رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۸۷

شورای حکام پرونده ایران را بررسی می‌کند

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در جلسه سالیانه خود که در ماه سپتامبر برگزار می‌شود قصد دارد تحولات پیرامون پرونده هسته‌ای ایران را در دستور کار خود قرار دهد.

این نشست فردا (دوشنبه) در وین مقر این شورا و با حضور اعضاء، در حالی برگزار می‌شود که سیزدهمین گزارش محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران، هفته گذشته در اختیار اعضای این شورا قرار گرفته است.

در گزارش آقای البرادعی آمده است که «ایران به طور مطلوبی با بازرسان آژانس همکاری نداشته و به همین دلیل سئوالات اصلی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران به قوت خود باقی مانده است.»

البرادعی پیش‌تر در دوازدهمین گزارش خود که در ماه ژوئن به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شد، اعلام کرده بود که ایران به مخفی کردن اطلاعات درباره مطالعات ادعاشده در خصوص ساخت کلاهک‌های هسته‌ای و بی‌اعتنایی به درخواست‌های سازمان ملل متحد برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، ادامه می‌دهد.

در نشست فردای حکام آژانس، موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران یکی از محور‌های بحث خواهد بود.
این در حالی است که ایران بارها بر «ساختگی بودن مطالعات ادعایی» و صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده، اما کشورهای غربی همچنان انتظار دارند توضیحات بیشتری را در این زمینه از تهران دریافت کنند.

«مطالعات ادعایی» عنوان جدیدی از تحقیقات آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران است، که بر اساس گزارشی که احتمال می‌دهد ایران در گذشته آزمایش‌هایی نظامی – هسته‌ای داشته، آغاز شده است.


برخی دیپلمات‌های حاضر در جلسه بررسی فنی ویژه آژانس، گفته‌اند که هرمن ناکرتز، رییس بازرسی‌های آژانس در منطقه خاورمیانه، اسنادی مبنی بر فعالیت‌های ایران برای نصب کلاهک هسته‌ای بر روی موشک‌های خود، ارائه کرده است.

ایران این اسناد و مدارک را «جعلی» می‌داند.

فعالیت‌های هسته‌ای ایران همچنین جمعه گذشته موضوع نشست دیپلمات‌های پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل (بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و آمریکا) بعلاوه آلمان بود که این نشست بدون نتیجه‌ به کار خود پایان داد.

آمریکا و متحدین اروپایی‌اش برای تصویب قطعنامه‌ چهارم تحریم‌ها علیه ایران تلاش می‌کنند، امری که با مخالفت چین و روسیه مواجه شده است.

گریگوری شولتی تماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، گفته است که: «آژانس نامه‌ای قاطع و واضح برای ایران ارسال خواهد کرد.»
به گفته آقای شولتی در این نامه اعلام خواهد شد تا زمانی که ایران به تمام پرسش‌های آژانس پاسخ ندهد، پرونده‌اش باز خواهد ماند.

علی اکبر سلطانیه نماینده ایران درآژانس بین المللی انرژی اتمی نیز امروز در گفتگو با شبکه تلوزیونی پرس تی وی، در واکنش به این اظهارات اعلام کرد: «امریکا و غرب باید با این حقایق کنار بیایند که ایران استاد فن آوری غنی‌سازی هسته‌ای است و در عین حال با آژانس همکاری می‌کند.»


در همین رابطه:
مذاکرات بی‌نتیجه غرب علیه ایران
«انتشار اسناد تازه علیه ایران در آژانس»