رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۸۷

حمله شدید‌ ایران به عملکرد آژانس

علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که جمهوری اسلامی دیگر به بازرسان آژانس اجازه نخواهد داد تا به «بهانه» راستی‌‌آزمائی، «امنیت ملی» این کشور را به خطر اندازند.

آقای سلطانیه این اظهارات را امروز دوشنبه در پنجاه و دومین نشست کنفرانس عمومی آژانس و تنها دو روز پس از تصویب قطعنامه چهارم شورای امنیت علیه ایران، ایراد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، نماینده ایران افزوده که بازرسی‌های آژانس در خصوص «مطالعات ادعایی» از تاسیسات هسته‌ای ایران، «به درخواست تعدادی از اعضای غربی شورای حکام، امنیت ملی را مورد تهدید قرار داده است.»

وی هیچ نامی از این کشور‌ها نبرد، اما گفت که آژانس «از سوی تعدادی از کشورهای غربی خصوصاً آمریکا با دخالت در فعالیت‌های دبیرخانه و با تضعیف اقتدار و بی‌طرفی آن، مورد استفاده ابزاری قرار گرفته است.»

این اظهارات، شدید‌ترین مواضع مقامات جمهوری اسلامی تا کنون، در قبال عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. این در حالی است که ایران به همراه متحد سیاسی خود سوریه، درخواست عضویت در شورای حکام آژانس را کرده است.

پیش از این، مقامات ایران انتقادات معتدلانه‌تری را متوجه این سازمان نظارتی کرده بودند.


شورای امنیت سازمان ملل، شنبه هفته جاری، به اتفاق آراء، چهارمین قطعنامه خود را علیه جمهوری اسلامی، بر اساس تازه‌ترین گزارش آژانس و به خاطر خودداری این کشور از توقف غنی‌سازی اورانیوم صادر کرد.

آقای سلطانیه همچنین از «سیاست‌های غیر مسئولانه کارپردازان غربی»، برای تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر انتقاد کرد و گفت که به خاطر پایبند نبودن پیمانکاران این پروژه به مفاد قراردادها، «خساراتی عظیم» به ایران تحمیل شده است.

طرح احداث نیروگاه اتمی بوشهر در ابتدا بر عهده شرکت‌هایی از فرانسه و آلمان بود، اما پس از کناره‌گیری آنها، طرح تکمیلی آن هم اکنون در اختیار یک شرکت روسی قرار داد.
نماینده ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی «به مبادی عدم اشاعه و خلع سلاح کاملا پایبند» است، کشور‌های غربی را متهم کرد که در جهت تجهیز اسرائیل به سلاح هسته‌ای اقدام کرده‌اند.

وی سکوت در قبال چنین مسئله‌ای را از سوی این کشورها «شرم‌آور» دانست.

آقای سلطانیه همچنین قطعنامه جدید شورای امنیت علیه ایران را «غیرقانونی و توجیه‌ناپذیر» خواند و اعلام کرد که این مسئله می‌تواند شرایط را پیچیده‌تر کند.
به گفته این مقام هسته‌ای ایران، قطعنامه چهارم می‌تواند «محدودیت‌هایی را برای مذاکرات سازنده مورد انتظار فراهم» کند.

ایران و غرب سال‌هاست که بر سر مناقشه هسته‌ای تهران مذاکرات فشرده‌ای دارند که تاکنون ادامه داشته است.

در پنجاه و دومین نشست کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی، علاوه بر آقای سلطانیه، محمد سعیدی، معاون سازمان انرژی اتمی ایران نیز حضور دارد.

قرار بود غلام‌رضا آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این نشست حضور داشته باشد که سفر وی به طور غیرمنتظره‌ای لغو شد.
آقای قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه، لغو این سفر را امری عادی دانسته است.

مواضع وزارت خارجه ایران
امروز دوشنبه حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به تصویب قطعنامه چهارم شورای امنیت، آن را «یک بیانیه سیاسی و غیرقابل توجیه» دانست.


آقای قشقاوی در عین حال افزود که ایران همچنان بر حق هسته‌ای‌اش پافشاری خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که ایران به درخواست‌های «فراقانونی» برای توقف غنی‌سازی اورانیوم پاسخ نخواهد داد.

پیش‌تر علی لاریجانی رئیس مجلس شوری اسلامی و سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد در مناقشه هسته‌ای، در اظهاراتی جداگانه با اعتراض به صدور قطعنامه ۱۸۳۵ شورای امنیت علیه ایران، آن را اقدامی «نمایشی» ارزیابی کرده بودند.


در همین رابطه:
واکنش ایران به قطعنامه جدید شورای امنیت

نظرهای خوانندگان

حتی این اعتراضات نیز دارای نرمش بوده و ایران باید به فکر راه های عملی برای مقابله باشد
شاید یک شوک به بازارهای جهان در شرایط بحرانی اقتصاد آمریکا مناسبترین گزینه برای ایران باشد تا غربیها مجبور به دادن امتیازات جدید به ایران برای کمک به اقتصادشان بشوند
چرا ایران از توان خود و گزینه های عملی استفاده نمیکند ؟

-- مهران ، Sep 30, 2008 در ساعت 04:24 PM

ديكر دوره ي اين هارت و بوتها كذشته شعارهاي توخالي آقايان در مجامع علني و درخواستهاي مذاكره در بشت برده . . فريبكاري هاي اين آقايان ديكر حنا يشان رنكي ندارد . شعارهاي تند و تو خالي و هيج

-- فرهاد-فرياد ، Sep 30, 2008 در ساعت 04:24 PM