تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

انتظارات مردم از مسئولان دولتی
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «آستین بالا‌ زنید» به تجزیه و تحلیل نتایج مرکز نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلا‌می در مورد نظرات شهروندان تهرانی در خصوص اوضاع اقتصادی و اجتماعی ایران پرداخته است.

این روزنامه با اشاره به این‌که در نظرسنجی مذکور بسیاری از پرسش‌شوندگان از اوضاع اقتصادی گلایه دارند، می‌نویسد: «نارضایتی مردم از عملکرد دستگاه‌های مختلف دولت، هیچ ربطی به اعتقاد آنها به کلیت نظام سیاسی ندارد.»

اعتمادملی در بررسی ابعادی دیگری از این نارضایتی، می‌آورد: «جامعه از حل بنیادین مشکلا‌ت اقتصادی ناامید و به حل مسکن‌گونه تهدیدهای آتی دل‌خوش کرده است.»

سرمقاله نویس این روزنامه میانه‌رو در ادامه از مسئولان دولت نهم می‌پرسد: «آیا این جامعه‌ای است که در انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس وعده تحقق آن را داده بودید؟ آیا در این وانفسا تنها دولتمردان مسئول این ناکارآمدی‌ها و بلا‌یا هستند یا نمایندگان مجلس نیز در غیبت نظارت، کنترل دقیق و فقدان برخورد با معایب ساختاری دولت و مدیرانش در آن نقش دارند؟»

اعتماد ملی در پایان نتیجه می‌گیرد: «مردم جواب این پرسش را داده‌اند، آنها دولت و مجلس را مسئول مشترک این وضعیت می‌دانند. بدیهی است انتظار عمومی نیز آن است که این دو قوه در کنار قوه قضاییه به جای پرداختن به موضوعات کلیشه‌ای و غیرمهم، آستین همت بالا‌ زده، کمر به رفع این معضلا‌ت بندند.»

نقش مجلس در اجرای طرح تحول اقتصادی
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «مهار تورم و ضرورت هوشیاری مجلس» به بررسی طرح تحول اقتصادی که قرار است در نیمه دوم امسال به اجرا گذاشته شود، پرداخته است.

به اعتقاد سرمقاله نویس این روزنامه «اجرا شدن هدفمند کردن یارانه‌ها در شرایط کنونی کشور یک باید است اما شیوه اجرایی آن بسیار مهم است. این کار باید با مطالعه و اندیشه و به تدریج صورت بگیرد و شتاب در چنین کار عظیمی جایز نیست.»

سرمایه در ادامه می‌نویسد: «اگر این کار آثارش بررسی نشود، تبعات سنگینی خواهد داشت. البته مطالعات پراکنده در این زمینه از ۲۰ سال پیش تاکنون صورت گرفته اما مشخص نیست دولت از این تجربیات چگونه استفاده می کند.»

در بخش دیگری از این سرمقاله می‌خوانیم: «یارانه‌ها و پرداخت آن تاثیر مستقیم در معیشت طبقات مختلف جامعه دارد اما دولت هرگز با این شیوه کنونی و با این حجم پرداخت یارانه ها قادر به ادامه نیست.»

سرمقاله نویس سرمایه در پایان با اشاره به هشدار علی لاریجانی مبنی بر تصویب نشدن لوایح تورم زا در مجلس، می‌آورد: «موضع مجلس این نوید را می دهد که سرانجام مجلس با استفاده از اهرم‌های نظارتی خود دولت را مجبور به کار کارشناسی بیشتر و دقیق تر کند. ضمن آنکه ضرورت دارد یارانه ها هدفمند شوند اما به شیوه های صحیح که بار تورمی کمتری به جامعه تحمیل کند.»

دو شرط خاتمی برای حضور در انتخابات
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز خود با عنوان «پیش شرط برای چه کسی!؟» به اعلام دو پیش شرط محمد خاتمی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان داده است.

این روزنامه با مشابه دانستن شرایط کنونی با سال ۱۳۸۳زمانی که میرحسین موسوی اعلام کرد برای اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری شرایطی دارد، می‌نویسد: «شرط‌گذاری خاتمی برای کاندیداتوری، از یک جهت به اقدام‌ سال ۸۳ موسوی شبیه است و از جهتی دیگر متفاوت.»

این روزنامه در ادامه با تشریح این شباهت و تفاوت می‌آورد: «شباهت این دو شرط گذاری در آن است که نشان می‌دهد دو شخصیت محبوب برای گروه‌هایی از مردم، نسبت به توانایی رئیس جمهور منتخب برای انجام وظایف خود نگرانی دارند. اما تفاوت این دو شرط‌گذاری در آن است که موسوی پس از ۱۵سال دوری از قدرت و براساس برخی شنیده‌ها و مشاهدات غیر مستقیم، کاندیداتوری خود را مشروط کرد در حالی که خاتمی تنها سه سال پس از ترک قدرت، در حالی برای کاندیداتوری خود شرط گذاری می‌کند که هنوز با پیامدهای ناشی از بعضی اقدامات و اظهارات خود مواجه است.»

سرمقاله نویس این روزنامه معتقد است: «آنچه خاتمی می‌گوید معطوف به واقعیاتی است که همچنان جریان دارد و اگر امروز تعیین تکلیف نشود حضور خاتمی در دفتر ریاست جمهوری، آغاز چالش‌هایی فرسایشی برای مردم خواهد بود.»
آفتاب یزد در بخش دیگری از سرمقاله خود از محمد خاتمی می‌خواهد که اعلام کند «شرط‌ گذاری‌های او معطوف به ساختارهای قانونی است یا مانع‌تراشان غیرقانونی؟ او همچنین باید مشخص کند به طور کلی تحقق پیش شرط‌های خود را امکان‌پذیر می‌داند؟»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)