رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۸۷

«گزارش آژانس برای ایران خوب نیست»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که روسیه و چین از گزارش اخیر آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، «بسیار نگران هستند.»

در گزارش تازه مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده بود که ایران به بازرسان آژانس کمک لازم را برای انجام بازرسی‌هایشان نکرده بود.


خاویر سولانا،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا (عکس: AP)

به نوشته آسوشیتدپرس، خاویر سولانا گزارش ارائه شده روز دوشنبه آژانس در خصوص پرونده هسته‌ای ایران را برای این کشور، خوب ندانست.

وی هم‌چنین درخواست فرانسه برای گسترش تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را مورد حمایت اعضای اتحادیه اروپا دانست.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست وزرای خارجه این اتحادیه در پاریس افزود که شورای امنیت، گزارش آژانس در خصوص ایران را مورد ارزیابی قرار خواهد داد.

در حالی که تهران بر مقاصد صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود اصرار می‌ورزد، غرب نگران استفاده از این فن‌آوری برای تولید سلاح اتمی از سوی این کشور است.

در گزارش آقای البرادعی آمده بود که آژانس در بررسی ابعاد نظامی پرونده هسته‌ای ایران، موفقیت چشم‌گیری نداشته است.


در همین رابطه:
«انتشار اسناد تازه علیه ایران در آژانس»
پایان مذاکرات تهران با بازرسان آژانس
مذاکرات جدید ایران و آژانس، در آستانه ارائه گزارش برادعی
سلطانیه: آژانس، ناظر سازمان ملل نیست
تهدید مجلس ایران به کاهش همکاری با آژانس

نظرهای خوانندگان

مگر خود روسیه و چین زبان ندارند؟ سولانا کی باشد که بخواهد جای آنها حرف بزند.

-- خواننده ، Sep 18, 2008 در ساعت 07:03 PM

بحران اقتصادي دنيا يك بار ديكر اثبات كرد كه دولتها بايد مسئولانه تر برخورد كنند و واكذاري اقتصاد به مكانيزم عرضه و تقاضا و رها كردن كنترل بازار به اين مكانيزم كار آئي ندارد اكر اين وضعيت بحراني همجنان امتداد يابد جنكهاي منطقه اي براي خروج از بحران ناكزير خواهد شد تا تحولي ايجاد شود به همين دليل كشورهائي مثل ايران كه در مركز بحرانها قرار دارند در موقعيتي بسيار خطرناك روبرويند و امكان دارد تبديل به بهانه اي براي جنك هاي منطقه اي قرار بكيرند . در روزهاي جاري تحولات كرجستان منطقه ي خاورميانه و حاور دور همجنين مناطق ونزوئلا و بوليوي در مركز حطر قرار دارند و ضرورتا كشورهاي بزرك ميل دارند اين بحران اقتصادي را به اين حوزه ها منتقل كنند . اما مقامات ايران قدرت بررسي را ندارند و فكر مي كنند دنيا سي سال است تغيير نكرده و كماكان سياستهاي غبر مسئولانه ي خود را ادامه ميدهند و بايد بدانند كه در خطر سقوط هستند اقتصاد شوخي ندارد و بحران هسته اي اين بهانه است .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 19, 2008 در ساعت 07:03 PM