تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

حمله مک‌کین و پیروزی اوباما در آخرین مناظره

در فاصله کمتر از سه هفته تا انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ آمریکا، باراک اوباما و جان مک‌کین برای سومین و آخرین بار به مناظره با یکدیگر پرداختند.


خوش و بش باراک اوباما و جان مک‌کین در ابتدای مناظره سوم (عکس: رویترز)

مناظره نامزدهای دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، چهارشنبه‌شب (صبح پنجشنبه به وقت تهران) با محور بحران مالی و مسائل داخلی آمریکا در دانشگاه هافسترا در شهر همپستد ایالت نیویورک برگزار شد و باب شیفر، خبرنگار شبکه سی‌بی‌اس میزبانی آن را بر عهده داشت.

مناظره سوم این دو نامزد به نسبت دو مناظره قبلی، شفاف‌تر و صریح‌تر بود و مسائل مختلفی از قبیل بحران اقتصادی آمریکا، سیاست مالیاتی پیشنهادی دو نامزد، بیمه درمانی، شایستگی نامزدهای معاون اولی برای جانشینی احتمالی رییس‌جمهور، «زننده» شدن مبارزات انتخاباتی و آموزش از جمله محورهای اصلی این مناظره بود.


سومین مناظره باراک اوباما و جان مک‌کین (عکس: AP)

نامزد حزب جمهوری‌خواه با حمله به سیاست‌های اقتصادی باراک اوباما، گفت که افزایش مالیات‌ها و هزینه‌های دولت، موجب وقوع «رکود بزرگ» دیگری در اقتصاد آمریکا می‌شود.

جان مک‌کین هم‌چنین باراک اوباما را تلویحاً مارکسیست خواند و گفت که وی قصد دارد «ثروت را بین مردم تقسیم کند.»

مک‌کین در بخش دیگری از سخنانش خطاب به باراک اوباما گفت که «من جورج بوش نیستم. تو اگر می‌خواهی با جورج بوش رقابت کنی، باید چهار سال قبل نامزد می‌شدی.»

باراک اوباما نیز با مشابه خواندن سیاست‌های اقتصادی جان مک‌کین به جورج بوش، گفت که کاندیدای حزب جمهوری‌خواه «در مسائل اصلی اقتصادی مانند مالیات‌ها، انرژی و اولویت‌های مخارج دولت، مدافع سرسخت سیاست‌های جورج بوش بوده است.»

نامزد حزب دموکرات هم‌چنین گفت که صد درصد تبلیغات ستاد جمهوری‌خواهان منفی و علیه وی بوده است.»


در مجموع جان مک‌کین در این مناظره بیشتر سعی کرد به باراک اوباما و سیاست‌هایش حمله کند و در مقابل، نامزد حزب دموکرات بیشتر آرام بود و از مواضع خودش دفاع کرد و حتی از فرصت برای حمله به سارا پیلین، نامزد معاون اولی جان مک‌کین نیز استفاده نکرد.

نظرسنجی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در پایان مناظره نشان داد که ۵۸ درصد رأی‌دهندگان آمریکایی، باراک اوباما را و ۳۱ درصد جان مک‌کین را برنده مناظره دیشب دانسته‌اند.

نظرسنجی شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس از بین رأی‌دهندگان مردد هم ۵۳ به ۲۲، حکایت از برتری نامزد حزب دموکرات در این مناظره می‌کرد.


انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، چهارم نوامبر (چهاردهم آبان) برگزار می‌شود و نظرسنجی‌های مختلف نشان می‌دهد باراک اوباما به طور میانگین هشت درصد از رقیب خود مک‌کین پیش افتاده است.


در همین رابطه:
راند سوم: پیروزی اوبامای خونسرد با امتیاز بر مک‌کین عصبی
مناظره دوم: حمایت اوباما و مک‌کین از تشدید تحریم ایران
مناظره معاونان: تأکید بایدن و پیلین بر مذاکره با ایران
مناظره اول: سیاست متفاوت مک‌کین و اوباما در مورد ایران
صفحه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ آمریکا

نظرهای خوانندگان

hamantor keh Bresht migooyad: "wy beh haal-e mellati keh donbaal-e ghahreman migardad." albateh manzoor-e Bresht nevisandeh in sotoon va modiranash ast.

-- بدون نام ، Oct 17, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)