تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های مطبوعات

کارکردهای سند چشم‌انداز قضایی
روزنامه کیهان سرمقاله امروز خود را با عنوان «خروجی ملاک ارزیابی است» به تشریح کارکرد‌های سند چشم انداز قضایی که اخیرا تصویب شده، اختصاص داده است.

کیهان این سند قضایی را مانع از انحراف دستگاه‌ قضا در ایران معرفی می‌کند و می‌نویسد: «مجموعه دستگاه قضایی می‌بایست بسترهای رسیدن به اهداف چشم انداز را آماده نمایند.»

این روزنامه اظهار امیدواری کرده که با تصویب این سند، rوه قضائیه «مدیریت طرح الکترونیک پرونده‌ها را ساماندهی کند.

متن کامل سرمقاله

احمدی‌نژاد و مسئله مدرک تحصیلی کردان
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «کردان؛ محکوم یا مظلوم» به بازخوانی جنجال‌ها در مورد صحت مدرک تحصیلی علی کردان وزیر کشور پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که اعتراف آقای کردان به جعلی بودن مدرک افتخاری‌اش نتوانسته منتقدان را قانع کند.

کارگزاران در ادامه سرمقاله خود می‌آورد: «اگر معلوم شود که کردان تصدیق ششم ابتدایی هم ندارد، باز هم احمدی‌نژاد حاضر نخواهد شد او را برکنار کند.»

به اعتقاد سرمقاله نویس این روزنامه آقای کردان در صورتی از مقام خود برکنار می‌شود که مواضعی برخلاف دیدگاه‌های شخص رئیس جمهور اتخاذ کند.

متن کامل سرمقاله

تاکید بر حمایت محافظه‌کاران از احمدی‌نژاد
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «اصولگرایان و عبور از احمدی‌نژاد؟» به گزارش‌ها در مورد احتمال عبور محافظه‌کاران از محمود احمدی‌نژاد واکنش نشان داده است.

این روزنامه می‌نویسد که آقای احمدی‌نژاد و کابینه وی بخشی از جریان محافظه‌کار در ایران هستند که مورد تائید سایر طیف‌های سیاسی در این جریان قرار دارند.

به اعتقاد سرمقاله نویس رسالت محافظه‌کاران به هیچ وجه از محمود احمدی‌نژاد عبور نخواهند کرد.

متن کامل سرمقاله

آثار ارائه اطلاعات غلط در ایران
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز خود با عنوان «فریب دشمن یا گمراه کردن دوست؟!‌» به موضوع ارائه اطلاعات غلط از سوی برخی جریان‌های سیاسی و دولتمردان نهم پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که در ماه‌های اخیر دولت و منتقدان دولت متقابلا یکدیگر را متهم به ارائه غلط به مردم (و دشمنان) می‌کنند.

آفتاب یزد می‌پرسد: «زیان کدام دسته از افراد برای کشور بیشتر است: کسانی که به تعبیر رئیس جمهور اطلاعات غلط به دشمن می‌دهند یا کسانی که اطلاعات و آمار غلط آنها در اختیار مسئولان کشوری قرار می‌گیرد و هزینه تصمیم‌سازی غلط آنان، مستقیما از جیب نسل فعلی و نسل‌های آینده پرداخت خواهد شد؟»

متن کامل سرمقاله

توصیه به دولت نهم برای کاهش آثار بحران مالی بر اقتصاد ایران
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «تورم در صعود یا نزول» به نقد عملکرد اقتصادی دولتمردان نهم پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «ذهنیت حاکم بر مدیران نفتی تاسف‌بار و خردکننده و از منظر اقتصادی واپسگرایانه بوده است.»

اعتماد ملی در بخش دیگری از سرمقاله خود با اشاره به بحران‌ اخیر مالی در جهان می‌آورد که دولت نهم باید تدبیری برای مقابله با آثار این بحران‌ در کشور ارائه دهد.

متن کامل سرمقاله

نقدی بر قانون مالیات بر ارزش افزوده
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «چرا مالیات؟» به طرح برخی دیدگاه‌های اقتصادی درباره قانون مالیات بر ارزش افزوده پرداخته است.

این روزنامه با طرح این نکته که در کشوری مثل ایران، دولت از طریق استحصال نفت مالیات غیر مستقیم خود را از مردم دریافت می‌کند، می‌نویسد که برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده دولت باید به آزاد‌‌سازی اقتصاد روی آورد تا بتواند از این طریق قانون مذکور را اعمال کند.

دنیای اقتصاد می‌آورد: «اکنون که دولت اجرای شتابزده قانون مالیات بر ارزش افزوده را متوقف کرده است،‌ لازم است پیش از هر اقدامی، درباره ماهیت مالیات و سود و زیان‌های آن برای اقتصاد کشور مطالعه کرده و پس از اخذ مشورت‌های کارشناسی از اقتصاددانان، برای معضل مالیات راه چاره‌ای علمی بجوید که قرین مصلحت دولت و منفعت ملت باشد.»

متن کامل سرمقاله

نقدی بر یادداشت اخیر علی‌اکبر جوانفکر در حمایت از علی کردان
روزنامه مردمسالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «توصیه رئیس مجلس به دولت» به نقد یادداشت جدید علی‌اکبر جوانفکر مشاور رئیس جمهور که در آن از علی کردان حمایت کرده، پرداخته است.

مردمسالاری معتقد است که در یادداشت آقای جوانفکر، وزیر کشور در حد یک قهرمان ملی بالا برده شده است.

این روزنامه در واکنش به این حمایت می‌نویسد: «بهتر است دولت تصمیم جدی تری برای پایان دادن به این موضوع بگیرد و توجیه و تغییر موضع نمی تواند پاسخگوی افکار عمومی باشد.»

متن کامل سرمقاله

ضرورت جدی گرفتن مسائل اقتصادی
روزنامه جهان صنعت سرمقاله امروز خود را با عنوان «با اقتصاد شوخی نکنیم‌« به بحران اخیر مالی در آمریکا اختصاص داده است.

این روزنامه می‌نویسد که آمریکا بی‌شک قدرقدرتی است. برای ما که نگاهمان قدری سنتی است بسیار بعید می‌نماید که چنین قدرتی با یک بحران شدید اقتصادی روبه‌رو شود.

جهان صنعت در پایان سرمقاله‌اش می‌آورد: «اقتصاد را شوخی نگیریم، قوانین خود را دارد، اگر این غول از شیشه بیرون بیاید به این زودی‌ها تو نمی‌رود، حتی اگر به قدرتمندی واشنگتن باشیم.»

متن کامل سرمقاله

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)