رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۸۷

گردهمائی جمهوری‌خواهان لائیک در بروکسل

سومین گردهمایی سالانه جمهوری خواهان لائیک روز جمعه نوزدهم سپتامبر کار خود را در شهر بروکسل آغاز کرد. فعالان سیاسی، استادان دانشگاه و روشنفکران ایرانی حاضر در این گردهمایی با ارائه مقاله و سخنرانی بر لزوم توجه بیشتر به مساله حقوق بشر و جدایی دین از دولت تاکید کردند.

برگزار کنندگان این گردهمایی که عنوان آن "حقوق بشر و لائیسیته در ایران" است در دیدار با برخی مقامات اروپایی خواهان توجه اتحادیه اروپا به مساله حقوق بشر و خواست جدایی دین از دولت در ایران شدند.
مهرداد درویش پور عضو شورای هماهنگی این گردهمایی به زمانه گفت او و دیگر فعالان این جنبش در دیدارهایی که با آنجلیکا بی‌یر، رئیس هیات نمایندگی پارلمان اروپا در زمینه‌ مسایل ایران، سناتور ژوزی دوبی‌ده‌، نماینده‌ حزب سبزها از سنای بلژیک و فرانسوا آسلی از مسوولین کمیسیون اروپا در زمینه‌ی روابط ایران داشته‌اند تلاش کرده‌اند صدای جمهوری‌خواهان دموکرات و لاییک را به گوش مقامات اروپایی برسانند و در عین حال با گزینه حمله نظامی به ایران مخالفت کرده‌اند.

زنان و لائیسیته، دموکراسی و لائیسیته، مبارزه برای حقوق بشر در ایران، بحران اتمی ایران و اندیشه سبز و مبانی سیاست دمکراتیک مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.