رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۸۷

کردان، جعلی بودن مدرک خود را تأیید کرد

علی کردان وزیر کشور جدید دولت نهم در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد پذیرفت که مدرک دکترای افتخاری‌اش از دانشگاه آکسفورد جعلی است.


به گزارش امروز سه‌شنبه خبرگزاری‌ها، آقای کردان در نامه‌ خود آورده که طی هشت سال گذشته به هیچ وجه تصور این‌که مدرکش جعلی بوده باشد، نداشته است.

جنجال‌ها در مورد مدرک تحصیلی وزیر کشور جدید دولت نهم، از ۱۵مرداد ماه سال جاری و پس از آن‌که گروهی از نمایندگان محافظه‌کار در جریان رای اعتماد به آقای کردان، در اظهاراتشان نسبت به درستی آن تردید کردند، بالا گرفت.

وزیر کشور دو روز بعد با انتشار رونوشتی از مدرک تحصیلی‌اش در رسانه‌ها بر صحت آن تاکید کرد، اما دانشگاه آکسفورد در پاسخ به استعلام برخی رسانه‌ها و نهادها در داخل و خارج از کشور، با انتشار بیانیه‌ای بر روی سایت خود، اعلام کرد که هیچگونه سوابق تحصیلی و نشانه‌ای از صدور مدرک برای آقای کردان در آن دانشگاه وجود ندارد.

متعاقب این جنجال سیاسی، با دستور علی لاریجانی رئیس مجلس، هیئتی به سرپرستی علی عباسپور در مجلس تشکیل شد تا ادعاها در مورد جعلی بودن مدرک تحصیلی آقای کردان بررسی شود.


هم‌زمان وزارت علوم ماموریت یافت تا تحقیقات جداگانه‌ای در این مورد به عمل آورد.

با گذشت دو ماه از این مسئله، آقای کردان با ارسال نامه‌ای به احمدی‌نژاد که برای نخستین بار امروز در روزنامه دولتی ایران به چاپ رسیده با پذیرش جعلی بودن مدرک تحصیلی‌اش اعلام کرد که از صادرکنندگان این مدرک شکایت کرده است.

وزیر کشور در نامه خود آورده که برای پیگیری‌های بیشتر به منظور تائید مدرک خود، نماینده‌ای را به دانشگاه آکسفورد اعزام کرده که در «کمال ناباوری» با عدم تأیید دانشگاه مواجه شده است.
وی در ادامه با تقدیر از مواضع آقای احمدی‌نژاد در این باره اعلام کرده که همچنان آماده است «در خدمت اهداف بلند انقلاب و نظام مقدس جمهورى اسلامى» باشد.

آقای کردان در بخش دیگری از نامه خود نوشته که اتهاماتی که طی دو ماه اخیر متوجه‌ وی شده، «بسیار سنگین‌» بوده است.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران نیز در ذیل نامه وزیر کشور دو یادداشت یکی برای نمایندگان مجلس جهت اطلاع و یکی برای قوه قضائیه جهت تحت پیگرد قرار دادن مقام صادر کننده مدرک مزبور، صادر کرده است.

نتایح تحقیقات مجلس
علی عباسپور تهرانی که از سوی آقای لاریجانی برای تحقیق در مورد مدرک تحصیلی علی کردان مامور شده بود، امروز سه‌شنبه پس از پایان نشست علنی مجلس توضیحاتی در مورد نتایح این تحقیق ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای عباس‌پور اعلام کرد که در سال ۱۳۷۶ فردی که نام و مشخصاتش محفوظ است و به نوعی با دانشگاه آکسفورد در ارتباط بوده به واسطه شخصی دیگر به آقای کردان پیشنهاد می‌دهد که در ازای ارائه مقاله‌ای و پرداخت مبلغی پول، می‌تواند مدرک دکتری افتخاری از دانشگاه مذکور دریافت کند که آقای کردان این پیشنهاد را می‌پذیرد.

به گفته وی در تحقیقات بعدی وزارت علوم مشخص می‌شود که این مدرک صحت نداشته و دانشگاه آکسفورد اقدام به صدور آن نکرده است.

آقای عباسپور همچنین اعلام کرد که وزیر کشور در دانشگاه آزاد دوره‌های لیسانس و فوق لیسانس را به طور ناقص طی کرده است.

آن‌طور که این نماینده مجلس گفته «دانشگاه آزاد صراحتا طی نامه‌ای به مجلس عنوان کرده که کردان فاقد مدرک لیسانس است.»

پیش‌تر عبد‌الله جاسبی رئیس دانشگاه آزاد اعلام کرده بود که آقای کردان از این دانشگاه مدرک تحصیلی در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس دریافت نکرده است.

علی کردان وزیر کشور قرار است در ۲۲خرداد ماه سال آینده، برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران را مدیریت کند.


در همین رابطه:
درخواست معنادار مشاور احمدی‌نژاد از علی کردان
«مدرک علی کردان تأیید شد»
بیانیه رسمی آکسفورد درباره دکترای علی کردان

نظرهای خوانندگان

و بله هالویان عزیز بدینسان قصه های هزارویکشب کردان ودیگر فریبکاران دولتی دراین مرزوبوم ادامه دارد. ایا باید گریست ویا خندید؟؟

-- بدون نام ، Sep 30, 2008 در ساعت 04:56 PM

هرچه بگندد نمکش می زنند وای ازانروزی که بگندد نمک.

