تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نشست سران اروپا برای مهار بحران مالی جهان

رهبران کشورهای منطقه یورو (۱۵کشور) به‌علاوه بریتانیا امروز ( یکشنبه) برای چاره اندیشی مشترک در قبال بحران مالی جهان در پاریس گرد هم آمده‌اند.

تحلیل‌گران اقتصادی، نشست پاریس را ادامه تصمیمات و هماهنگی‌هایی می دانند که وزرای دارایی هفت کشور بزرگ صنعتی از روز جمعه در واشینگتن آغاز کرده‌اند. از جمله این مسائل، تجدید نظر در ارتباط بانک‌های مر کزی با بانک های تجاری و تجدید ساختار در نظام پولی کنونی جهان است‌.

با این حال برخی کارشناسان، مسائل مالی اروپا را تا حدودی متفاوت نسبت به بحران مالی آمریکا می‌دانند و برای آن راه حل های دیگری را توصیه می کنند.

دکتر حسن منصور کارشناس اقتصاد در لندن در این‌باره به رادیو زمانه می گوید: «هنوز اصراری بر این نیست که همه کشورها برای رفع بحران مالی موجود یک نسخه را پیروی کنند. زیرا مشکلات کشورها در قبال این بحران فرق می‌کند.»

به گفته آقای منصور «مشکل آلمان با بریتانیا متفاوت است. در بریتانیا مسئله عمده، فقدان اعتماد بین بانک‌هاست، در حالی که مثلا در آلمان چنین نیست.»

این کارشناس اضافه می‌کند: «یکی از دلایل اصلی بحران موجود اینست که بانک‌ها بیش از توان مالی خود وام داده‌اند.»
آن‌طور که این اقتصاددان اعلام کرده است: «بعضی بانک‌ها تا حدود ۴۰ برابر ترازنامه خودشان وام پرداخت کرده‌اند.»

وی معتقد است: «یکی از مهمترین مسائل هم‌اکنون نحوه نظارت بر بانک‌ها و تنظیم مقرراتی است که با رعایت آن بانک‌ها دچار ورشکستگی نشوند.»


حسن منصور می‌گوید: «در نشست وزرای دارایی هفت کشور صنعتی در واشینگتن روشن شد که طرح بریتانیا برای کنترل بحران مالی جهان دارای چند نکته اساسی است که در بقیه طرح‌ها نبوده است.»

وی در تشریح این طرح می‌افزاید که «یکی از مهمترین این نکته‌ها خرید سهام بانک‌های بازرگانی و خصوصی است که در نتیجه این بانک‌ها به صورت نیمه ملی در می‌آیند و در آنجا نظارت دولت دقیق‌تر بعمل می‌آید.»

به گفته این اقتصاددات «ممکن است این پدیده کوتاه مدت باشد و دولت بریتانیا تنها به عنوان یک گزینه این طرح را پیشنهاد کرده است.»

این در حالی است که گوردون براون نخست وزیر بریتانیا نیز در مقاله‌ای که در نشریه تایمز لندن به چاپ رسیده، از کلیه دولت‌های جهان خواسته است تا با یک ابتکار عمل انقلابی برای کمک به سیستم بانکی جهانی اقدام کنند. او می گوید که این ابتکار می‌تواند از طرح این کشور الگو برداری شده باشد.

آقای براون همچنین خواستار همکاری بین المللی برای حل بحران اقتصادی شده و افزوده است: «هیچ کشوری حتی بزرگترین کشور نیز نمی‌تواند به تنهایی با چنین بحرانی مقابله کند.»

کشورهای اروپایی طی روزهای اخیر با تزریق میلیاردها دلار سرمایه و کاهش نرخ بهره بانکی، قصد بازگرداندن آرامش و اعتماد به بازارهای مالی را دارند.

دولت بریتانیا با تزریق ۵۰ میلیارد پوند سرمایه به بازارهای مالی و اعطای وام تا سقف ۲۵۰ میلیارد پوند بین بانک‌های این کشور را تضمین کرده است.

پیش‌تر وزرای دارایی گروه هفت با ارائه طرحی پنج مرحله‌ای موافقت خود را برای استفاده از کلیه ابزار موجود برای جلوگیری از سقوط بیشتر شاخص سهام اعلام کرده بودند.


در همین رابطه:
نظر کنگره برگشت؛ «نجات مالی» قانون شد
سنای آمریکا، طرح نجات مالی را تصویب کرد
مک‌کین مبارزه انتخاباتی را متوقف کرد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)