تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

تشبیه ساختمان تئاتر شهر به برج پیزا
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «کارم از گریه گذشته است از آن می‌خندم» به قلم بهروز غریب‌پور از مسئولان دولتی به خاطر بی‌توجهی به امکانات سخت‌افزاری تئاتر در ایران انتقاد کرده است.

این روزنامه می‌نویسد: «مسئولان میراث فرهنگی که اعلام می‌کردند بدون اجازه میراث فرهنگی کسی حق ندارد یک میخ به در و دیوار تئاتر شهر بکوبد، امروز در مقابل این شکاف و ریزش دائمی تئاتر شهر چرا از خود حرکتی نشان نمی‌دهند.»

کارگزاران در بخش دیگری از سرمقاله خود با کنایه از احتمال تبدیل شدن ساختمان تئاتر شهر به برج پیزا به خاطر برخی حفاری‌ها پیرامون این ساختمان می‌آورد: «تئاتر شهر مدور است و شباهت نسبی با برج پیزای ایتالیا دارد و از آنجا که کج شدن برج پیزا باعث شهرت بیش از حد این برج قدیمی شده و میلیون‌ها یورو خرج شده است تا در همان حال و کج شده مورد توجه و بازدید میلیون‌ها توریست قرار بگیرد حتما برخی از دوستان مایلند که تئاتر شهر تهران به سرنوشت برج پیزای ایتالیا مبتلا شود و به عنوان یک تماشاخانه کج در جهان نامی برای خود دست و پا کند و همین جا بود که بی‌اختیار خندیدم.»

متن کامل سرمقاله


پرسش از رئیس جمهور درباره توقف اجرای قانون مالیاتی جدید

روزنامه جهان صنعت در سرمقاله امروز خود با عنوان «نافرمانی به قانون» به دستور اخیر محمود احمدی‌نژاد مبنی بر توقف اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده واکنش نشان داده است.

این روزنامه می‌نویسد: «اگر در شش ماه گذشته دولت با تمام قوا با پروپاگاندای رسانه‌ای عملکرد خود را در حوزه اقتصاد زنده و فعال جلوه داده، دستور ناگهانی بر توقف اولین فاز از طرح تحول اقتصادی با چه توجیهی انجام می‌شود؟ مگر نه این است که دولت مدعی بوده قصد دارد اقتصاد ایران را متحول کند، حال چگونه است که در مقابل فشار افکار عمومی ناچار به عقب‌نشینی شده است!»

به اعتقاد سرمقاله نویس جهان صنعت «توقف اجرای این قانون صرف‌نظر از اینکه وقتی قانونی ابلاغ می‌شود آیا رئیس‌جمهور می‌تواند مانع از اجرای آن شود، می‌تواند ابعاد دیگری را نیز در بر بگیرد؛ عقب‌نشینی در مقابل طیف سنتی بازار که با تعطیلی کسب و کار خود نافرمانی مدنی را در مقابل دولت رقم زدند، مهم‌ترین نکته است.»

متن کامل سرمقاله

انتقاد از سطحی‌نگری در طرح‌های اشتغال‌زایی در ایران
روزنامه مردمسالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «سطحی‌نگری به اشتغال یعنی انتقال مشکل و نه حل مشکل» به بحث اشتغال‌زایی در ایران پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «واقعا هزینه یک اشتغال پایدار چقدر است؟ آیا تخصیص یک یا سه میلیون تومان یا دادن تسهیلات کم‌بهره به تولید راه حل مناسبی است برای ایجاد و حفظ اشتغال؟»
مردمسالاری در ادامه سرمقاله خود می‌آورد: «واقعیت این است که مفهوم هزینه‌های اشتغال‌زایی چندان ساده نیست و نگاهی به وضعیت آماری حجم سرمایه‌گذاری برخی از شرکت‌ها یا کشورها در نقاط مختلف، بیانگر حقیقت ناشناخته‌ای است که بر اقداماتی از نوع آنچه که ذکر شد نامی جز سطحی‌نگری به اشتغال، نمی‌توان نهاد.»

این روزنامه در پایان توصیه می‌کند: «اگر اشتغال را کارشناسی و واقعی نگاه کنیم چاره‌ای جز جذب سرمایه‌های خارجی نداریم، ولی اگر به دنبال این باشیم که با سطحی‌نگری مشکل اشتغال را به آینده انتقال دهیم می‌توان با پرداخت تسهیلات و وام‌های اندک، از فشار مطالبات کاست.»

متن کامل سرمقاله

توصیه به جنبش‌ دانشجویی
روزنامه جمهوری اسلامی سرمقاله امروز خود را با عنوان «عذرخواهی‌هایی که زمین مانده‌اند» به مسئله دریافت ۱۰۰میلیون تومان وام بلاعوض نمایندگان مجلس و واکنش یک تشکل دانشجویی به آن، اختصاص داده است.

