تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

کشتی ایرانی از دست دزدان دریایی آزاد شد

كشتی «ایران دیانت» پس از هفت هفته مذاكره كمیته واكنش اضطراری كشتیرانی جمهوری اسلامی و رسیدن به توافق نهایی با دزدان دریایی سومالیایی، صبح امروز جمعه آزاد شد.

این كمیته اعلام کرد که تمامی ۲۹ خدمه این كشتی در صحت و سلامت كامل بوده و كشتی مذكور در حال حاضر به سمت آب‌های بین‌المللی در حركت است.

بنا به نقل خبرگزاری‌های داخلی، این کشتی که روز ۳۱ مرداد (۲۱ آگوست)، به همراه چند کشتی دیگر کشورهای مختلف توسط دزدان سومالیایی به گروگان گرفته شد، با ۴۱ هزار و ۵۰۰ تن انواع مواد معدنی و صنعتی از چین به سمت هلند (رتردام) در حركت بود.

در ماه‌های اخیر پدیده دزدان دریایی در سواحل سومالی مکرر اتفاق افتاده است. کشتی ایران دیانت نیز در خلیج عدن و در آب‌های بین‌المللی توسط دزدان دریایی سومالیایی ربوده شده بود.

به گزارش مهر، محمد حسین داجمر، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این باره می‌گوید: با اعزام یک کشتی از اول هفته جاری به منطقه، مذاکرات با دزدان دریایی آغاز شد که طی دو روز گذشته توافقات نهایی با آن‌ها به انجام رسید.

گفته می‌شود وی از دادن پاسخ به این سئوال که آیا به دزدان دریایی برای آزادی کشتی ربوده شده ایران، پول پرداخت شده است، خودداری کرد.

مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پیش از توافقات نهایی برای آزاد شدن کشتی گفته بود: ربایندگان كشتی ارقامی را برای باج خواهی و آزادی كشتی و خدمه آن درخواست كرده‌اند كه در حال مذاكره هستیم. دزدان سومالیایی زمانی را برای پرداخت این مبلغ تعیین كرده‌اند كه با توجه به حساس بودن موضوع زمان و میزان مبلغ را نمی‌توانیم اعلام كنیم.

هنوز درباره جزئیات مذاکره و توافقات نهایی برای آزاد شدن کشتی ایران دیانت خبری منتشر نشده است.

لازم به ذکر است که در نخستین روزهای ربوده شدن کشتی ایران دیانت، كمیته واكنش اضطراری كشتیرانی خبر حمل اسلحه توسط این کشتی را تكذیب کرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که اکثر کشتی‌های ربوده شده توسط دزدان دریایی سومالیایی در ماه‌های اخیر، حامل اسلحه و تجهیزات نظامی بوده‌اند.

نظرهای خوانندگان

دولت ایران در جریان گروگانگیری ریگی خونخوار از هرگونه مذاکره با گروگانگیران با این استدلال که آنها را به رسمیت نمی شناسد، اقدامی انجام نداد ولی برای نجات کشتی از دست دزدان دریایی با آنها مذاکره نمود. آیا دزدان دریایی را به رسمیت می شناخت؟

-- بدون نام ، Oct 12, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)