رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۸۷

اتحادیه اروپا: علیه ایران مدرک داریم

اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که اسنادی در دست دارد که نشان می‌دهد ایران در گذشته به تولید سلاح هسته‌ای نزدیک بوده است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی هرگونه فعالیت مخاطره آمیز هسته‌ای را رد می کند و می‌گوید که تنها برای اهداف صلح آمیز به ویژه تولید برق نیاز به این نوع فناوری دارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، اتحادیه اروپا در بیانیه خود آورده که این اسناد را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار خواهد داد.

اتحادیه اروپا همچنین از قابلیت تغییر برنامه غنی سازی اورانیوم برای تولید سوخت سلاح هسته‌ای از سوی تهران ابراز نگرانی کرده و گفته که با وجود انکارهای ایران، این کشور در گذشته برنامه تولید سلاح هسته‌ای داشته است.

این اتحادیه در سال جاری به خاطر امتناع تهران از همکاری با آژانس، تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران به اجرا گذاشت.

آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در گزارش خود ضمن ابراز نگرانی از ادامه روند غنی‌سازی اورانیوم در ایران، اعلام کرد که تهران در عرض چند ماه، تعداد سانتریفیوژهای خود را از ۳۰۰۰عدد به۴۰۰۰ رسانده است.

اوایل هفته جاری نیز برخی دیپلمات‌های حاضر در جلسه بررسی فنی ویژه آژانس، گفته‌ بودند که هرمن ناکرتز، رییس بازرسی‌های آژانس در منطقه خاورمیانه، اسنادی مبنی بر فعالیت‌های ایران برای نصب کلاهک هسته‌ای بر روی موشک‌های خود، ارائه کرده است.

ایران این اسناد و مدارک را «جعلی» می‌داند.

تهران بارها بر «ساختگی بودن مطالعات ادعایی» و صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده، اما کشورهای غربی همچنان انتظار دارند توضیحات بیشتری را در این زمینه از تهران دریافت کنند.

«مطالعات ادعایی» عنوان جدیدی از تحقیقات آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران است، که بر اساس گزارشی که احتمال می‌دهد ایران در گذشته آزمایش‌هایی نظامی – هسته‌ای داشته، آغاز شده است.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در تازه ترین اظهار نظر خود پیرامون فعالیت های هسته ای ایران، دیروز در سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در مورد مخالفت غرب با این فعالیت ها گفت: «آنان با سلاح اتمی مخالف نیستند، بلکه مخالف پیشرفت ملت های مستقل هستند و می خواهند با انحصار فنآوری ها، ابزار تحمیل بر ملت ها را در اختیار داشته باشند.»

آمریکا و متحدین اروپایی‌اش برای تصویب قطعنامه‌ چهارم تحریم‌ها علیه ایران تلاش می‌کنند، امری که با مخالفت چین و روسیه مواجه شده است.

امروز چهارشنبه خبرگزاری‌ها اعلام کردند که روسیه با دیدار قدرت‌های بزرگ جهان برای بررسی دور چهارم تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی مخالفت کرده است.

به نظر می‌رسد تصمیم روسیه برای تحریم این نشست، پس از سخنرانی تهدیدآمیز کاندولیزا رایس وزیرخارجه ایالات متحده، که به مسکو هشدار داد با اقداماتش در خصوص گرجستان و موضع‌گیری در قبال سایر کشورها خود را بیشتر منزوی نکند، اتخاذ شده باشد.

قرار بود در نشست گروه ۱+۵، درباره ایران، کره شمالی، گرجستان، اوکراین و گسترش ناتو در خاورمیانه گفتگو شود.

نشست جمعه گذشته این گروه نیز بدون رسیدن به نتیجه‌ای پایان یافته بود.


در همین رابطه:
کاخ سفید: ایران با آژانس همکاری کند
«فعالیت هسته‌ای ایران را تضمین نمی‌کنم»