رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۸۷

تازه‌های نشر: «خوشه‌های خشم»

«خوشه‌های خشم» نوشته جان اشتان‌بک با ترجمه عبدالحسین شریفیان از سوی نشر نگاه در ۲۰۰۰ نسخه منتشر شد.

این کتاب کلاسیک، شرح حال خانواده‌ای کشاورز است که بر اثر هجوم سایر کشاورزان خرده‌پا و کارگران کشاورزی، زمین‌های خود در اوکلاهما را رها می‌کنند و به سرزمین افسانه‌ای کالیفرنیا روی می‌آورند. اما در مقصد، وضعشان بدتر از قبل می‌شود.

در سال ۱۹۴۰ نیز جان فورد کارگردان آمریکایی، فیلمی با همین نام و با اقتباس از کتاب اشتاین‌بک ساخت.

در این فیلم هنری فوندا، جین دارول و جان کارادین، ایفای نقش کرده بودند.

«خوشه‌های خشم» و کتاب معروف دیگر اشتاین‌بک یعنی «موش‌ها و آدم‌ها» روایت زندگی طبقه کارگر آمریکا و کارگران مهاجر در دوران رکود اقتصادی بزرگ هستند.

این کتاب، پیش‌تر با ترجمه شاهرخ مسکوب و عبدالرحیم احمدی از سوی انتشارات امیرکبیر منشر شده بود.


طرح جلد «خوشه‌های خشم» نوشته جان اشتان‌بک ترجمه عبدالحسین شریفیان

در بخشی از کتاب آمده است: «تیموتی سرشو خاروند و گفت: «آقای هاینز، من مدت زیادی نیس که اومده‌ام این‌جا. این سرخای لعنتی یعنی چی؟»
هاینز گفت: «یه سرخ، مادر قحبه‌ایه که ساعتی ۳۰ سنت مزد می‌خواد و ما ۲۵ تا می‌دیم.»

جوونه یه دقیقه رفت تو فکر و بعد سرشو دوباره خواروند و گفت: «به خدا قسم آقای هاینز، من که مادر به‌خطا نیستم، اما اگه یه سرخ واقعا اینه که تو می‌گی ... خب منم ساعتی ۳۰ سنت می‌خوام. همه می‌خوان. پس اگه این جوریه، آقای هاینز ما همه‌مون سرخیم.»

جان اشتاین بک، داستان‌نویس مشهور آمریکایی در ۱۹۰۲ در کالیفرنیا زاده شد. وی پس از ناتمام گذاردن تحصیلات دانشگاهی خود در رشته زیست‌شناسی و سال‌ها زندگی پرمشقت، سرانجام به روزنامه‌نگاری و نویسندگی روی آورد.

اشتاین‌بک در سال ۱۹۶۲ موفق به دریافت جایزه نوبل شد. پیش از او تنها دو آمریکایی دیگر یعنی ارنست همینگوی و ویلیام فالکنر، این جایزه را به دست آورده بودند.

«جام زرین»، «نبردی مشکوک»، «ماه پنهان»، «راسته کنسروسازی»، «اتوبوس لگام گسیخته»، «شرق عدن» و «پنجشنبه دلپذیر» از دیگر آثار وی هستند.

قیمت این کتاب، ۸۵۰۰ تومان است.


در همین رابطه:
تازه‌های نشر: «گربه»
تازه‌های نشر: «پاریس – تهران»
تازه‌های نشر: «سرزمین‌های شبح‌زده»
تازه‌های نشر: «بودریار و هزاره»
تازه‌های نشر: «قیام پرشور: انقلاب جنسی در ایران»

نظرهای خوانندگان

از سوی جان فورد کارگردان آمریکایی ساخته شد.؟ چرا این جوری می‌نویسید. بنویسید جان فورد کارگردانی کرد. این موضوع مجهول نویسی بارها و بارها مطرح شده است ولی ظاهراً کسی به آن توجهی نمی‌کند.

--
زمانه: تذکر شما درباره مجهول نویسی به جا است. البته در جمله مورد اشاره مجهول نویسی شده بود چون اهمیت مفعول از فاعل بیشتر بود و در چنین مواردی استفاده از مجهول نویسی جایز است. به هر حال به توصیه شما جمله را تصحیح کردیم. :) سپاس از توجه شما.

-- سعید ، Sep 19, 2008 در ساعت 12:55 PM

بخش تازه های نشر برای من خیلی جالب است ، ممنون از رادیو زمانه :)

-- آرش ، Sep 19, 2008 در ساعت 12:55 PM