تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

زندگی اسکات فیتزجرالد بر پرده سینما

«زیبا و نفرین‌شده» فیلمی است که به‌زودی در باره زندگی اسکات فیتزجرالد نویسنده مشهور آمریکایی و همسرش زلدا سایر(فیتزجرالد) ساخته می‌شود. کیرا نایتلی در این فیلم، نقش زلدا را بازی خواهد کرد.

کیرا نایتلی که هم اکنون درام تاریخی «دوشس» او بر پرده سینماهاست، بازیگر جوان و مستعدی است که قدرت خود را در ایفای نقش زنان پیچیده و قدرتمند در سینما نشان داده است.

زلدا سایرجرالد نیز یکی از این دسته زنان و از غیرمتعارف‌ترین چهره‌های ادبی عصر خود بود.
برخی معتقدند که ازدواج او با اسکات فیتزجرالد برای این نویسنده الهام‌بخش بود و باعث شد که فیتزجرالد تعدادی از بهترین رمان‌های عصر جاز(واژه‌ای که فیتزجرالد خود ابداع کرد) را بنویسد اما برخی دیگر مدعی‌اند که وی خلاقیت فیتزجرالد را از بین برده است.


کیرا نایتلی، عکس از پرویز جاهد

به اعتقاد بسیاری از پژوهش‌گران ادبی، زلدا چراغ راهنمای دهه بیست خروشان بود و فیتزجرالد یکی از بهترین نویسندگان این عصر.

این دو در زمان ازدواج در ۱۹۲۰زوج خوشبختی بودند و همه به ازدواج آنها غبطه می‌خوردند اما این ازدواج، معمولی نبود چرا که رفتار زلدا، وحشتناک و شیزوفرنیک بود و سرانجام او را به آسایشگاه روانی کشاند.

زلدا با فیتزجرالد در یک مجلس رقص آشنا شد و بعد از ازدواج به عنوان یک زوج سلبریتی در سال‌های اوایل دهه بیست در نیویورک زندگی کردند.

هنگامی که زلدا در آسایشگاهی روانی در مریلند، رمان «مرا نجات بده والس» را نوشت، فیتزجرالد از اینکه او صحنه‌هایی از زندگی زناشویی واقعی آنها را در رمانش مورد استفاده قرار داد، خشمگین شد اگرچه خود وی نیز این صحنه‌ها را در سال ۱۹۳۴در رمان «شب شکننده است»، به کار گرفته بود.
هر دو این کتاب‌ها بیانگر زندگی پرتنش و ازدواج پردردسر آنها بود.


اسکات فیتزجرالد

زلدا فیتزجرالد نیز در سال ۱۹۴۸بر اثر آتش‌سوزی بیمارستانی که در آن بستری بود، درگذشت.
برخی از منتقدان ادبی اعتقاد دارند که این رفتار زلدا بود که فیتزجرالد را به سمت حسادت و الکلیسم برد اما فمینیست‌ها از زلدا به خاطر ایستادن در برابر سوء‌رفتار همسرش، یک قهرمان و شمایل فمینیستی ساخته‌اند.

با این حال کتیا جنائیانتی، استاد ادبیات انگلیسی دانشگاه ووریک می‌گوید: «این ارنست همینگوی دوست فیتزجرالد بود که این حرف را توی دهن‌ها انداخت که فیتزجرالد تحت تاثیر زلدا، کنترل اجتماعی خود را از دست داد. اما به نظر من این ساده‌اندیشی است که بین نبوغ مردانه و تاثیر زنانه ارتباط قائل شویم. نوشتن او لطمه دیده است اما مطمئن نیستم که به خاطر نفوذ و تاثیر زلدا باشد.»


زلدا سایر

همینگوی، مهمترین مانع پیشرفت ادبی فیتزجرالد را زلدا می‌دانست و در کتاب خود با عنوان «جشن بیکران» و در نامه‌هایی که برای نویسندگان دیگر نوشت، به این موضوع اشاره کرد.

فیلمنامه فیلم «زیبا و نفرین شده» را هنا وگ (نویسنده فیلمنامه معما) نوشته و نیک کسه‌ویتس کارگردان آمریکایی و فرزند جان کسه‌ویتس پیشگام سینمای مستقل آمریکا آن را کارگردانی می‌کند.
عنوان این فیلم از روی رمان فیتزجرالد گرفته شده که داستان آنتونی پچ الکلی و همسرش گلوریاست.

فیلمبرداری این فیلم قرار است در ماه آوریل سال آینده آغاز شود اما هنوز بازیگر نقش اسکات فیتزجرالد تعیین نشده است.

اسکات فیتزجرالد نویسنده آمریکایی در ۱۸۹۶زاده شد و در ۱۹۴۰در سن چهل و چهار سالگی درگذشت. وی از نویسندگان بزرگ اوایل قرن بیستم و معاصر ارنست همینگوی و ناتالین وست بود. او تنها پنج رمان و تعداد زیادی داستان کوتاه از خود به جا گذاشته که مشهورترین آن رمان «گتسبی بزرگ» است که در ۱۹۲۵منتشر شد.
«این سوی بهشت»، «زیبا و نفرین شده»، «شب شکننده است» و «آخرین غول» رمان‌های دیگر فیتزجرالد هستند.

نظرهای خوانندگان

به نظر می‌رسد نویسندهٔ این متنِ فارسی (که در واقع مترجم آن به نظر می‌آید)، واژهٔ «شمایل» را به جای icon به کار برده است. در چنین متنی باید به جای آن واژه‌ای مانند «چهره» گذاشت. «یک قهرمان و شمایل فمینیستی ساخته‌اند» معنی‌دار نیست. به جای آن باید می‌نوشتید: «یک قهرمان و چهرهٔ فمینیستی ساخته‌اند». واژهٔ «نماد» را نیز می توانید در اینجا به جای به کار ببرید: «یک قهرمان و نماد فمینیستی ساخته‌اند».

-- Mardavij ، Oct 8, 2008

زلدا فیتزجرالد رو بدبخت کرد. واقعا این فمینیستها به حرفاشون فکر هم میکنند؟ هالیوود هم که دست اینا افتاده وهر کار میخواهند میکنند.

-- امیر ، Oct 9, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)