رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۷

پایان بی‌نتیجه نشست شورای حکام

سومین روز از نشست شورای حکام که برای بررسی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تشکیل شده بود، بدون صدور قطعنامه‌ای علیه ایران به کار خود پایان داد.


محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (عکس: AFP)

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه این هفته با ارائه گزارش شفاهی محمد البرادعی، مدیر کل آژانس، آغاز به کار کرد.

این در حالی است که علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که بهتر است «با زبان منطقی و مناسب با ایران برخورد شود.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای سلطانیه پس از نشست امروز پنج‌شنبه شورای حکام افزود: «غربی‌ها و آمریکایی‌ها باید بدانند که برخودهای تهدیدآمیز، موضوع هسته‌ای ایران را پیچیده‌تر می‌کند.»

فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه مشترکی از ایران خواسته‌اند با آژانس همکاری بیشتری از خود نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپا روز گذشته چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با وجود انکارهای ایران، مدارکی دال بر نزدیکی این کشور به تولید سلاح هسته‌ای در گذشته در دست دارد که به آژانس ارائه خواهد کرد.


نقشه تأسیسات هسته‌ای ایران (AFP)

اعضای اتحادیه اروپا در این بیانیه گفته‌اند که باید «زنگ‌های خطر» در خصوص نزدیکی ایران به توان تولید سلاح اتمی به صدا درآیند.

محمد البرادعی، مدیر کل سازمان انرژی اتمی در گزارش اخیر خود، جمهوری اسلامی را به خاطر ادامه غنی‌سازی اورانیوم و امتناع از همکاری لازم با بازرسان آژانس، سرزنش کرده بود.

در بیانیه مشترک آلمان، بریتانیا و فرانسه آمده است: «ایران هم‌چنان به بی‌توجهی به درخواست‌های بین‌المللی و و بی‌اعتنایی به مصوبات شورای امنیت ادامه می‌دهد.»

کشورهای عضو جنبش عدم تعهد نیز در بیانیه‌ای که در نشست شورای حکام قرائت شد، آژانس را تنها مرجع ذی‌صلاح برای اثبات درستی اقدامات کشورهای عضو این جنبش از جمله ایران دانستند و با هر گونه فشار ناروا یا دخالت در فعالیت‌های آژانس مخالفت کردند.


در همین رابطه:
آغاز بررسی پرونده ایران در شورای حکام
اتحادیه اروپا: علیه ایران مدرک داریم
کاخ سفید: ایران با آژانس همکاری کند
«فعالیت هسته‌ای ایران را تضمین نمی‌کنم»
شورای حکام پرونده ایران را بررسی می‌کند

نظرهای خوانندگان

حامي ايران كيست جه كشوري ست كه نهادهاي بين المللي اينطور مورد تمسخر قرار كرفته اند شازمان ملل ناتوان از فشار به ايران قطع نامه هاي شوراي امنيت تضمين اجرائي ندارند حود آمريكا از زماني كه قطع نامه ها صادر شدند روابط تجاري اش ده برابر شده است اما روسيه را متهم به عدم همكاري مي نمايد . نهادهاي حقوق بشر از نظر احمدي نزاد ارزش حقوقي ندارند هيتلر هم جرئت بيان اين همه ضديت انساني را نداشت اما احمدي نزاد در سازمان ملل حتي قوانين بين المللي را نغز مي كند در امور ديكر كشورها دخالت مي كند حقوق بشر را بي ارزش ميداند اما نهاد هاي بين المللي بي خاصيت ترين نهادهاي جامعه ي جهاني شده اند و بقول احمد باطبي : كس نخارد بشت من جز ناخن انكشت من .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 25, 2008 در ساعت 03:16 PM