تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

توافق ایران و عراق برای جستجوی اجساد سربازان جنگ

کمیته بین‌الملی صلیب سرخ سازمان ملل متحد از توافق دولت ایران و عراق برای جستجوی سربازهای مفقودالاثر جنگ هشت ساله (۱۹۸۰- ۱۹۸۸) خبر داد.

به گزارش آسوشتیدپرس، در این یادداشت تفاهم سه‌جانبه که میان ایران و عراق و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ژنو به امضا رسید، مقرر شد که دو کشور برای یافتن اجساد سربازان مفقودالاثر در مرزهای مشترک همکاری کنند.

براساس این تفاهم‌نامه، یک کمیته سه جانبه به منظور حل و فصل نهایی موارد اندک حل نشده و باقی‌مانده اسرای سابق دو طرف تشکیل خواهد شد.

پاتریس میگیواند روگو، رییس صلیب سرخ جهانی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با استقبال از امضای این توافقنامه، آن را یک گام به جلو برای کم کردن آلام هزاران خانواده ایرانی و عراقی دانست.

به گفته وی این توافقنامه چارچوب مشخصی را برای تبادل اطلاعات میان ایران و عراق برای تحویل اجساد تعیین می‌کند.

دولت ایران می‌گوید که از سرنوشت هشت هزار سرباز خود در جنگ اطلاعی ندارد و اجساد آنان پیدا نشده است. به گفته مقامات ایرانی هنوز گورهای دسته جمعی از سربازان زندانی ایرانی در عراق وجود دارد.

این یادداشت تفاهم مشترک را سیدمحمدعلی حسینی، معاون حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه و وجدان سلیم، وزیر حقوق بشر عراق و مژوان روگو، مدیر عملیات خاورمیانه صلیب سرخ امضا کردند.

به گزارش ایسنا در نشست روز پنجشنبه، معاون کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از فعالیت‌های ایران در زمینه حل و فصل مساله اسرا و مفقودین جنگ تحمیلی تقدیر شد.

تیرماه سال جاری، ایران از صلیب سرخ جهانی خواست که اسامی «سربازان متجاوز» را برای شناسایی کشته‌شدگان و اسرا در اختیار این کشور بگذارد.

در بخشی از این نامه که از سوی فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح ایران به به پیتر اشتوکر، رییس صلیب سرخ جهانی نوشته شده بود، چنین آمده: «کمیته جستجوی مفقودین جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد ضمن گفت و گوهای محرمانه با کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، نحوه همکاری خود جهت اجرای صادقانه قوانین بین‌المللی انسان‌دوستانه که باید به هنگام مواجهه با متجاوزین مورد توجه قرار گیرد را معلوم و پیش از از وقوع هرگونه حادثه‌ای در جهت حفاظت از منابع قربانیان تلاش نماید.»

جنگ میان ایران و عراق با تهاجم دولت صدام حسین به مرزهای ایران در سال ۱۳۵۹ خورشیدی آغاز شد. در سال ۱۳۶۷، ایران با پذیرفتن قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت به آن پایان داد.


در همین رابطه:
درخواست ایران برای دریافت فهرست «سربازان متجاوز»

نظرهای خوانندگان

هنوز اجساد بچه های مردم از جنگ قبلی باقی مونده، تیم سپاهی-اطلاعاتی احمدی نژاد میخواد یک جنگ دیگه راه بندازه به امید بالا موندن قیمت نفت!

-- بابک ، Oct 18, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)