تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

لاریجانی: مجلس طرح تورم‌زا تصویب نخواهد کرد

رئیس مجلس با اعلام این‌که نمایندگان قصد دارند مشکلات اقتصادی مردم را کاهش دهند، گفت که «مجلس لوایح و طرح‌های تورم‌زا را تصویب نخواهد کرد.»

به گزارش امروز شنبه خبرگزاری‌ها، علی لاریجانی این سخنان را در جمع نمازگزاران مسجدی در قم بیان داشته است.

رئیس مجلس پیش‌تر در جلسه مشترک نمایندگان مجلس با هیئت دولت از برخی عملکرد‌های دولت نهم انتقاد کرده بود.
این جدی‌ترین هشدار اقتصادی آقای لاریجانی به دولت نهم پس از روی کار آمدن مجلس هشتم است.

به گفته نماینده سابق آیت‌الله خامنه‌ای در شورای عالی امنیت ملی «امروز تورم و گرانی و مشکلات اقتصادی از جمله مشکلات اساسی مردم کشور است و از این رو همه مسئولان در رفع آن باید تلاش کنند.»

نرخ تورم در ایران طی سال‌های اخیر افزایش بی‌سابقه‌ای داشته و براساس آمار‌ها تورم در ماه گذشته از مرز ۲۶ درصد گذشته است.

رشد فزاینده قیمت‌ کالا و خدمات در سال‌های اخیر در ایران، با وجود در‌آمد سرشار دولت نهم از افزایش قیمت جهانی نفت، انتقادات بسیاری را متوجه عملکرد محمود احمدی‌نژاد کرده است.

دولت آقای احمدی‌نژاد برای کنترل تورم طرحی را در دست اجرا دارد که به طرح «تحول اقتصادی» مشهور شده است.
در این طرح قرار است یارانه‌ کالا‌ها به صورت مستقیم و نقدی به مردم پرداخت شود.

این طرح موافقان و مخالفان بسیاری در ایران دارد.

آن‌طور که آقای لاریجانی در جمع نمازگزاران مسجد دوطفلان شهر قم گفته «اگر مجلس در تصویب طرح تحول اقتصادی ایستادگی کرده به این علت است که از تورم‌زا بودن آن جلوگیری کند.»

مجلس یکی از منتقدان طرح تحول اقتصادی دولت نهم است. نمایندگان اعلام کرده‌اند که کلیات این طرح باید در مجلس مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.
رئس مجلس تهدید کرده است که «اگر طرح تحول اقتصادی می‌خواهد مشکلات ساختار اقتصادی را رفع کند اما مشکلات دیگری به بار آورد، نمایندگان هیچ‌گاه آن را به تصویب نمی‌رسانند.»

آقای لاریجانی همچنین با انتقاد از برداشت پول از صندوق ذخیره ارزی و تزریق آن به بانک‌ها گفت: «بانک‌ها نباید به صندوق تبدیل شوند بلکه باید مانند بنگاه اقتصادی عمل کرده و روی پای خود باشند.»

محلس شورای اسلامی اخیرا با برداشت پنج میلیادر دلار از ذخیره ارزی برای جبران خسارت‌های ناشی از خشکسالی و سرمازدگی موافقت کرده است.
آقای لاریجانی این موافقت را به نفع کشاورزان و دامداران می‌داند.

اقتصاددانان مستقل، یکی دیگر از گروه های منتقد سیاست های اقتصادی آقای احمدی‌نژاد هستند. یکی از انتقادات آنها، دخالت دولت در وظایف بانک مرکزی است. سیاست‌های مالی و پولی کلان کشور باید توسط بانک مرکزی و مستقل از دولت تعیین شود، اما دولت احمدی‌نژاد تا کنون دوبار روسای این بانک را برای هماهنگی با دولت تغییر داده است.

بنا بر گزارش منابع نزدیک به مجلس هشتم، قرار است طی روزهای آینده یک طرح دو فوریتی برای تامین استقلال بانک مرکزی، به صحن علنی مجلس بیاید.

دولت اعلام کرده که قصد دارد طرح تحول اقتصادی را از نیمه دوم امسال به اجرا بگذارد.

نظرهای خوانندگان

به آقاي لاريجاني بكوئيد ما كه مي دانيم هر جه خامنه اي بكويد همان كار را مي كني زيرا مجلس در ايران اراده اي نيست كه از اين حرفها بزند دولت اثلاحات با حكم حكومتي علنا مانع تصويب لوايح شدند شما كه يشت يرده داريد ديكر معلوم است

-- فرهاد-فرياد ، Oct 5, 2008

اقای خامنه ای یا اقای لاریجانی نمیتوانند جلوی تورم را بگیرنند چون این نفس نظام اسلامی است که با مناسبات جهانی در تعارض میباشد.با افکار اقتصادی از رده خارج 1400 سال قبل نمیتوان در قرن21 مسائل اقتصادی را حل و فصل نمود بعنوان نمونه دنیا روی صنعت توریسم و سرمایه خارجی حساب میکند مثلا امریکا با درامد انچنانی بعد از 11 سپتامبر از کم شدن توریست ناراحت بود ولی در ایران به توریست فحاشی نموده و جلوی ازادی و راحتی مورد نظرش را میگیرنند با این وضع نظام کدام سرمایه گذار یا کدام توریست پول دار حاظر است که به ایران کنونی بیاید. ما تا کی باید از جیب بخوریم و درامد نداشته باشیم همین یعنی تورم.

-- حسن ، Oct 5, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)