تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

فروش بقایای استودیوی چینه چیتای رم

دولت ایتالیا اعلام کرد که قصد دارد بقایای استودیوی فیلمسازی عظیم چینه چیتا در رم را به فروش بگذارد.

چینه چیتا استودیویی است که در دهه‌های گذشته، بزرگ‌ترین مرکز تولید فیلم‌های عظیم و باشکوه تاریخی - حماسی بوده است.

این استودیو، بزرگ‌ترین استودیوی فیلمسازی اروپا و از مهم‌ترین استودیوهای سینمایی جهان است که درسال ۱۹۳۷به وسیله بنیتو موسولینی دیکتاتور ایتالیا برای توسعه فرهنگ و صنعت سینمای باشکوه ایتالیا تاسیس شد و لوکیشن فیلم‌های بزرگی چون «بن هور» و «کیو وادیس» (کجا می‌روی؟) بوده است.

چینه چیتا همچنین مرکز تولید بسیاری از فیلم های باشکوه فلینی از جمله «ساتریکون» و «کازانووا» بوده و مارتین اسکورسیزی نیز بخش‌هایی از فیلم «دار و دسته‌های نیویورکی» را در چینه چیتا فیلمبرداری کرده است.

چینه چیتا در زمان جنگ جهانی دوم به وسیله هواپیماهای متفقین بمباران شد و بخش‌های زیادی از آن آسیب دید.


در دهه ۵۰، برخی از آثار تاریخی و حماسی مشهور هالیوود مثل «بن هور» و «کیو وادیس» در چینه چیتا ساخته شد و به همین دلیل، آمریکایی‌ها آن را «هالیوود روی رودخانه تیبر» نام نهادند.

چینه چیتا شامل ۲۲ استودیوی صدابرداری است که مجموعا ۲.۱میلیون فوت مربع مساحت دارد.

برخی از پروژه‌های جدید آمریکایی مثل «معجزه در سنت آنا»، «اسپایک لی و افسانه‌های گو گو» ساخته ابل فررا در چینه چیتا فیلمبرداری شده‌اند.

جریان خصوصی‌سازی استودیوی چینه چیتا از دهه ۸۰ شروع شد و بعد از ورشکستگی کامل این استودیو، حالا دولت سیلویو برلوسکونی تصمیم گرفته ۲۴ درصد باقیمانده آن را به شرکت‌های خصوصی واگذار کند.

به اعتقاد منتقدان و سینماگران ایتالیایی، سیاست‌های فرهنگی و سینمایی دولت برلوسکونی در سال‌های اخیر، ضربه‌های جدی به سینمای این کشور وارد کرده است.

جیانی آله مانو شهردار جدید رم که رهبر جوانان نئو فاشیست بود، اخیرا بودجه فستیوال رم که در سال ۲۰۰۵ تاسیس شد را کاهش داده است. شعار انتخاباتی او «سینمای کمتر، امنیت بیشتر» بود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)