رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۸۷

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

تاثیر احتمالی بحران‌های مالی جهان بر اقتصاد ایران
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «پایان خواب‌های طلا‌یی» به خطرات احتمالی‌ که بحران مالی در جهان می‌تواند بر روی اقتصاد ایران بگذارد، پرداخته است.

این روزنامه با اشاره به امکان سرایت بحران اقتصادی آمریکا به کشورهای صادرکننده نفت که عموما از اقتصادی تک‌محصولی و بیمار بهره می‌برند، می‌نویسد که این اتفاق به شدت اقتصاد این کشور‌ها را متزلزل و متضرر خواهد کرد «اما خدا کند شرایط برای ایران چندان وخیم نباشد.»

به نوشته این روزنامه «دولت نهم با سیاست گشاده‌دستی خویش ضمن خالی کردن صندوق ذخیره ارزی، گوش خود را بر نصایح اهل اقتصاد و خبرگان امر بست تا کشور را در آستانه چالش قرار دهد.»

در بخش دیگری از سرمقاله اعتماد ملی که از سیاست‌های اقتصادی دولت نهم انتقاد کرده، آمده است:‌ «تا به حال دولت نهم با ولخرجی‌های غیرضروری می‌توانست روپوشی بر آشفتگی‌های سیاستگذاری در امر اقتصاد و سیاست بکشد. روش اداره کشور به صورت کمیته امداد و توزیع پول از بدوی‌ترین و البته بحران‌آمیزترین سیاست‌های متروک دنیا است، اما این شکوائیه را به کجا باید برد که آنهایی که باید می‌شنیدند، خود را به نشنیدن زدند.»

این روزنامه در پایان با اشاره به بحران اقتصادی حاضر در جهان و تاثیرات احتمالی آن بر قیمت نفت می‌نویسد: «عصر ولخرجی‌های طلا‌یی دولت به پایان رسیده است، دولت نهم باید کمربندهای اقتصاد ایران را ببندد.»

تجزیه و تحلیل پیشنهاد پنج وزیر خارجه سابق آمریکا
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «توصیه‌های پنج وزیر» به تجزیه و تحلیل پیشنهاد اخیر پنج وزیر خارجه سابق آمریکا مبنی بر آغاز مذاکره مقامات کاخ سفید با ایران پرداخته است.

این روزنامه در تشریح سیاست‌های دو حزب دموکرات و جمهویری‌خواه آمریکا در برابر ایران می‌نویسد: «دو حزب برای پیشبرد سیاست حضور دولت آمریکا در خاورمیانه نیازمند دشمن هستند حتی خانم کاندولیزارایس نیز بعد از کناره‌گیری خواستار تعامل با ایران خواهد شد، اما سیاست وجود دشمن یا ساختن دشمن در صورت عدم وجود آن همواره در دستور کار دولت‌های ۳۰ سال اخیر آمریکا بوده است.»

در بخش دیگری از سرمقاله رسالت در تشریح دلایل این پیشنهاد دیپلماتیک آمده که «بخشی از این مواضع حاصل فشار افکار نخبگان سیاست خارجی امروز آ‌مریکا است. ‌آنها از احتمال شکل گیری یک جنگ تازه با هدف انتخاباتی در صورت افت محبوبیت جمهوری‌خواهان نگرانند. چون به هر حال اغلب آنها جنبه‌های حماقت آمیز رفتارهای بوش در هشت سال گذشته را از جنبه‌های منطقی رفتار او بیشتر می‌دانند.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد:‌ «به رغم اوج تاریکی روابط ایران و آمریکا نخبگان گذشته و حال این کشور نمی‌توانند واقعیت قدرت و دستاوردهای مبتنی بر آن، ایران را نادیده بگیرند. طیفی از نخبگان با نظریات محافظه‌کارانه در سیاست خارجی معتقدند برای پرهیز از انواع جنگ سرد و گرم باید با برخی قدرت‌های امروز دنیا همچون چین و روسیه و بازیگران غیرقابل انکار خاورمیانه مثل ایران کنار آمد.»

پرسش از سیاست‌های دولت نهم در شرایط بحران مالی
روزنامه سرمایه نیز در سرمقاله امروز خود با عنوان «کاهش قیمت نفت و رکود با تاخیر اقتصاد ایران» به تجزیه و تحلیل آثار احتمالی بحران‌های مالی جهان بر اقتصاد ایران پرداخته است.

این روزنامه با اشاره به رشد شتابان کاهش قیمت نفت در هفته‌‌های جاری می‌نویسد که کشور‌های صادر کننده نفت نگران تداوم چنین مسئله‌ای هستند.

روزنامه سرمایه پیش‌بینی می‌کند که «در شرایط تداوم روند کاهش قیمت نفت که احتمالاً درآمد ایران را به ۸۰ تا ۹۰ میلیارد دلار در سال ۸۷ کاهش خواهد داد.»
با این پیش‌بینی‌ سرمقاله نویس سرمایه می‌پرسد:‌ «دولت چگونه می‌خواهد ۷۰ میلیارد دلار واردات کالا و خدمات، تامین ۱۴ هزار میلیارد تومان کسری بودجه آشکار واردات بنزین، آموزش و پرورش و بهداشت را تامین کند و بودجه عمومی ۹۳ هزار میلیارد تومانی خود را به سرانجام برساند.»

این روزنامه همچنین می‌پرسد که «دولت چگونه می‌خواهد طرح تحول اقتصادی را اجرا کند و بین مردم پول توزیع کند.»