تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض به آزادی گروگان‌گیر سفارت ایران در لندن

جمهوری اسلامی ایران، تصمیم مقامات بریتانیا در خصوص آزادی تنها بازمانده گروهی که در سال ۱۹۸۰به سفارت ایران در بریتانیا حمله کردند را محکوم کرد.

روزنامه‌های بریتانیا روز جمعه گذشته گزارش دادند که فوزی بداوی‌نژاد ۵۰ ساله، پس از گذراندن ۲۷سال زندان، در روزهای آینده آزاد خواهد شد.

شش فرد مسلح در آوریل ۱۹۸۰(۱۳۵۹) به سفارت ایران در لندن حمله کرده و پس از به گروگان گرفتن ۲۱ نفر، خواهان آزادی گروهی از زندانیان سیاسی در استان خوزستان در ایران شدند.

یک تن از گروگان‌ها و پنج تن از گروگان‌گیران در این ماجرا جان خود را از دست دادند.

تصرف شش روزه سفارت ایران، سرانجام با حمله نیروهای ویژه ضد ضربت بریتانیا (اس‌ای‌اس) پایان یافت.
علاوه بر کشته شدن پنج تن از گروگان‌گیران، عباس لواسانی رایزن مطبوعاتی سفارت ایران نیز در این ماجرا جان خود را از دست داد.

بداوی‌نژاد در سال ۱۹۸۱ از سوی دولت بریتانیا به حبس ابد محکوم شد.


سفارت ایران در لندن

به گزارش ایسنا مهدی صفری معاون اروپایی وزارت‌خارجه ایران نیز از احضار جفری آدامز سفیر بریتانیا در ایران و اعتراض شدید جمهوری اسلامی در خصوص تصمیم لندن برای آزادی بداوی‌نژاد خبر داده است.

آن‌طور که رویترز به نقل از روزنامه گاردین نوشته است، وکیل بداوی‌نژاد اعلام کرده که وی دیگر تهدیدی برای جامعه نیست و می‌تواند آزاد شود.

با این حال سفارت ایران در لندن با انتشار بیانیه‌ای، تصمیم دولت بریتانیا در آزادی بداوی‌نژاد را «به شدت» محکوم کرده و تاثیر این اقدام را بر روابط ایران و بریتانیا «منفی» دانسته است.

در این بیانیه با درخواست از دولت بریتانیا برای تجدیدنظر در این تصمیم، آمده است: «خبر آزادی بداوی‌نژاد، به شدت شهروندان ایران و بریتانیا را نگران کرده است.»

بیانیه همچنین از افزایش تهدیدهای امنیتی علیه سفارت ایران در بریتانیا اظهار نگرانی کرده است.
این سفارت در ماه گذشته نیز هدف حمله قرار گرفته بود.

روزنامه تایمز نیز گزارش کرده که ایران خواستار استرداد بداوی‌نژاد به این کشور است تا مورد محاکمه قرار گیرد، اما بریتانیا از بیم مواجه شدن وی با مجازات مرگ، از این اقدام خودداری کرده است.

این در حالی است که به نوشته رویترز، یکی از سخنگویان وزارت خارجه بریتانیا گفته است که ایران تا کنون درخواست رسمی برای استرداد بداوی‌نژاد ارائه نکرده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز با انتشار این خبر نوشت که در بیانیه سفارت ایران در بریتانیا آمده است:«آزادی بداوی‌نژاد که شکوائیه‌های زیادی از سوی افراد حقیقی و حقوقی ایرانی علیه وی در دادگاه مطرح است، موجب نگرانی و آزردگی افکار عمومی مردم ایران از انگیزه‌های این تصمیم و ارائه تسهیلات به این تروریست می‌باشد.»

این خبرگزاری همچنین هدف اعضای سازمان مجاهدین خلق در اروپا را گروگان‌گیری دیپلمات‌های ایرانی عنوان کرده و حمله ماه گذشته به سفارت ایران در لندن را نیز اقدام اعضای «وابسته» به این گروه دانسته است.

خبرگزاری فارس هم با اشاره به این که پس از آزادی بداوی‌نژاد، دولت بریتانیا به وی «وضعیت ویژه مهاجرتی که برای مجرمان خارجی در نظر گرفته شده» اعطا می‌کند، این اقدام را محکوم کرده است.


در همین رابطه:
حمله به سفارت ایران؛ کاردار بریتانیا احضار شد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)