رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۸۷

کشف قطعه موسیقی جدید از موتزارت

قطعه‌ای از آثار کلاسیک موتزارت با قدمت ۱۵۰ ساله، در موزه‌ای در شهر نانت فرانسه کشف شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، کارشناسان موسیقی می‌گویند که این قطعه ملودیک که دست نوشته موتزارت است، با این‌که فاقد هارمونی و سازبندی است اما دارای ارزش هنری بالایی است.

اولریش لسینگر رئیس بنیاد بین‌المللی موتزارت در سالزبورگ اتریش نیز اعلام کرد که این قطعه، کاملا تازه و بدون تردید دست‌نویس موتزارت است. وی اصل بودن این قطعه را با اطمینان کامل تائید کرده است.

به گفته آقای لسینگر، این اثر، پیش‌نویس یک اثر موسیقی کامل بوده که کارکنان موزه نانت به هنگام جستجوی خود در آرشیو کتابخانه این موزه به آن برخورده‌اند.

به اعتقاد وی، این قطعه با اینکه هارمونی و ارکستراسیون ندارد اما قابل فهم بوده و لحن و کوک آن کامل است.

به گفته رئیس بنیاد موتزارت، این قطعه بخشی از یک اثرهشت یا دوازده قسمتی موتزارت است که وی فرصت تکمیل آن را پیدا نکرده است.

بر اساس این گزاش، این دهمین قطعه موسیقی از موتزارت است که در ظرف پنجاه سال گذشته پیدا می‌شود. کارشناسان موسیقی ارزش مالی این قطعه را ۱۰۰ هزار دلار برآورد کرده اند.

به گفته مسئولان موزه نانت، این قطعه در قرن نوزدهم به وسیله یک کلکسیونر کتاب، به کتابخانه این موزه هدیه شده بود.

کارشناسان همچنین معتقدند که جنس کاغذی که قطعه بر روی آن نوشته شده، نشان می‌دهد که موتزارت آن را بعد از سال ۱۷۸۷ نوشته است.

آمادئوس موتزارت، نابغه عالم موسیقی، به موسیقی کلیسایی علاقمند بود و می‌خواست مسئولیت گروه کر و موسیقی کاتدرال وین را به عهده بگیرد.

وی در سال ۱۷۹۱ در سن ۳۵ سالگی درگذشت.

نظرهای خوانندگان

پس بايد منتظر بود تا چند ماه ديگه يكي بياد اجراش كنه. آره؟ بايد جالب باشه...

-- سينا ، Sep 23, 2008 در ساعت 11:34 AM