تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تداوم تعطیلی بازارها در تهران و اصفهان

روزنامه‌های ایران از گسترش تعطیلی بازار‌‌ها در تهران و اصفهان، در اعتراض به قانون مالیات بر ارزش افزوده که هفته گذشته اجرای آن دو ماه به تعویق افتاد، خبر می‌دهند.

اجرای این قانون که از اول مهرماه در ایران آغاز شده بود با اعتراض بازاریان شهرهای اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز و تهران مواجه شد که در نهایت محمود احمدی‌نژاد هفته گذشته دستور تعویق دو ماهه اجرای این قانون را صادر کرد.

روزنامه‌ کارگزاران در شماره امروز خود گزارش می‌دهد که تنها با گذشت دو روز از صدور دستور تعویق این قانون، بخشی از بازار تهران و اصفهان روز گذشته در تعطیلی به سر برده‌اند.


براساس این گزارش، تداوم تعطیلی بازار‌ها در واکنش به اطلاعیه‌ اخیر سازمان امور مالیاتی است که از اصناف خواسته طی دو ماه آینده «تعامل خود با این سازمان را افزایش دهند.»

این روزنامه تداوم اعتصاب و تعطیلی بازار‌ها را در ۳۰سال گذشته بی‌سابقه توصیف کرده است.
آن‌طور که این روزنامه میانه‌رو اعلام کرده، از چند روز گذشته، بازار پارچه‌فروشان و فرش‌فروشان در اعتراض به این قانون فعالیت‌های خود را تعطیل کرده‌اند.

خبرگزاری فارس نیز امروز یکشنبه در گزارشی از بازار تهران به نقل از محمد آزاد رئیس سابق شورای اصناف کشور اعلام کرد که گروهی از «اراذل و اوباش» بازاریان را تهدید کرده‌اند که باید همچنان مغازه‌های خود را بسته نگه دارند.

براساس گزارش این خبرگزاری، بخشی از بازار تهران امروز نیز تعطیل بوده است.
فارس همچنین اعلام کرد که «اراذل و اوباش با شكستن شيشه مغازه‌ها، جو بازار تهران را ملتهب كرده‌اند.»

بخشي از بازار تهران شامل فرش‌فروشان، طلافروشان و پارچه‌فروشان به همراه بخش‌هايي از بازار چارسوق كوچك و بزرگ، از صبح امروز در اعتراض به طرح ماليات بر ارزش افزوده تعطيل شده است.

اعتصاب‌ بازاریان ایران در اعتراض به این قانون از زمانی آغاز شد که سازمان نظام مالیاتی کشور اعلام کرد که قانون مذکور از اول مهرماه امسال به اجرا گذاشته شده است.
طلا‌فروشان اصفهان، جزء اولین بازاریانی بودند که با اعتراض به این قانون، بازارهای خود را تعطیل کردند.

کارشناسان اقتصادی پیش‌تر هشدار داده بودند که اجرای این قانون در شرایط کنونی، نرخ تورم در کشور را بالا خواهد برد.

اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده سال گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
این قانون در اول تیرماه سال‌جاری از سوی رئیس جمهور ابلاغ و از اول مهرماه به اجرا گذاشته شد.

مالیات بر ارزش افزوده که در قانون جدید رقم آن سه درصد اعلام شده، شامل مجموعه فرایند تولید کالا است که در هر مرحله، ارزش افزوده‌ای که بر کالا اضافه می‌شود، مشمول مالیات خواهد شد.
بازاریان گفته‌اند که با ابلاغ این قانون، مجبور می‌شوند به میزان افرایش نرخ جدید‌ مالیات‌ها، کالاها و خدمات خود را گران کنند که این امر مورد قبول مصرف‌کنند‌گان نیست.


در همین رابطه:
اعتراض بازار و قول دولت برای تعویق مالیاتهای جدید
اعتصاب بخشی از بازار‌های اصفهان

نظرهای خوانندگان

روزنامه فارس موضوع را وارونه کرده است. موضوع این نیست که بازاریان از ترس اراذل و اوباش مغازه را بستند، جریان این است که مغازه داران مغازه ها را بستند و اراذل و اوباش هم شیشه ها را شکستند تا گوشی به دست بازاریان بیاید که اگر سر کار نیایند باید خسارت بپردازند.
این اراذل و اوباش چه کسانی هستند جز همانانی که در تیر ۷۸ دانشجویان را لت و پار کردند، در جلوی سفارتخانه ها جمع می شوند و سنگ می پراکنند، در سخنرانی ها در صف جلو می نشینند، معترضین را کتک می زنند و مرگ بر این و آن می گویند، قرارداد ۳۲۰ میلیونی عمرانی با وزارت نفت و گاز می بندند، شیرین عبادی، عبدالله نوری و هاشم آقاجری را تهدید به مرگ می کنند. این حقوق بگیران معتادانی که در جریان مبارزه با اراذل اعدام می شوند نیستند، اینها همان هسته مرکزی پدیده ای هستند که جمهوری اسلامی از آن به عنوان «حرکت های مردمی و خود جوش» یاد میکند، به آن افتخار می کند و آن را تقویت می کند.

