تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های مطبوعات

ملاحظاتی پیرامون تشکیل اوپک گازی
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «نشست همکاری یا تشکیل کارتل گازی» به تحلیل نشست اخیر کشورهای ایران، روسیه و قطر در زمینه مشارکت در طرح‌های توسعه میادین گاز، بازاریابی و گازرسانی و صدور گاز پرداخته است.

به اعتقاد سرمقاله نویس این روزنامه «استفاده از لغت اوپک گازی اشتباه است چرا که اوپک در واقع مخفف انگلیسی سازمان کشورهای صادرکننده نفت است بنابراین سازمانی که قرار است شکل بگیرد در واقع سازمان همکاری‌های کشورهای صادرکننده گاز است.»

در بخش دیگری از این سرمقاله آمده است: «سازمان همکاری‌های کشورهای صادرکننده گاز را نباید مانند سازمان اوپک قلمداد کرد چرا که اوپک در واقع در واکنش به عملکرد شرکت‌های بین المللی نفت تشکیل شد تا از کاهش یکجانبه اعمال شده از طرف آن شرکت‌ها جلوگیری کند.»

متن کامل سرمقاله

دیپلماسی ایران و موقعیت باراک اوباما
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «ما و اوباما» به بررسی دیپلماسی ایران در خصوص موقعیت باراک اوباما نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخته است.

به اعتقاد رسالت «بدون تردید برای تهران برد یا باخت اوباما قماری بی‌نتیجه است. اساسا پدیده اوباما در یک سطح تحلیل کلان نوعی خودزنی سیاسی به منظور بازسازی اعتبار از دست رفته امپریالیسم آمریکا تلقی می‌شود.»

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود می‌نویسد: «پیروزی و یا شکست اوباما مانند هر پدیده سیاسی دیگری برای منافع ملی کشور ما می‌تواند فرصت‌ها و تهدیدهایی به همراه داشته است. اوباما باید معجزه گر ماهری باشد که بتواند دیوار بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا را که نیم قرن است روز به روز مرتفع‌تر می‌شود به یک باره از مقابل دیدگان مردم ایران بردارد.»

متن کامل سرمقاله

نقد تصمیم غیرکارشناسی اجرای قانون مالیاتی جدید
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز خود با عنوان «تصمیم درست امّا...» به نقد تصمیمات چند سال گذشته در دولت نهم به خصوص اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده پرداخته است.

آفتاب یزد می‌نویسد: «تصمیم‌گیری‌های موصوف، معمولا متکی به تمایلات و برداشت‌های مدیر تصمیم‌گیرو حلقه خاص مشاوران او بوده است و بدون توجه به مشاوره‌ها و توصیه‌های صاحب‌نظران مستقل صورت گرفته و می‌گیرد. در اغلب این موارد نیز، انتقادات بدون پاسخ مانده است.»

این روزنامه در ادامه درباره قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌نویسد: «این دستورالعمل به خوبی نشان می‌دهد اجرای قانون مالیات بر ارزش افـزوده نـیز مانند بسیاری از تصمیم‌گیری‌های سابق، بدون بهره‌گیری از نظرات نمایندگان اصناف یعنی طرف‌های اصلی اجرای این قانون، آغاز شده و حتی با دستگاه‌هایی مانند وزارت بازرگانی، هماهنگی کافی به عمل نیامده است.»

متن کامل سرمقاله

نقد عملکرد وزارت کشور در ۳۰ سال گذشته
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «وزارت کشور و آفت‌هایش» به نقد عملکرد وزارت کشور در ۳۰ سال گذشته پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «یکی از دلایل ناکامی وزارت کشور در حفظ نیروی انسانی رفتار غلط پارلمان‌های پس از انقلاب در برابر این وزارتخانه بوده است.»

با این مقدمه روزنامه کارگزاران می‌افزاید: «متاسفانه دولت نهم به ‌لحاظ از دست دادن سرمایه‌های انسانی فاصله معنادار و عمیقی با دولت‌های هشتگانه پیشین دارد. در گذشته وزیران کشوری که روی کار می‌آمدند تلاش می‌کردند دست‌کم یکبار در دوره مسوولیت خویش تغییراتی در سطوح ستادی و استانی ایجاد کنند که همین ثبات نسبی تا حدودی منجر به تربیت نیروهای با صلاحیتی می‌شد. اما حجم تغییرات در عمر سه ساله دولت نهم بسیار زیادتر از حد متعارف بوده است.»

در بخش دیگری از این سرمقاله می‌خوانیم: «دولت نهم در رابطه با به‌کارگیری نیروی انسانی در نهادهای حاکمیتی نعل وارونه زده است و علاوه بر تغییرات کوتاه مدت و حرکت در خلاف مسیر منتهی به انباشت تجربه‌ها، در ماهیت انتخاب نیز مدیریت نظامی را ترجیح داده است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
● سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «آمریکا در چنگ بحران بی اعتمادی».

● سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «روزهای دشوار اقتصاد ایران».

● سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «چرخش استراتژیک در ماه آخر».

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)