-- بدون نام ، Sep 30, 2008 در ساعت 04:56 PM

درباره نامه کردان به احمدی نژاد نکات زیر را میتوان بیان کرد:
1. این نامه در واقع برای تبرئه کردان پس از افتادن تشت رسوایی ایشان از پشت بام نوشته شده است، به بیان دیگر ایشان می خواهد بگوید کی بود کی بود من نبودم.
2. متن نامه و ادّعای موجود در آن مبنی بر اینکه ایشان نماینده ای را به اکسفورد فرستاده و آن نماینده گفته که آن مدرک صحت ندارد با سخن مشاور احمدی نژاد شیخ الاسلام که قبلا گفته بود نماینده ای به آکسفورد رفته و مدرک را تایید کرده است همخوانی ندارد.
3. با توجه به مطالب گفته شده از سوی کردان، ایشان یا دروغگوست و یا در بهترین وضعیت سفیه است که گول سخنان چند حقه باز را خورده است و در هر دو صورت صلاحیت وزارت کشور را ندارد.
4. آنچه باقی می ماند جرات وجسارت دولتی است که ادعای عدالت محوری دارد تا ایشان را برکنار و فردی راستگو بر جای ایشان بگمارد. ببینیم چه می شود

-- مهتاب ، Sep 30, 2008 در ساعت 04:56 PM

یعنی چی ؟؟ آقای کردان درس اش را خوانده ، تز اش را دفاع کرده ، دانشگاه آکسفورد آن را پذیرفته و بعد بدون اطلاع ایشان مدرک جعلی صادر کرده و حالا زده زیرش و باید این دانشگاه مدرک جعل کن ، تحت پیگرد قرار بگیرد!!!راستی که فقط یک ذهن خلاق ایرانی میتواند یک همچنین داستان بچه گانه ای را تحویل یک ملتی بدهد وتازه دو قورت و نیم اش هم باقی باشدکه اتهام سنگین بوده بعد اعلام آمادگی برای همکاری هم بکند و رئیس جمهور زیر این نامه دستور بدهد دنبال افرادی که در دانشگاه آکسفورد نشسته اند و مدرک جعل میکنند را دستگیر کنند و این طفلک را از گناه مبرا!چقدر خندیدم ...شاهکار است! یاد داستانهای ایرج پزشکزاد افتادم!

-- ش.ب ، Sep 30, 2008 در ساعت 04:56 PM

نکته دیگر توضیحمکمل اقای عباسپور است مبنی بر اینکه ندارک لیسانس و فوق لیسانس کردان ینز ناقص هستند. با توجه به نقص این مدارک اصلا اقدام کردان برای دریافت مدرک دکتری خلاف قانون بوده و ایشان را نمی توان تبرئه کرد.عزت زیاد

-- مهتاب ، Sep 30, 2008 در ساعت 04:56 PM

مدرک لیسانس و فوق لیسانسش چی؟ در اون مورد هم گولش زدن؟
اصلا آدمی که اینقدر یا فریبکار یا هالو هست، صلاحیت وزیر بودن رو داره. در هر دو صورت چنین آدمی انتخابات سالمی رو برگزار نمی کنه.

-- بی نام ، Sep 30, 2008 در ساعت 04:56 PM

میگن * دروغ * رو آنقدر بزرگ بگو تا باور کنند و ذغال رو با ماست قاطی کن بشه * دوغ * و بعد بکن توی * بوق *.
واقعا سران این نظام معنی وقاحت و خجالت رو می دونند؟؟؟؟؟؟

-- علیرضا ، Sep 30, 2008 در ساعت 04:56 PM

تکلیف پولهایی که ایشان بابت قراردادهای به هنرپیشه گان سریالهای تلویزیون بخصوص بعضی ! از آنان بابت بازیهای هنرمندانه شان با حجاب کاملا اسلامی پرداخت کردنند چه شد؟ خودشان که به حقوق مدرک دکترا در اداره جات دولتی قانع بودنند که بسیار پائین است.

-- سهراب ، Sep 30, 2008 در ساعت 04:56 PM

شرم آور است. مردم از اول هم میدونستند که ایشون هیچگونه مدرک دانشگاهی ندارن. حالا آنقدر کشش میدن به اینور و اونور که کاملا ماست مالی بشه. نه اینکه مردم رو خر کنند که میخوان خودشون رو خر کنند و به خریت بزنند. حالا این وسط باید یکی پاشه یقه ی یکی یکی این "دکتر" سردار سرلشکر سر.... ها رو بگیره. این "مشت" باید نمونه ای از "خروار" باشه.