-- بدون نام ، Oct 12, 2008

khob bazarya hamisheh az dolat hemayat mekardan alanam chon dolat yekam fekereshon nist in kararo mekonan magarna ona ke donbal etraz kardan nistan chon medonan khob mesheh pool dar ovord ba in hokomat makhsoan ba ion tavarom

-- robert ، Oct 12, 2008

اين قانون در شرايطي تصويب شد كه دولت جمهوري اسلامي تحت فشار جنك و تحريمهاي بين المللي قرار داشت تا حجم نقدينكي را از دست مردم خارج كند زيرا در آن زمان مردم قادر بودند آن را تحمل كنند و درصد تورم و بيكاري در اين حجم كسترده وجود نداشت اما تورم بالاي 30 درصد ركود سرمايه كذاري بيكاري و فقر مصرف كننده حتي نمي تواند سد جوع كند زيرا دولت توزيع مناسبي در ثروت اجتماعي نداشته و تنها در سيستم رانت خواري تزريق شده است كه شامل خود مقامات مي شود لذا مصرف كننده قدرت خريدش با اين قانون كاهش مي يابد و در نهايت فروشنده سرعت معاملاتش ميز كاهش مي يابد از طرف ديكر بازار ايران كردش از توليد به مصرف نيست و خرده فروشان متعددي در مراحل توليد به مصرف حضور دارند اين مراحل قيمتها را جند دست 3 درصد بايد يرداخت كند لذا باز هم مصرف كننده ي نهائي مجبور است يرداخت كند لذا تورم باز هم افزوده مي شود در سال 60 نيز تصويب قانون با اعدام جواهري و ساعتجي به جرم مجاهد بودن اعتراض بازار متوقف شد و دولت نيز اجراي آنرا متوقف كرد و در حال حاضر كه دولت در موضع تدافعي قرار كرفته اجراي اين قانون به نظر غير ممكن مي آيد اما مهمترين اتفاقي كه افتاده جمهوري اسلامي را از يك حامي قدرتمندش دور ساخته و بازاريان تامين كننده ي مالي خوبي براي جريانات مخالف جمهوري اسلامي خواهد بود فساد مقامات حكومتي جدا شدن بازار صف اعتصابي ها را قدرتمند كرده است حكومت جمهوري اسلامي از تمركز خارج شده و اغتشاش موجود جمهوري اسلامي را به نقطه ي سقوط نزديك كرده است بازاريان روحانيون اقشار جديدي هستند كه از قدرت فاصله كرفته اند

-- فرهاد-فرياد ، Oct 12, 2008

شیوه جمهوری اسلامی در این جریان تفرقه اندازی است بدین صورت که با شکستن شیشه ها چنین وانمود کند که برخی از بازاریها برای ممانعتاز باز شدن بازار شیشه ها را شکستند و بدین ترتیب برخی از انها را در مقابل برخی دیگر قرار دهد. از طرف نمی خواهد امتیاز کامل دهد چون بیم آن دارد که این جنبش با گرفتن این امتیاز پیروزی را به نام خود ثبت کند و اعضای جنبش دلگرم شوند که می توان با مقاومت به پبروزیهای بیشتری دست یافت. بدین دلیل است که لغو کامل را اعلام نمی کند و تنها آن را به تعویق می اندازد. مقاومت بیشتر می تواند نتایج شیرین تری به بار آورد و حرکت را سرعت بیشتری ببخشد. در صورت ادامه باید منتظر گسترش ان به دیگر گروهها و نیروهای اجتماعی بود. دانشجویان، معلّمان، زنان، و ... پتانسیل پیوستن به این حرکت را دارند. هر کدام از آنها جداگانه فعالند و اگر ائتلافی صورت گیرد باید منتظر تحولات جدی تری بود

-- مهتاب ، Oct 12, 2008

صنف طلا فروشان بازار تبريز هم امروز يكشنبه براي ششمين روز متوالي بسته بود اين در حالي است كه از امروز بعضي از اصناف ديگر هم در حمايت از آنها با چراغ خاموش در مغازه هاي خود حضور داشتند احتمال گسترش اعتصاب طلا فروشان به ساير صنوف بازار تبريز ظرف فردا و پس فردا بعيد به نظر نمي رسد

-- مهدي ، Oct 12, 2008

فرهاد مسائل جالبی را مطرح می کند.نظر اول هم کاملن درست است.ساده لوحانه است اگر بپنداریم اراذل و اوباش، طرح ماليات بر ارزش افزوده را بتوانند بخوانند.این اراذل اگر خودشان دیده شوند اراذل مخالف دولتند اما اگر دیده نشوند و جای چماقها و سنگهایشان دیده شود،ملت غیور و امت اسلامند.

-- دانشجو ، Oct 13, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)