تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

کنسرت‌ مشترک علیزاده و درویشی در زمستان

حسین علیزاده و محمدرضا درویشی در کنسرتی مشترک، سه اثر جدید خود را برای نخستین بار اجرا می‌کنند.

به نوشته رسانه‌های ایران، در این کنسرت، سه اثر از ساخته‌های حسین علیزاده که وی در طول سال‌ها فرصت اجرا پیدا نکرده‌اند، به همراه یکی از ساخته‌های محمدرضا درویشی اجرا خواهند شد.

یکی از کارهای حسین علیزاده برای این کنسرت، اجرای جدیدی از قطعه مشهور «عصیان» است که اولین بار در ۱۳۶۳ برای هارپ و ارکستر زهی نوشته شد و در سال ۱۳۷۰ در شهر استراسبورگ توسط ارکستر مجلسی شیلتیگهایم به رهبری «ایرج صهبایی» اجرا شد.

این قطعه با همان اجرا در آلبومی با نام «آوای مهر» آمد و درآمد آلبوم به زلزله‌زدگان رودبار تقدیم شد.

علاوه بر «عصیان»، آقای علیزاده، «ترکمن» و «نی‌نوا»، دو قطعه دیگر از ساخته های خود را نیز برای اجرای دوباره در این کنسرت آماده کرده و قرار است برای اجرای «ترکمن» خود او نیز به عنوان نوازنده بر روی صحنه برود.

علیزاده «ترکمن» را در سال ۱۳۶۷ برای سه‌تار ساخت و اجرا کرد و این بار پس از گذشت ۲۰ ‌سال، این قطعه را دوباره با همکاری هوشیار خیام برای ارکستر زهی و سه نوازنده سه‌تار تنظیم و ارائه کرده است.


حسین علیزاده و محمدرضا درویشی (عکس: مریم محمدی)

اما در دیگر سوی این کنسرت، محمدرضا درویشی است که سال‌ها پیش، سوییتی روی رمان «کلیدر» محمود دولت‌آبادی نوشته که قرار است در این کنسرت آن را با ارکستر زهی اجرا کند.

درویشی، سرگذشت ساخت این قطعه را چنین روایت می‌کند: «در سال ۱۳۸۴ قرار بر این شد که گزیده‌ای از داستان کلیدر توسط نگارنده آن خوانده و همراه موسیقی از سوی انتشارات فرهنگ معاصر منتشر شود.

کار ضبط گزیده کلیدر با صدای آقای دولت‌آبادی در تابستان همان سال انجام شد و ساخت سوییت کلیدر برای ارکستر زهی نیز به مدت تقریبی ۵۰ دقیقه، طی نزدیک به دو سال به پایان رسید.»

این قطعه، در تابستان ۱۳۸۶ با نوازندگان سازهای زهی ارکستر سمفونیک ملی اوکراین به رهبری ولادمیر سیرنکو ضبط شده است.

از نظر درویشی، این قطعه مایه‌گرفته از ذهنیت موسیقی ایرانی و روایت شخصی او از داستان کلیدر است.

وی دلیل انتخاب ارکستر زهی برای این قطعه را علاقه شخصی به رنگ صوتی این ارکستر و هم‌خانوادگی سازهای ارکستر زهی عنوان کرده است.

هنوز زمان دقیق و مکان مشخصی برای برگزاری این کنسرت پیش‌‌بینی و اعلام نشده است.

نظرهای خوانندگان

مطرب عشق عجب ساز و نوایی دارد!

-- بدون نام ، Oct 18, 2008

وقتی ترکمن منتشر شد در بروشور آن علیزاده طی مطلبی زیبا یادی از استاد خود یوسف فروتن کرد و از قول ایشان گفت که نوازنده هر جمله ای را که می نوازد می تواند اجرای آنرا با یک ارکستر بزرگ تجسم نماید، و در همان جا مژده داد که قطعه ترکمن به زودی با یک ارکستر بزرگ اجرا خواهد شد. از آن زمان ۲۰ سال می گذرد و اکنون خوشحالم که علیزاده به وعده خود وفا کرد.

-- پژمان ، Oct 18, 2008

این کامنت را با این امید می‏گذارم که آقای علیزاده و آقای درویشی آن را بخوانند و این کنسرت را در یک تور اروپایی به خصوص در آلمان هم برگزار کنند. مشتاقانه منتظرم.

-- پروانه ، Oct 19, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)