تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

رییس‌جمهور سابق فنلاند برنده جایزه صلح نوبل شد

رییس‌جمهور سابق فنلاند جایزه صلح نوبل ۲۰۰۸ را به دلیل فعالیت‌های صلح‌طلبانه در آسیا، آفریقا و اروپا، امروز (جمعه) دریافت کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارتی آهتیساری این جایزه را به پاداش خاتمه دادن به درگیرهای سی ساله در سه منطقه، کوزوو، نامیبا و اندونزی دریافت کرده است.

كمیته‌ اهدا كننده ‌جایزه صلح نوبل در نروژ اعلام كرد: آ‌هتیساری ۷۱ ساله در سه دهه گذشته نقش عمده‌ای در حل و فصل مناقشات بین‌المللی ایفا کرده است. وی همچنین اقدامات سازنده‌ای در زمینه حل مناقشات ایرلند شمالی داشته است.

وی از دریافت این جایزه ۱.۴۲میلیون دلاری اظهار خرسندی کرده است.

فاتمیر سدیو، رییس جمهوری کوزوو امروز، جمعه در کنفرانسی خبری گفت: مارتی آهتیساری بی شک شایسته‌ترین فرد برای دریافت جایزه صلح نوبل بود. او فردی است که کارهای بزرگی برای صلح در مناطق مختلف جهان و به ویژه کار ارزشمندی در مورد پرونده کوزوو انجام داده است.

در همین حال به گزارش واحد مرکزی خبر، روسیه از اهدای جایزه به مارتی آهتیساری انتقاد کرده است. نماینده روسیه در ناتو به خبرگزاری اینترفاکس گفت: «من نمی‌توانم درک کنم چطور جایزه صلح نوبل یا هر جایزه دیگری می‌تواند به آهتیساری اعطا شود. آهتیساری مسبب اقداماتی است که قوانین بین‌المللی و تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد را تحریف و لکه‌دار کرده است.»

این میانجی‌گر فنلاندی به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد پیشنهاد استقلال کوزوو را تحت نظارت بین‏المللی داد و همین مسئله باعث استقلال این کشور از صربستان شد.

آهتیساری در سال ۱۹۹۰ پس از یک دهه مذاکره و درگیری، باعث استقلال کشور نامیبیا در آفریقا هم شد.

جایزه صلح نوبل شامل یک نشان، یک دیپلم افتخار و چکی به مبلغ ده میلیون کورون سوئد (یک میلیون یورو) است که ده دسامبر روز تولد آلفرد نوبل کارخانه‌دار و بشر دوست سوئدی در اسلو، پایتخت نروژ هر سال به فرد برنده اهدا می‌شود.

سال گذشته این جایزه به ال گور، معاون رییس جمهور آمریکا اهدا شده بود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)