تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های مطبوعات

انتقاد از عملکرد صدا و سیما
روزنامه ابتکار در سرمقاله امروز خود با عنوان «رحیم پور ازغدی و فرصت سوزی تلویزیون» از عملکرد صدا و سیما ایران در معرفی یکسویه اندیشه برخی روشنفکران مذهبی انتقاد کرده است.

این روزنامه با اشاره به پخش سخنان هفتگی آقای ازغدی از صدا و سیما می‌نویسد: «این میزان از تمرکز و انحصار، نشان از آن دارد که به غیر از آقای رحیم پور یا نخبه ذی صلاح وجود ندارد یا اصولا نخبه ای وجود ندارد.»

سرمقاله نویس روزنامه ابتکار معتقد است که «کار تلویزیون با آقای رحیم پور نه خدمت که بلکه فرصت سوزی است و این خود ایشان است که باید هوشیاری مانع چنین فرصت سوزی شود.»

متن کامل سرمقاله

حمایت از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «نعل وارونه!» به تعطیلی بازار‌های ایران در اعتراض به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده واکنش نشان داده است.

این روزنامه آن تعداد از بازاریانی که اقدام به بستن مغازه‌های خود کرده‌اند را تحت تاثیر القائات عده‌ای سرمایه‌دار «مفت‌خور و حرام‌خور» معرفی کرده است.

کیهان در ادامه با دفاع از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌نویسد که اجرای این قانون «ددست واسطه‌ها را کوتاه، حساب‌های مالیاتی را شفاف، اقتصاد زیر زمینی را محو، و میزان مالیات مصرف کنندگان را کاهش می‌دهد.»

متن کامل سرمقاله

توصیه به احزاب در انتخابات آتی ریاست جمهوری
روزنامه آفتاب‌یزد در سرمقاله امروز خود با عنوان «پیشگامی در راه پرسنگلاخ!» به تجزیه و تحلیل مواضع احزاب سیاسی در فاصله هشت ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری در ایران پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که برخی جریان‌ها با ترساندن مردم سعی دارند حزب خود را تنها منجی معرفی کنند و از این طریق قدرت را در اختیار بگیرند.

به اعتقاد سرمقاله نویس این روزنامه «تداوم دیوسازی برای منصرف ساختن مردم از فرشته‌یابی روش مناسبی در آغازین سال از چهارمین دهه استقرار نظام جمهوری اسلامی نیست.»

آفتاب یزد توصیه می‌کند که «همه گروه‌ها بایستی به صورت مشخص – و البته با توجه به واقعیت‌های سیاسی کشور – برنامه‌هایی برای دوره چهارساله‌ پس از پیروزی خود ارائه دهند.»

متن کامل سرمقاله

تشریح جزئیات قانون مالیات بر ارزش افزوده
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «بازار و مالیات بر ارزش افزوده» به توضیح در مورد جزئیات این قانون که در هفته‌های اخیر جنجال‌هایی به راه انداخته، پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «قانون مالیات بر ارزش افزوده به نفع تولید کنندگان داخلی است.»

رسالت در بخش دیگری از سرمقاله خود به تعطیلی بازار‌ها در ایران اشاره می‌کند و می‌آورد: «بازار اسلامی که از ابتدای انقلاب با دولت اسلامی همراهی کرده است، این بار هم در کنار دولت حریم قانون را پاس می‌دارد و اجازه سوء استفاده به فرصت‌طلبان را نمی‌دهد تا روابط صمیمانه دولت و بازار مخدوش شود.»

متن کامل سرمقاله

حمایت از حضور مهدی کروبی در انتخابات
روزنامه اعتمادملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «ایران به هوای تازه نیازمند است» به موضوع اعلام حضور مهدی کروبی در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آینده ایران پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «خوابی سحرگاهی و خوش‌خیالی عمومی اردوگاه اصلا‌ح‌طلبان سرنوشت کشوری را تغییر داد. امروز کشور بدترین شرایط خود در سی سال گذشته را می‌گذراند.»

اعتماد ملی در بخش دیگری از سرمقاله خود با اشاره به بسیاری از مشکلات در جامعه کنونی ایران، می‌آورد: «در این شرایط مهدی کروبی تصمیم به آمدن گرفته و برای تغییر وضع موجود مبتنی بر خرد جمعی آمده است. حال درمی‌یابیم که آمدن مهدی کروبی و تصمیم خطیرش کاری سهل نبوده است.»

متن کامل سرمقاله

منافع آمریکا در توافقنامه امنیتی عراق
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «عراق؛ آخرین دست و پازدن‌های بوش» به مخالفت آیت‌الله سیستانی با امضاء توافقنامه امنیتی آمریکا و عراق پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «دولت عراق در موقعیت دشواری قرار گرفته و برای حل مشکلات پدید آمده چاره‌ای جز مشورت و استمداد از مراجع دینی نیافته است.»

جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سرمقاله خود با اشاره به اهداف آمریکا در امضای این توافقنامه امنیتی می‌آورد: «نکته اصلی در اصرار دولت بوش برای هرچه سریع تر به نتیجه رساندن توافق نامه امنیتی با عراق اینست که جمهوریخواهان برای پیروز شدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به یک برگ برنده در عراق نیاز دارند تا پرونده سیاه آنها در این کشور و در خاورمیانه را تحت الشعاع خود قرار دهد و سرپوشی نیز بر اوضاع آشفته اقتصادی آمریکا بگذارد.»

متن کامل سرمقاله

انتقاد از سیاست‌های غیرکارشناسی دولت نهم
روزنامه مردمسالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «اما بدون فراهم کردن زیر ساخت‌ها» به لغو اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده واکنش نشان داده است.

این روزنامه می‌نویسد: «مگر دولتمردان همگی متفق القول نمی‌گفتند که این برنامه یک برنامه کاملا کارشناسی شده و در راستای عدالت اجتماعی است؟ پس چرا اگر این گونه بود، در ابتدای راه با مشکل برخورد کرد؟ براستی هزینه اقتصادی تعطیلی بازارهای مختلف در شهرهای گوناگون را چه کسی باید بپردازد؟ آیا این اتفاقات در راستای شعار عدالت طلبی دولت نهم است؟ مگر در نهایت کسی به جز قشر متوسط و ضعیف اقتصادی جامعه هم ضرر می کند؟»

به اعتقاد سرمقاله نویس مردمسالاری «ارائه طرح‌های رنگارنگ و جدید در زمینه‌های گوناگون و بدون توجه به وجود زیرساخت‌های مختلف آن می‌تواند پیامدهای ناگوار بسیاری برای کشور درپی داشته باشد. زیرا که شرط تحقق یک طرح ظاهر زیبای آن نیست، بلکه درست اجرا کردن آن است.»

متن کامل سرمقاله

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)