-- آرش ، Sep 30, 2008 در ساعت 04:56 PM

آبروریزی بزرگتر از این هم می شود؟ جالب اینجاست که این آقای کردان که الان معلوم شده که مدارک لیسانس و فوق لیسانس و دکترایش را نه از دانشگاه آزاد و نه از دانشگاه اکسفورد گرفته است آشکارا دروغ می گوید و خودش را به کوجه علی چپ میزند. و بجای عذرخواهی از ملتی که آنان را مسخره خود کرده تازه می خواهد از فرد واسطه خرید شکایت کند.و احمدی نژاد هم می گوید، با کمال پرروئی و وقاحت، که کسی که میخواهد خدمت کند کارش با این ورق پاره ها، منظور مدارک تحصیلی است، خراب نمی شود! آخر وقاحت و تصور خر بودن ملت هم حدی دارد!

-- مهدی ، Sep 30, 2008 در ساعت 04:56 PM

نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت
به حیرتم که چگونه وزیر کشور شد!!!؟

-- مهتاب ، Sep 30, 2008 در ساعت 04:56 PM

دانشگاه آزاد اسلامی که دردادن مدرک به وزرا و وکلا در دوره های مختلف وسرداران وروحانیان شاغل وغیر شاغل در دانشگاه و افراد مختلف صاحب پست های ریزودرشت شهره آفاق بوده چرا بدون بررسی مدارک ایشان پست استادی آنهم تدریس در صطوح دکترا به ایشان داده بود و چه کسی باید مدارک تحصیلی جاسبی وسیر مسئولین آن دانشگاه!را ارزشیابی کند؟در ضمن شما هم لطفا نظرات را طوری خلاصه نمائید که مفهوم واقعی آنرا خوانندگان دریابند نه یک نظر مسخره وناقص خودرا بنمایاند.با تشکر.

-- سهراب ، Sep 30, 2008 در ساعت 04:56 PM

نکته ای که در این میان مغفول و دور از چشم مانده اینست که چرا کردان درست یک روز پس از جنگ لفظی میان احمدی نژاد و لاریجانی رئیس مجلس که در جلسه مشترک مجلس و دولت رخ داد دست به این افشاگری و خود کشی سیاسی زده است/کردان در سالهای قبل معاون لاریجانی بوده و احتمالا احمدی نژاد به او گفته تا با پذیرش این خود کشی سیاسی و نشان دادن اینکه با وجود مدرک جعلی اش لاریجانی او را در مقام معاونت خود پذیرفته بوده در واقع موقعیت لاریجانی را در مقام ریاست مجلس به چالش بکشاند.

-- بدون نام ، Oct 1, 2008 در ساعت 04:56 PM

نگاهی‌به‌طلبكار‌شدن‌وزيركشور(كردان)؛وقتی‌متهم‌شاكی‌می‌شود!
. . . .
زمانه ـ این مطلب به طور کامل در وبلاگ شما منتشر شده است. زمانه از «بازچاپ مطالب» در بخش اظهار نظرها معذور است.
. . .

-- محمد شوری‌ ، Oct 1, 2008 در ساعت 04:56 PM

ملتی که دروغ را تحت عنوان تقیه مقدس بداند کارش از این بهتر نمی شود

-- شعله ، Oct 1, 2008 در ساعت 04:56 PM

اين سياه‌بازي به درد همان تلويزيون علي لاريجاني مي‌خوره. مدرك دكترات جعلي بوده، تازه فهميدي. مدرك ليسانس و فوق‌ليسانست چي‌چي‌لي بوده؟ چرا به اون اشاره‌اي نكردي؟ يعني فكر مي‌كني دنبال‌كنندگان سريال كردان‌گيت اين‌قدر هالوند كه ربط و بسط مطالب و موضوعات به اين سادگي از ذهن‌شون بيرون بشه؟!

-- هالوچه ، Oct 1, 2008 در ساعت 04:56 PM

aghay kordan salha moaven aghay larejani bodeh ,az madrak eshan khabr nadashteh ke hala dar majles namayndeh mifersteh tahghigh konnd.ajab ma irani che ghadr sadeh hastim

-- بدون نام ، Oct 2, 2008 در ساعت 04:56 PM

اي واي از آن روزي كه دريابيم ماجراي مدرك كردان براي سرپوشي و انحراف افكار مردم از موضوعي تلخ تر است! مدرك جعلي در ميان دولتمردان ايران كه چيز تازه اي نيست.
به اين فكر كنيد كه مثلا گندش درآيد كه چه كساني واقعا از آكسفورد مدرك واقعي دارند و كسي نميدانسته! مثلا آقاي ... دكتراي علوم سياسي باشد از آكسفورد و اصلا حوزه نرفته است! يا ... در سازمان CIA دوره ديده است! كردان به مردم خيانت كرده است ... مچ آنهايي را بگيريد كه به تاريخ خيانت ميكنند.

-- آ. آ ع ، Oct 5, 2008 در ساعت 04:56 PM

کردان : نامردا دکترای طغلبی فروخطن بهم.ا ا ا ا لیصانس و فوق لیصانص یادم رفت بگیرم.اصلا تخصیر مامان اینا بود که مدرک دبیرسطان و نگرفتن.راهنمایی که طو دهاتمون نبود.دبصتان هم صر جالیز بودم.

-- ها ها!!! ، Oct 5, 2008 در ساعت 04:56 PM