی پس از بیماری‌های قلبی‌ - عروقی، دومین عامل مرگ و میر در ایران محسوب می‌شود.

آمار‌های سازمان یونیسف در ایران نشان می‌دهد که در سال ۲۰۰۶ حدود ۲۶ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای در کشور جان باختند که این رقم در سال ۲۰۰۰ بالغ بر ۱۷ هزار نفر بوده است.

بر این اساس، دو و نیم درصد از کل تصادفات جاده‌ای دنیا، در ایران اتفاق می‌افتد. این به آن معناست که آمار تصادفات جاده‌ای در ایران ۲۰ برابر دیگر کشورهای جهان است.

در حالی که تصادفات در جهان ششمین عامل مرگ و میر محسوب می‌‌شود، این موضوع در ایران دومین عامل مرگ و میر اعلام شده است.

نظرهای خوانندگان

یکی از دلایل بالا بودن میزان تصادفات و تخلفات رانندگی در کشور ما کم توجهی پلیس راهنمایی و رانندگی در ثبت دقیق اطلاعات مربوط به سوابق تخلفات رانندگان است. یادمان باشد که آدمها تحت تاثیر فیدبک جامعه اخلاق اجتماعی خود را تنظیم می کنند. در صورتیکه فردی بداند تمام خلاف های رانندگی او از لحظه ای که گواهینامه دریافت می کند در پرونده رانندگی او ثبت شده و تا آخر عمرش با او خواهد بود و در صورتیکه بداند این پرونده نه تنها برای ماموران راهنمایی و رانندگی بلکه برای مراکز گزینش ادارات، شرکت های خصوصی، دادگاهها، کلانتری ها، حتی افراد عادی (در صورت تایید دادگاه) قابل دسترس خواهد بود و بعنوان معیار و شاخصی اصلی در تصمیم گیری های مربوط به استخدام، اعطاء تسهیلات، گزینش مدیران، بررسی سوابق و غیره استفاده خواهد شد، دیگر کمتر کسی خلاف رانندگی را سرسری گرفته و نهایت مراقبت را در پیشگیری از آن به عمل خواهد آورد. متاسفانه نه تنها چنین بانک اطلاعاتی یا ارتباط منطقی بین خدمات عمومی جامعه و سوابق تخلف های افراد وجود ندارد، بلکه افراد خلاف کار عملا از طرف جامعه پاداش داده می شوند چون سریعتر به مقصد می رسند تا جاییکه امروز در شهری مثل تهران حتی امکان رانندگی بدون خلاف وجود ندارد.

-- رضا ، Oct 24, 2008 در ساعت 11:02 AM

مهمترین عامل تصادف در ایران عدم رعایت رانندگی بین خطوط است. رانندگان به صورت زیگزاگ حرکت می کنند و در بسیاری از اوقات برای راننده ای که بین خطوط حرکت می کند و به چپ و راست منحرف نمی شود به گمان اینکه سرعت را کند کرده است بوق می زنند. اگر راهنمایی و رانندگی بتواند این فرهنگ را نهادینه کند بسیاری از تصادفها کاهش می یابد. در این مورد نیز چنانکه در گزارش آمده است علت، انحراف پژوی 206 است.

-- مهتاب ، Oct 24, 2008 در ساعت 11:02 AM

ضمن تاييد كامل نظر آقا رضا در خصوص تاثير نبود سابقه كامل در بروز اين حوادث لازم است به تاثير فرهنگ رانندگي اشاره نمايم. متاسفانه غالب افراد عليرغم ادعاهاي لفظي براي زود رسيدن ارزش قايل هستند و چنانكه كسي را كه با سرعت مطمئن حركت نمايد، مورد استهزا قرار مي دهند و از عناويني چون دست و پاچلقتي و .. استفاده مي نمايند!
من خود بارها در همين اتوبان قم در معرض بوق باران خيلي از همين راننده هاي عجول قرار گرفته ام در حاليكه با سرعت 110، نيز با حفظ فاصله در باند مياني حركت مي كرده ام. حالا شما بگوييد كه يك راننده با سرعت 110 بايد كجا برود؟ به خط 1 يا خط 3؟

-- پرنده مهاجر ، Oct 25, 2008 در ساعت 11:02 AM