رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۸۷

نگرانی سه سازمان از وضع حقوق بشر در ایران

کانون مدافعان حقوق بشر در ایران، سازمان عفو بین‌الملل و گزارشگران بدون مرز، با صدور بیانیه‌‌های جداگانه‌ای با ابراز نگرانی درباره وخامت وضع حقوق بشر در ایران، هشدار داده‌اند.

کانون مدافعان حقوق بشر که از سوی شیرین عبادی برنده صلح نوبل و جمعی از وکلا و حقوق‌دانان مستقل اداره می‌شود، امروز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «آمار دستگیری‌ها و نقض حقوق بشر و محدود کردن آزادی‌های مردم به‌ویژه در مورد اقلیت‌های مذهبی، قومی و عقیدتی در دولت نهم افزایش چشم‌گیر و قابل‌توجهی داشته است.»

بنابر اعلام این کانون «این دستگیری‌ها ظاهراً برای ایجاد رعب و وحشت در میان هموطنان ترک، کرد، لر، بلوچ و عرب و طبقات مختلف مردم از جمله کارگران، دانشجویان و معلمان و ... انجام می‌پذیرد.»

کانون مدافعان، موج فزاینده چنین اقداماتی را «نقض فاحش حقوق بشر و تضییع حقوق بنیادین ملت ایران ارزیابی» کرده است.

در این بیانیه از این‌که برخی نهاد‌های قدرت در ایران با دستگیری‌های گسترده، موجب به مخاطره افتادن امنیت ملی در این کشور می‌شوند، اظهار تاسف شده است.

سازمان عفو بین‌الملل نیز روز گذشته (۲۳سپتامبر) با صدور بیانیه‌ای از دستگیری ۸ فعال دانشجویی آذربایجان ابراز نگرانی کرده و افزوده است: «افراد مذکور در معرض شکنجه و رفتار خشونت آمیز قرار دارند.»

این سازمان، زمان دستگیری دانشجویان آذری را ژوئیه و اوت امسال اعلام کرده که از آن زمان تاکنون هیچ اطلاعی از سرنوشت آنان در دست نیست.

عفو بین‌الملل احتمال می‌دهد، آنها تنها به «جرم» ابراز نظرات خود و فعالیت‌های صلح‌آمیز در بازداشت به سر می‌برند و باید هرچه سریع‌تر آزاد شوند.

هویت این دانشجویان؛ مقصود احدی، منصور امینیان، داریوش حاتمی، آیدین خواجه‌ای، امیر مردانی، مجید ماکوئی و فراز زهتاب اعلام شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز با صدور بیانیه‌ای نگرانی خود را از تشدید تنش میان مقامات جمهوری اسلامی و روزنامه‌نگاران اقلیت قومی آذربایجانی، اعلام کرده است.

این بیانیه پس از آن صادر می‌شود که گزارش‌ها از بازداشت چند فعال آذربایجان در تهران حکایت دارند.

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن به دفتر رادیو زمانه ارسال شده، آمده است: «چهار تن از روزنامه‌نگاران بدون هیج اتهام روشنی از ده روز پیش در بازداشت به‌سر می‌برند.»

اشاره گزارشگران بدون مرز، به علیرضا صرافی مدیر مسئول ماهنامه توقیف شده دیلماج، سعید محمدی سردبیر مجله ادبی یاشماق، حسن راشدی و اکبر آزاد همکاران مجلات یارپاق و وارلیق است که ٢٠ شهریور ماه، در پی حمله ماموران وزارت اطلاعات به منزل یکی از فعالان جامعه مدنی در تهران، به همراه بیست نفر دیگر دستگیر شدند.

براساس این گزارش، خانواده‌ و وکلای بازداشت‌شدگان هنوز از علت دستگیری و محل نگاهداری آن‌ها بی‌خبرند. آنها همچنین احتمال می‌دهند که فرزندانشان در بند امنیتی ٢٠٩ زندان اوین که تحت کنترل وزارت اطلاعات است، زندانی شده‌اند.

گزارشگران بدون مرز همچنین اعلام کرده که شهناز غلامی روزنامه‌نگار آذربایجانی و مدیر سایت آذر زن، از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز، به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، به شش ماه زندان محکوم شده است.

غلامی پیش‌تر به خاطر فعالیت‌های سیاسی، در اواخر دهه شصت به مدت ٥ سال زندانی بود.
وی هم اکنون با سپردن وثیقه آزاد است.

شواهد دیگری نیز حاکیست که مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته، محدودیت‌ها علیه اقوام و اقلیت‌های مذهبی را گسترش داده‌اند.
تخریب مدرسه ابوحنیفه اهل سنت در زاهدان، دستگیری ۲۰ تن از فعالان آذربایجان و تهدید رهبران اهل سنت کردستان به تبعیت از اعلام زمان پایان ماه رمضان نمونه‌ای از گزارش‌هایی است که از سوی فعالان مدنی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.


در همین رابطه:
نگرانی عفو بین‌الملل از وضعیت «آیت‌الله بروجردی»
ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از وضعیت باقی

نظرهای خوانندگان

راستش حالم به هم می خورد وقتی در مورد عفو بین الملل می خوانم که در مورد ایران اظهار نظر می کند واقعا تهوع اور است که این سازمان جهانی تا کنون به جز حیف و میل کردن مالیات مردم دنیا هیچ کاری برای مرذدم ایران انجام نداده است هیچ گام مثبتی انجام نداده است فقط شعار پشت شعار و هم چنان اعدام شکنجه سنگسار زندان در ایران متداول است

-- ابراز ، Sep 24, 2008 در ساعت 04:52 PM

این آقایون گزرشگرن شبکه‌ای غربی عوض سوالات تکراری درباره پروندهٔ هسته‌ای که جواباشو احمدی نژاد از حفظ شده اسم زندانیان سیاسی رو بهش بگن و ازش توضیح بخ

-- Hatef ، Sep 24, 2008 در ساعت 04:52 PM