رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۸۷

غیبت احمدی‌نژاد در مراسم سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها

مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌های ایران امروز دوشنبه بدون حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، قرار بود آقای احمدی‌نژاد در مراسمی که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، حضور یابد، اما پرویز داوودی (معاون اول رئیس جمهور) به جای وی به ایراد سخنرانی پرداخت.

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از آقای داوودی علت غیبت رئیس جمهور در این مراسم را «تراکم‌ برنامه‌های» وی عنوان کرده است.

آقای داوودی از جانب رئیس جمهور قول داد که وی در آینده‌ای نزدیک با دانشگاهیان دیدار خواهد داشت.

سال گذشته در جریان حضور رئیس جمهور در دانشگاه‌ تهران، گروهی از دانشجویان با برپایی تجمعی به سیاست‌های وی اعتراض کردند که بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های ایران و جهان داشت.

پس از این تجمع، تعدادی از رهبران جنبش دانشجوئی دستگیر و روانه زندان شدند.


دفتر تحکیم وحدت که سال گذشته در برپایی این تجمع نقش برجسته‌ای داشت، هفته گذشته طی نامه‌ای محرمانه از آقای احمدی‌نژاد خواسته بود تا اجازه دهد در جلسه امروز سئوالاتی از وی را مطرح کند. اما پس از آن‌که این نامه از سوی نهاد ریاست جمهوری بدون پاسخ ماند، دفتر تحکیم روز گذشته آن را منتشر کرد.

اعضای این دفتر اعلام کرده بودند که در صورت حضور آقای احمدی‌نژاد در دانشگاه، تمام سعی خود را به‌کار خواهند گرفت تا در محل سخنرانی وی حاضر شوند و سئوالات خود را مطرح کنند. اما برنامه این دانشجویان با حضور نیافتن وی در دانشگاه، لغو شد.

دفتر تحکیم وحدت یکی از بزرگترین جریان‌های دانشجوئی منتقد دولت نهم محسوب می‌شود که تاکنون چند تن از رهبران آن از سوی مقامات امنیتی بازداشت شده‌اند.

این دفتر هفته جاری و در آستانه بازگشائی دانشگاه‌های ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که فعالیت‌های خود را از حوزه سیاسی بیشتر به مسائل اجتماعی معطوف کرده است.

از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴، فعالان دانشجویی و مدنی، از سوی مقامات جمهوری اسلامی، تحت فشار‌های بیشتری قرار گرفته‌اند.

این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که حدود ۳۰ دانشجو، ماه‌هاست که در زندان‌های سراسر کشور به سر می‌برند و اتهاماتشان همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.