تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

لاریجانی: طرح آمریکا موذیانه است

علی لاریجانی گزارش‌ها مبنی بر درخواست ایجاد دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران از سوی مقامات کاخ سفید را حرکتی «موذیانه» دانست.

آقای لاریجانی که با خبرگزاری فارس گفتگو کرده، افزوده است: «ایجاد دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران را باید یک اقدام سیاسی موذیانه تلقی کرد تا یک تصمیم.»

رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است که مقامات ایران نباید در «دام تبلیغات» آمریکایی‌ها گرفتار شوند.

برخورد تند با ایده گشایش دفتر حافظ منافع آمریکا در حالی از سوی آقای لاریجانی صورت می گیرد که محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران در ۲۳ تیرماه امسال اعلام کرده بود: «برای نزدیکی دو ملت ایران و آمریکا، از هر پیشنهادی، حتی اگر از سوی مقامات کاخ سفید باشد، حمایت می‌کند.»


طرح راه‌اندازی دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران برای نخستین بار در دوم تیرماه از سوی برخی رسانه‌های آمریکایی مطرح شد و کاندولیزا رایس وزیر خارجه دولت بوش به طور ضمنی، بررسی این طرح از سوی مقامات آمریکایی را تأیید کرد.

۱۳ آبان‌ماه ۱۳۵۸، سفارت آمریکا در تهران از سوی گروهی از «دانشجویان پیرو خط امام» اشغال شد و از آن زمان تا کنون، روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا به طور کامل قطع است.
در حال حاضر یک بخش حافظ منافع آمریکا در داخل سفارت سوئیس در تهران فعال است؛ اما تمامی کارکنان این دفتر سوئیسی هستند.

منابع آگاه در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده‌اند آن‌چه در حال حاضر ایالات متحده مد نظر دارد، این است که کارمندانی آمریکایی به تهران بفرستد که دارای موقعیت و جایگاه دیپلماتیک باشند.

در اوایل مرداد ماه امسال نیز تعدادی از سناتورهای با نفوذ حزب دموکرات ایالات متحده با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری این کشور، از ایده بازگشایی دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران حمایت کردند.

این سناتورها که از سوی جان کری هدایت می‌شوند، در عین حال خواستار «حضور دیپلماتیک محدود اما استراتژیک» ایالات متحده در ایران هستند.
دیک دربین، جان کری، کارل لوین، پتریک لیهی، راس فاین گلد، دایان فاین استاین و پتی موری از سناتورهای امضا کننده این نامه اند.

آقای لاریجانی معتقد است: «شاید به خاطر این‌که آقای اوباما اعلام کرد که ما می‌خواهیم مذاکره با ایران را شروع کنیم، این کار انجام گرفته» است.
به گفته رئیس مجلس ایران، جمهوری اسلامی باید بر اساس منطق خود عمل کند و «آنجایی که به نفع ماست ما باید نظر بدهیم و آنجا که به نفع ما نیست، نباید در دام تبلیغات آنها بیفتیم.»

نظرهای خوانندگان

ایا اقای لاریجانی وزیر امور خارجه است و یا نماینده مردم قم در مجلس؟؟ در ضمن ایشان هرگز در طول عمرش حتی یکروز هم در قم زندگی کرده که مشکلات مردم ان شهز را در یابد؟؟ اگر در شهر فقیه گیرند همه را در شهر گیرند!!

-- بدون نام ، Oct 21, 2008

معني اين حرف چيه؟ يعني آقاي لاريجاني معتقد به اصل برد-برد در روابط دو طرفه نيست؟

-- بدون نام ، Oct 22, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)