تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های مطبوعات

تحلیلی از استقبال آمریکا در مذاکره با طالبان
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «مذاکره برای گسترش ناامنی» به اعلام مقامات آمریکا در افغانستان برای آغاز گفتگو‌ها با سران طالبان واکنش نشان داده است.

به اعتقاد سرمقاله نویس این روزنامه، دولت بریتانیا پایه‌گذار آغاز مذاکرات با طالبان در افغانستان بوده است.

کیهان می‌نویسد: «مذاکره با طالبان و آماده کردن میزهای گفتگو در حالی صورت می‌گیرد که آمریکایی‌ها از روند دمکراسی در افغانستان ناامید شده‌اند.»

این روزنامه در پایان نتیجه می‌گیرد: «مذاکره با طالبان آغاز آشوب‌های جدیدی در منطقه است بدون آنکه آسیبی به متجاوزان و اشغالگران وارد آورد. اما آیا این خواب تعبیر شدنی است؟»

متن کامل سرمقاله

پیش‌بینی مواضع انتخاباتی صدا و سیما
روزنامه آفتاب‌یزد در سرمقاله امروز خود با عنوان «شق‌القمر واقعی!‌!‌» پیش‌بینی کرده است که در ماه‌های آخر زمان برگزاری انتخابات صدا و سیمای جمهوری اسلامی برنامه‌های جهت‌دار خود به نفع یک جریان سیاسی خاص را آغاز کند.

این روزنامه می‌نویسد: «هزینه ناشی از سلب اعتماد عمومی از رسانه ملی، چیزی نیست که با تکیه زدن یک نفر بر کرسی ریاست جمهوری یا حذف دیگری، جبران شود.»

متن کامل سرمقاله

طرح مجدد پیشنهاد انتخاباتی حزب اعتماد ملی
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «انتخابی برای همه» بار دیگر طرح حزب اعتمادملی برای تعیین نامزدی واحد در انتخابات آتی ریاست جمهوری را مطرح کرده است.

این حزب پیشنهاد کرده است که تا زمستان جاری، همه احزاب، گروه‌ها و رجال سیاسی که علا‌قه‌مند به شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند، آمادگی خود را اعلا‌م داشته و به میان مردم بروند و از برنامه‌های خویش با آنها سخن بگویند و «نهایتا با جمع‌بندی و اتفاق بر یک مدل مطلوب همگانی به کاندیدایی واحد دست خواهند یافت.»

اعتماد ملی در بخش دیگری از سرمقاله خود با تقدیر از حضور مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری، می‌نویسد که تنها کسی که می‌تواند در برابر احمدی‌نژاد به رقابت بپردازد و مورد وثوق سایر جریان‌های سیاسی باشد، دبیرکل این حزب یعنی آقای کروبی است.

متن کامل سرمقاله

یک توصیه برای دستیابی به رشد نقدینگی محدود
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «نقدینگی؛ کم یا زیاد؟!» به نقد سیاست‌های احتمالی دولت در عرضه پول در بانک‌ها پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که اگر دولت بخواهد این عطش کاذب تقاضا برای منابع بانکی در نرخ‌های دستوری و پایین را از طریق عرضه پول بیشتر بخواباند، تنها قیمت‌ها را متورم خواهد کرد.

دنیای اقتصاد در ادامه می‌‌آورد: «وقتی مقدار پول یا نقدینگی بیشتری به دنبال خرید کالا با عرضه محدود در اقتصاد باشد، قیمت‌ها افزایش می‌یابند. افزایش قیمت در واقع مکانیزمی است که عرضه و تقاضای واقعی برای پول را به تعادل می‌رساند.»

این روزنامه در پایان توصیه می‌کند: «برای دستیابی به هدف رشد نقدینگی محدود، یا باید قیمت را که همان نرخ سود بانکی است اصلاح کرد یا سازوکاری برای سهمیه‌بندی اعتبارات برقرار نمود. آنچه مطلوب اقتصاددانان است، اصلاح نرخ می‌باشد، به طوری که نرخ سود واقعی، یعنی نرخ سود منهای نرخ تورم انتظاری، حداقل مثبت باشد.»

متن کامل سرمقاله

پرسش از آثار احتمالی اجرای طرح تحول اقتصادی
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «درس‌های توقف مالیات بر ارزش افزوده» به آثار اجرای قانون جدید مالیاتی در ایران پرداخته است.

سرمقاله نویس این روزنامه معتقد است که «شتابزدگی در آغاز اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده گریبانگیر این قانون شد و نظامی را که بیش از پنج سال از نهادهای قانونگذاری کشور وقت گرفت دچار وقفه کرد.»

جمهوری اسلامی در ادامه سرمقاله خود می‌پرسد: «اگر اجرای طرح تحول اقتصادی که از نظر ابعاد گستردگی حساسیت و اهمیت قابل مقایسه با قانون مالیات بر ارزش افزوده نیست از چنین ضعفی برخوردار باشد آیا پیامدهای اجتماعی این مسئله قابل مدیریت خواهد بود؟»

متن کامل سرمقاله

انتقاد از برخورد‌های دولت با نظام‌های صنفی
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «ریشه بحران بازار» به انتقاد از برخورد‌های سال‌های اخیر دولت با نهاد بازار پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «دولت یا سازمان امور مالیاتی طی سال‌های گذشته کمترین میزان توجه‌ای را به نهادهای مدنی و اصناف نشان نداده‌اند.»

به نوشته کارگزاران «پارلمان صنفی کشور حتی در زمان تعیین ضرایب مالیاتی نیز به بازی گرفته نشد تا نمایشی از بی‌اعتنایی به اصناف در دولت برگزار شده باشد.»

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود با اشاره به بحران تعطیلی بازارها در ایران در اعتراض به قانون جدید مالیاتی کشور، می‌نویسد: «دولت اگر زیرساخت‌های آموزشی را به صورت دقیق مهیا می‌کرد به‌طور حتم بحرانی اینگونه نیز شکل نمی‌گرفت.»

متن کامل سرمقاله

نقش محمد خاتمی در احیاء چهره بین‌المللی ایران
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «ظرفیت واقعی ایران» به حضور چند نماینده بلند‌پایه کشور‌های جهان در ایران برای شرکت در نشست دین در دنیای معاصر واکنش نشان داده است.

به اعتقاد سرمقاله نویس این روزنامه «تهران در سه سال اخیر هیچ گاه چنین میهمانان ارشدی از غرب، اروپا و جهان نداشته است.»

این روزنامه می‌نویسد که «خاتمی بار دیگر نشان داد توان بازگرداندن حیثیت بین المللی ایران را دارد و می‌تواند جایگاه کشور را در عرصه سیاست خارجی ارتقا دهد.»

سرمایه در بخش پایانی سرمقاله خود با اشاره به اهداف برگزاری چنین نشستی در ایران می‌آورد: «این همایش چه انتخاباتی تلقی شود چه غیرانتخاباتی، بیانگر وجود ظرفیت‌های واقعی ایران و ایران واقعی است؛ ظرفیت‌هایی که با اندکی تساهل و تسامح و به دور از تنش می‌تواند طرحی نو در مطرح کردن ایران در جهان دراندازد.»

متن کامل سرمقاله

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)