این روزنامه در سرمقاله خود به نامه اخیر یک تشکل دانشجویی که از علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار عذرخواهی از مردم به خاطر اعطای چنین تسهیلاتی به نمایندگان شده است، می‌آورد: «توقع عذرخواهی داشتن از رئیس مجلس یک توقع کاملا درست و بجاست البته هنگامی که با توقع عذرخواهی‌های دیگر همراه باشد و دانشجویان از افراد دیگری هم که در مواردی مرتکب اقداماتی شده‌اند که مستلزم عذرخواهی بود و نکردند بخواهند از مردم عذرخواهی کنند.»

این روزنامه در ادامه از دانشجویان می‌خواهد که از مسئولان بخواهند درباره مسائلی هم‌چون «ادعای دوستی مردم ایران با مردم اسرائیل، وعده‌های عمل نشده، بی‌اعتنائی به قانون، مصاحبه با کاملیا انتخابی‌فرد، مصاحبه با کریستین امان‌پور، عکس یادگاری گرفتن با زنان بدحجاب، آمارهای نادرست دادن، بی‌حرمتی به مراجع تقلید، طرفداری از ورود زنان به ورزشگاه‌ها علیرغم نظر صریح مراجع تقلید، نصب و عزل‌های بدون حساب و کتاب، سیاست‌های اقتصادی تورم‌زا و...» از مردم عذرخواهی کنند.

متن کامل سرمقاله

ضرورت دیدار مستمر سیاست‌مداران با مراجع مذهبی
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «اهتمامی که باید تکرار شود» به ملاقات اخیر مهدی کروبی با مراجع مذهبی پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «موضوعات و ابتلا‌ئات فراوانی در جامعه وجود دارد که بهتر است به سمع آقایان رسیده و نظرات آنها شنیده شود.»

اعتماد ملی در ادامه سرمقاله خود می‌آورد: «در ماه‌های آینده کشور با انتخابات دهم ریاست‌جمهوری روبه‌رو است. مشورت و گفت‌وگو و تعامل با مراجع برای تمام سیاست‌مداران امری مستحسن است.»

متن کامل سرمقاله

نقد مواضع اخیر دولت در برابر منتقدان
روزنامه آفتاب‌ یزد در سرمقاله امروز خود با عنوان «از توهم تا فرافکنی!‌« به اظهارات اخیر محمود احمدی‌نژاد مبنی بر این‌که حملات طی ماه‌های اخیر علیه دولت نهم افزایش خواهد یافت، پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «به نظر می‌رسد دولتی‌ها پیش‌دستی کرده‌اند و بر شدت فرافکنی‌های خود افزوده‌اند. در کنار این فرافکنی، نوع خاصی از مظلوم نمایی همراه با نمایش اقتدار نیز در گفتار مسئولان دولتی به چشم می‌خورد.»

آفتاب یزد در ادامه سرمقاله خود با اشاره به برخی مظلوم‌نمایی‌ها از سوی دولت نهم، به مسئولان دولتی توصیه می‌کند: «رئیس‌جمهور و همکاران او می‌توانند به جای اصرار بر اقتدار بی‌نظیر، خود را مجری مصوبات مجلس معرفی کنند و پیشاپیش به مردم بگویند که مسئولیت پیامدهای این مصوبات به عهده مجلس است؛ به شرط آن‌که با بعضی وعده‌های غیرقابل اجرا همچون قول پرداخت ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان به هر ایرانی، مجلس را در برابر عمل انجام شده قرار ندهند و بر بازار، شوک وارد نکنند. زیرا ادعای زمین خوردن دولت به خاطر اجرای مصوبات یا تمکین در برابر مخالفت مجلس با یک طرح، هم توهم است و هم فرافکنی‌!‌»

متن کامل سرمقاله

پیش‌بینی شکست نظام سرمایه‌داری در آینده
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «آینده سرمایه‌داری» به پیش‌بینی آینده نظام سرمایه‌داری در جهان پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «آینده سرمایه‌داری به مثابه یک ایدئولوژی درهاله‌ای از ابهام است. پیش از این جامعه‌شناسان و روان‌شناسان این ابهام را در حوزه سیاست و فرهنگ تعریف کرده بودند اما این بار در حوزه اقتصاد این واقعیت خودنمایی می‌کند!»

به اعتقاد سرمقاله نویس این روزنامه «به نظر می‌رسد جنگی پنهانی در حوزه اقتصاد جهانی در جریان است و بزودی تلفات آن را اعلام خواهند کرد. میزان خودکشی و افزایش افسردگی از جمله شاخص‌های این تلفات است.»

رسالت در ادامه سرمقاله خود می‌آورد: «اساس امپراتوری اقتصادی غرب روی ظلم و تجاوز و غارت ملت‌های مظلوم شکل گرفته، پایه رژیم اصلی این امپراتوری «ربا» است و این رژیم در سازمان بانک‌ها تعریف می‌شود. ربا یعنی اعلام جنگ رسمی و علنی با خدا. بی‌تردید شکست آنان که با خدا اعلام جنگ کرده‌اند قطعی است.»

متن کامل سرمقاله

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)