تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

لغو محدودیت پهنای باند در ایران

وزارت ارتباطات و فناوری اعلام کرد که محدودیت‌ها برای استقاده پهنای باند اینترنت ۱۲۸ کیلو بیتی را لغو کرده است.

خبرگزاری مهر امروز چهارشنبه به نقل از محمد سلیمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گزارش داد: «شرکت‌ها می‌توانند پهنای باندهایی که از سوی مشتریان درخواست می‌شود را ارائه دهند.»

وی در پاسخ به این سئوال که شرکت‌های PAP مجاز به ارائه پهنای باند بیش از ۱۲۸ کیلو بیت هستند یا خیر، اظهار داشت: «این شرکت‌ها می‌توانند درخواست‌های خود را به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه دهند تا تقاضاها بررسی شود.»

به گزارش خبرگزاری فارس، مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات نیز اعلام کرد: «شرکت‌های متقاضی، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در حال حاضر می‌توانند بدون هیچ محدودیتی پهنای باند اینترنتی خود را از وزارت ارتباطات دریافت کنند.»

به گفته آقای حسن‌پور «نداشتن محدودیت ارائه پهنای باند در حال حاضر صرفا برای تمام موسسات آموزشی و دانشگاهی و شرکت‌های متقاضی است.»

سرعت پائین اینترنت در ایران و سطح محدود استفاده کاربران خانگی از آن، همواره یکی از مسائلی بوده که اعتراض‌های فراوانی را متوجه سیاست‌های دولت و مسئولان وزارت ارتباطات کرده است.

این در حالی است که کارشناسان اینترنت می‌گویند که سرعت ۲۵۶ و ۵۱۲ کیلوبیت یا بالاتر از آن به‌طور فزاینده‌ای در جهان رایج است.

کاربران اینترنت در ایران برای دانلود موسیقی و فیلم از روی اینترنت با مشکلات قابل توجهی روبه‌رو هستند. همچنین منتقدان، کاهش سرعت اینترنت را مانعی جدی برای کار دانشجویان و پژوهش‌گران در دستیابی به تازه‌ترین اطلاعات ارزیابی می‌کنند .

بسیاری از تحلیل‌گران و کارشناسان، بخش مهمی از دلایل محدودیت پهنای باند و کاهش سرعت اینترنت در ایران به‌ویژه برای رسانه‌ها و نهادهای فعال مدنی را سیاسی می‌دانند که در دولت آقای احمدی‌نژاد تشدید نیز شده است.

چین، ایران، میانمار، سوریه، تونس و ویتنام در راس کشورهایی هستند که پایگاه‌های اینترنتی سیاسی را مسدود می‌کنند.
در همین حال ایران، عمان، عربستان سعودی، سودان، تونس، امارات متحده عربی، و یمن کشورهایی هستند که در آنها بیشترین پایگاه‌های اینترنتی در زمینه مسائل اجتماعی، پورنوگرافی، قمار و همجنس‌گرایی، از سوی دولت فیلتر شده است.

پیش از این، وزیر ارتباطات و فناوری گفته بود که ایران در میان ۲۰ کشور منطقه دارای بالاترین آمارهای مربوط به تعداد کاربران اینترنت است. آقای سلیمانی رتبه ایران را هفدهم اعلام کرده بود. به گفته وی تعداد کابران اینترنت در ایرن ۲۳ میلیون نفر است.

اما کارشناسان، صرف آمار بالای کاربران را در شرایط کنونی جهان، شاخص پیشرفت کشورها در بهره‌وری از اینترنت نمی‌دانند و سرعت اینترنت را از جمله مهمترین شاخص‌های دسترسی به این شبکه جهانی اطلاعات ارزیابی می‌کنند.

بر اساس برنامه پنج ساله چهارم، دولت باید ضریب نفوذ اینترنت در ایران را به ۳۰ درصد و تعداد کاربران این سرویس را به یک و نیم میلیون نفر برساند.

نظرهای خوانندگان

نوش دارو پس از مرگ سهراب

-- بدون نام ، Oct 9, 2008

بله محدودیت برداشته شد اما شرایطی به شرکت ها تحمیل شده تا قیمت تمام شده بالاتر رود و عملا استفاده خانگی بچار مشکل شود.
مثلا شرکت آسیاتک که پهنای باند 256KB را 24000 تومان ارائه میکرد ناگهان با حدود 60% افزایش قیمت آن را به 38000 تومان رساند.
وقتی علت را جویا شدیم شرکت اعلام کرد که مخابرات از آنها خواسته که فقط اینترنت اداری بفروشند که هزینه ای بالاتر دارد و از این پس از کاربران خانگی باید هزینه اینترنت اداری رابپردازند.
دلیل این اقدام شرکت مخابرات برای ما نامعلوم است!!
این در حالی است که هفته گذشته و به گزارش مهر، بر اساس تصمیم کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قیمت اینترنت برای ارائه خدمات ADSL باید به میزان ۲۰٪ کاهش ‌یابد.

عاجزانه میخواهیم که این موضوع را پی گیری کنید تا ارتباط ما بیش از این با جهان قطع نشود.

-- میثم ، Oct 9, 2008

عدد ١/٥ میلیون که در انتها امده اشتباه به نظر می رسد.

-- هاتف ، Oct 9, 2008

بعضي اين شركتهاي توزيع كننده اينترنت پرسرعت adsl
حسابي سر مردم كلاه مي گذارند
پهناي باندي واقعي ارائه نمي كنند اكثر افراد هم متوجه نمي شوند دليلش هم نظارت ضعيف براين شركتهاي خصوصي توزيع كننده اينترنت هست .

-- javadiyan ، Oct 9, 2008

اينترنت 224 مگا بايت در مالزي با هزينه ماهيانه 1.5 دلار عرضه مي شود.
با يک حساب ساده مي شود فهميد اينترنت در ايران حدود 16000 برابر گرانتر از مالزي است

-- آرش ، Oct 11, 2008

من دوست ندارم کامنت بگذارم . ( اين نه اتهام نه توهين و نه حمله شخصي است . ايا منتشر ميشود ؟)

-- حسين آقا ، Oct 11, 2008

رادیو زمانه هم شده سخنگوی جمهوری اسلامی. تبریک عرض می کنم.

-- بدون نام ، Oct 11, 2008

بازم دم انتخابات شد و مردم و نظراتشون مهم شدن. سه سال با این سرعت پایین پدر مارو در آوردن حالا دم انتخابات چه لطفی می کنن

-- بدون نام ، Oct 11, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)