تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تقاضای استرداد کلاهبردار ۷۰۰ میلیارد ریالی

قوه قضائیه ایران از مقامات قضائی یونان در خواست استرداد متهمی را کرده است که ۶۰ هزار نفر شاکی دارد.

این فرد متهم است که از این افراد ۷۰۰ میلیارد ریال «کلاه‌برداری» کرده است.

ناصر سراج معاون سیاسی ـ امنیتی دادستان کل کشور امروز شنبه از درخواست رسمی دادستانی ایران برای تسریع در استرداد وی از سوی مقامات قضائی یونان خبر داده است.

به گفته آقای سراج، پرونده این «کلاهبردار حرفه‌ای» از مصادیق بارز پولشویی است.
این فرد با دایر کردن شرکتی در شهرستان‌ها و روستاهای کشور و در قبال اخذ مبالغی، قرار بود به متقاضیان، خودرو تحویل دهد.

در ایران به طور معمول برای مجرمان اقتصادی مجازات اعدام در نظر گرفته نمی‌شود، اما در ۹ بهمن ماه سال گذشته قوه‌قضائیه اعلام کرد که چهارکارمند فرودگاه مهرآباد را به اعدام محکوم کرده است.

علیرضا جمشیدی در عین حال اظهار داشت: «حکم اعدام برای مجرمان اقتصادی در شرایط خاص صادر می‌شود و عمدتا مربوط به مواردی است که متهم یک پرونده در نظام اقتصادی کشور اخلال ایجاد می‌کند.»

در سال ۱۳۷۴ قوه قضائیه برای فردی به نام فاضل خداداد به اتهام یک کلاهبرداری ۱۲۳ میلیارد تومانی حکم اعدام صادر کرد که در همان سال این حکم به اجرا گذاشته شد.
علاوه بر فاضل خداداد، هجده تن از کارمندان بانک صادرات و مرتضی رفیقدوست، برادر یکی از افراد با نفوذ نظام نیز از متهمان پرونده بودند.

دیگر مجرم اقتصادی در جمهوری اسلامی که پرونده وی جنجال‌های فراوانی به همراه داشت، شهرام جزایری است.
وی در خرداد ماه امسال از سوی دادگاه تجدیدنظر مجتمع قضایی استان تهران به پرداخت بیش از ۱۴۵ میلیون دلار به خزانه دولت، تحمل ۱۱سال حبس تعزیری و محرومیت از فعایت‌های بازرگانی محکوم شد.

این حکم یکی از سنگین‌ترین احکام تاریخ قضائی ایران محسوب می‌شود که تنها در خصوص یک‌نفر صادر شده است.

شهرام جزایری، از بزرگترین مجرمان اقتصادی ایران، در اول اسفند ماه سال گذشته یک هفته پیش از آن‌که دادگاه حکمش را صادر کند، از دست مأموران گریخت که پس از گذشت چند هفته توسط ماموران وزارت اطلاعات در یکی از کشور‌های حوزه خلیج‌ فارس دستگیر شد.

شهرام جزایری در سال ۱۳۸۰ به اتهام‌های فراوان اقتصادی دستگیر شد.
وی در آن سال‌ها اعتراف کرد که به بسیاری از چهره‌های سیاسی نظام کمک مالی کرده است، اما شخصیت‌های سیاسی اظهاراتش را رد کردند.

اعترافات وی که بعد‌ها بیشتر جنبه سیاسی پیدا کرد، باعث شد تا نام شهرام جزایری به عنوان یکی از بزرگترین فعالان و در عین‌حال متهمان اقتصادی در ایران بر سر زبان‌ها بیفتد.

نظرهای خوانندگان

یک کلاهبردار نیز بدون مدرک دانشگاهی در ایران وزیر شد آنهم وزیر کشور ( حافظ جان و مال و رای مردم )
این کلاهبردار ادعا کرد مدرک دکترا دارد و وقتی مشخص شد حتی وارد دانشگاه هم نشده و حتی مدرک دیپلم او نیز تایید نشده است گفت در زمینه مدرک دکترا من شکایت دارم چون سر من کلاه گذاشته اند و اعلام کرد نه تنها صندلی وزارت را ترک نمی کند بلکه هیچ کس حق ندارد او را تحت پیگرد قانونی قرار دهد چون او یک قربانی است
(دانشگاه آکسفورد باید نفس راحت بکشد که ایشان از این دانشگاه شکایت نکرده است و دانشگاه آزاد نیز باید بترسد که روزی ایشان ممکن است از این دانشگاه شکایت کند)
من نمیدانم چه کسی به این بیچاره گفته تو دانشگاه رفتی ،و یک وزیر را گول زده و دچار توهم کرده حالا که این طور است از کیسه بابای مملکت میبخشیم بازم وزیر باش این کاغذ پاره ها که ارزشی ندارد (مگر بقیه باسوادند که تو باشی)
پیشنهاد من این است که تا میتوانی اسناد سری مملکت را مطالعه کن تا اگر کسی هم حرفی زد بتونی گروکشی کنی

-- بدون نام ، Oct 5, 2008

جمهوری اسلامی که معتقد به مجازات اسلامی مثل سنگسار قطع دست دزد و غیره میباشد چرا تاکنون دست حتی یک دزد میلیاردی را قطع نکرده است؟چون همه شان بنوعی خودی هستند

-- حسن ، Oct 5, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)