رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۸۷

ماموران مستقر در خاوران: «کسی اینجا دفن نشده است»

مأمورین امنیتی باز هم مانع حضور خانواده‌ها در مزار خاوران شدند.

به گزارش زمانه، امروز جمعه، برای چهارمین هفته پیاپی مأموران امنیتی با استقرار در بزرگراه امام رضا، ابتدای فرعی گورستان‌ خاوران، مانع از حضور خانواده‌های اعدام شدگان دهه شصت بر مزار بستگانشان شدند.

مأموران مستقر در ابتدای فرعی گورستان به خانواده‌ها گفتند که خانواده‌ها اشتباه می کنند و اساسا کسی دراین گورستان دفن نشده است.

کلیه خانواده هایی که امروز (صبح جمعه به وقت تهران) به خاوران مراجعه کرده بودند، با اکیپ مأموران مواجه شدند و باید مشخصات فرد اعدام شده و آدرس و مشخصات خودشان را به مأموران می‌دادند.

مأموران همچنین اصرار داشتند که خانواده‌ها به اداره بهشت زهرا مراجعه و در صورتی‌که آنجا تأیید نمایند که فرد اعدامی در این گورستان دفن شده است، با گواهی کتبی مراجعه نمایند.

به بستگان بسیاری از اعدام‌شدگان دهه شصت، به ویژه قربانیان اعدام های تابستان ۶۷، هیچگاه شماره قبر و محل دفن اعدام‌شدگان داده نشده است.

در پی اصرار تعدادی از خانواده ها مبنی داشتن این حق که سر مزار فرزندانشان حاضر شوند، چهار نفر از وابستگان اعدام‌شدگان دستگیر و به اوین منتقل شدند.

نظرهای خوانندگان

باز هم مجامع بين المللي با جمهوري اسلامي معامله كنند و بند وبستهايشان را بيشتر ادامه دهند كشورهاي غربي منافع حال حاضرشان را فداي منافع آينده اشان مي كنند نظامي كه حتي اجازه نميدهد مردم با زندانيان اعداميشان در قبرهاي دسته جمعي بروند جكونه كشورهاي غربي دم از حقوق بشر مي زنند ؟ اين خونها هميشه زنده اند و تا انتقام نكيرند آرام نميشوند . اكر از اجساد اين قبرها نمونه برداري شود مشاهده خواهيد كرد كه جند نفر بجه ي 13 يا 14 ساله هم در بين آنها هست . تاريخ درس بدي به كساني خواهد داد كه اين جنايات ضد بشري را انجام داده اند و همينطور همدستان اين جنايتكاران بدون مجازات نحزاهند ماند .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 19, 2008 در ساعت 03:19 PM

سلام با تشکر از این گزارش خوب شما فقط می خواستم اینرا اضافه کنم که دو هفته قبل که راه را بسته بودند برخی خانواده ها از درب قبرستان بهایی ها به خاوران وارد شدند و دیدند تمامی سنگ قبرهای خاوران توسط عوامل رژیم شکسته شده است. یک سنگ قبر را هم در بخش اعدام شدگان سالم نگذاشتند. خیلی این اقدام رذیلانه است

-- از خانواده قربانیان ، Sep 20, 2008 در ساعت 03:19 PM

زنده باد زمانه با این پوشش خوبی‌ که امسال به کشتار ۶۷ داد و مخصوصا با ترتیب دادن مراسم بزرگداشت همراه با عفو بین الملل.
رسانه های مدافع حقوق بشر رسالت سنگینی‌ در این زمینه دارند که زمانه امسال خوب از پس این رسالت بر آمد. امید که سال های بعد بهتر هم بشود

-- هاتف ، Sep 20, 2008 در ساعت 03:19 PM

جوامع غرب وامریکا از مسئله حقوق بشر مثل ابزاری در جهت منافع خودشان سوئ استفاده میکنند هر کسی بامید همسایه نشست شب گشنه خوابید..ولی در این جریان خاوران بنظرم برای اولین بار پس از 30 سال رژیم احساس خطر کرده ومیترسد که سازمانهای حقوق بشری در صورت استقرار رژیم قابل قبول در ایران مشابه پل پوت و یا صدام گور های دسته جمعی را بنمایش بگذارند. بنظرم باید حتما سازمانهای حقوق بشری را وادار کرد که از طریق ماهواره وgps گورستان خاوران را تحت نظر نگهدارند تا در صورت اقدام رژیم. از تخلیه و جابجائی بقایای اجساد قربانیان جلوگیری بعمل اورند حالا اگر سازمانهای حقوق بشری راست میگویند خودشان را نشان بدهند تا دنیا باور کند که مسائل حقوق بشری برایشان فقط یک ابزار نیست

-- حسن ، Sep 20, 2008 در ساعت 03:19 PM


باشه آقایان نیروی انتظامی! حالا هنوز جیک جیک مستونتونه. اشک شماها را هم خواهیم دید. رهبرهاتان همدیگر را هم دارند میدرند. نوبت شما هم میرسد. از کجا معلوم که شما هم قبر شناخته شده ای داشته باشید؟
امیدوار

-- بدون نام ، Sep 20, 2008 در ساعت 03:19 PM

این دایره همچنان به دور خود می گردد حیف از من و تو مایی که در حال سوختنیم و خوش به حال آنان که رفتند و دیگر نمی بیینند عزیزان هر کسی که از خارج از گود صدایش هم اگر دربیاید برای حال من و تو نیست برای تکه ای از ثروت و گرفتن حق السکوت است .
اینقدر ساده نباشیم

-- بدون نام ، Sep 20, 2008 در ساعت 03:19 PM

Ina ke dam az Hossein Mizanand ke rouye shemr o yazid ra sefid kardand

-- Nam ، Sep 23, 2008 در ساعت 03:19 PM