رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۷

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

راهپیمائی جهان اسلام در روز قدس
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «به بهانه روز قدس» ضمن بازخوانی تاریخی مناقشه میان فلسطین و اسرائیل، به پیشنهاد اخیر آقای احمدی‌نژاد مبنی بر برگزاری رفراندوم در فلسطیم پرداخته است.

این روزنامه در مقدمه سرمقاله خود می‌نویسد: «راه‌های برون رفت از این بحران عظیم از سوی مستکبران عالم تا کنون منجر به تحکیم حکومت متجاوزان و غاصبان سرزمین فلسطین و تداوم اشغال بیت‌المقدس به‌عنوان اولین قبله گاه مسلمانان جهان شده است.»

رسالت می‌آورد: «اکنون دولت نهم در صدد است به‌عنوان یک پیشنهاد کاربردی آن را به جامعه جهانی عرضه کند تا صف صلح دوستان را از جنگ‌طلبان جدا نماید . پیشنهاد رفراندوم به‌طور رسمی در نطق رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد.»

سرمقاله نویس رسالت معتقد است: «رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگر در ضعف و فروپاشی قرار دارد و قادر به ادامه حیات جنایتکارانه خود نیست و کمپ دیوید یک، پیمان اسلو و کمپ دیوید دو شکست خورده و از نقشه راه رایس و دولت بوش بیراهه‌ای باقی مانده است.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد: «فردا میلیون‌ها انسان به خیابان‌ها می‌ریزند تا آزادی قدس را فریاد کنند. فردا میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا بیزاری خود را از ادامه کشتار در سرزمین‌های اشغالی اعلام می‌دارند. این حضور میلیاردی حیات گفتمان مقاومت در افکار عمومی جهان را واتاب خواهد داد.»

انتقاد از سخنان محمود احمدی‌نژاد در سازمان ملل
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «سفر با چه هدفی» به انتقاد از سخنان محمود احمدی‌نژاد در سازمان ملل پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که نگاهی به سخنان آقای احمدی‌نژاد نشان می‌دهد که «استراتژی خاص و مناسبی بر سخنان رئیس‌جمهور مترتب نیست. وی همان اظهاراتی را بر زبان جاری ساخت که در جلسات قبلی تکرار کرده بود.»

به نوشته سرمقاله نویس اعتماد ملی «واضح نیست که آقای احمدی‌نژاد چه انتظار و تصوری از جایگاه خویش دارد؛ آیا احمدی‌نژاد در نقش یک منجی به سازمان ملل می‌رود؟ آیا در کسوت یک معلم اخلا‌ق، سران دیگر کشورها را خطاب قرار می‌دهد؟»

اعتماد ملی در ادامه سرمقاله خود توصیه می‌کند «احمدی‌نژاد باید و شایسته بود که از مشکلا‌ت، معضلا‌ت و سوءتفاهم‌هایی که در مناسبات ایران و جامعه جهانی است سخن می‌راند. مهم‌ترین معضل امروز ایران موضوع پرونده هسته‌ای است. در داستان هسته‌ای، ایران مظلوم واقع شده و حقوق فنی و بین‌المللی آن نادیده گرفته شده است.»

در بخش دیگری از سرمقاله این روزنامه آمده است: «در 3 سال اخیر جناب رئیس‌جمهور پای سخنان روسای کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌نشیند و با فروتنی به سخنانشان گوش می‌دهد اما به محض آنکه وی پشت تریبون می‌رود، بخشی از میهمانان از اجلا‌س خارج می‌شوند؛ مخصوصا روسای کشورهای غربی! معلوم نیست چرا علی‌رغم آگاهی به رفتار سخیف رهبران غربی، ایشان اصرار به تکرار این رویه دارد.»

پیش‌بینی تصمیمات آتی دبیرکل جدید بانک مرکزی
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «امید دور از دسترس؟» به پیش‌بینی تصمیمات آتی دبیرکل جدید بانک مرکزی ایران پرداخته است.

به نوشته روزنامه سرمایه «این پیش بینی و تعبیر چندان دور از ذهن نیست که با این جابه جایی اخیر و تغییر آقای مظاهری، مجموعه سیاست‌های کنترل نقدینگی که برای مهار تورم در حال اجراشدن بود، زیرسئوال خواهد رفت و به تعبیری که در ماه‌های اخیر رایج شده بود، قفل های زده شده بر خزانه گشوده خواهد شد.»

این روزنامه پیش بینی می‌کند «چون از نظر اقتصادی در موقعیت چندان مناسبی قرار نداریم، پیامد قطعی این تحولات، آغاز دوباره روند افزایشی حجم نقدینگی و تداوم بیش از پیش رشد نرخ تورم خواهد بود؛ و در یک عبارت، رهاسازی سیاست‌های کنونی کنترل نقدینگی نتیجه‌ای جز از سر گرفته شدن مجدد رشد تورم را به دنبال نخواهد داشت.»

به اعتقاد سرمقاله نویس سرمایه «باید امیدوار بود آقای دکتر بهمنی هم همین سیاست‌ها را ادامه دهند و در همین راستا حرکت کنند چون در غیر این صورت مهار و کنترل عواقب تغییر سیاست‌های یادشده بسیار مشکل و زیانبار خواهد بود.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد: «در پیش گرفتن سیاست های انضباط مالی و بودجه‌ای از سوی دولت و جلوگیری از نابسامانی و ناهماهنگی در فرآیند تصمیم سازی و اجرای نظام بودجه ریزی و تنظیم برنامه های کلان مالی؛ ضرورتی ناگزیر است، هرچند که احتمال آن چندان قریب به یقین نمی‌نماید.»