رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۸۷

حمایت پنج وزیر خارجه آمریکا از مذاکره با ایران

پنج وزیر خارجه سابق ایالات متحده اعلام کردند که دولت آینده آمریکا باید با ایران که جورج بوش آن را در «محور شرارت» قرار داده است، مذاکره کند.

به گزارش رویترز، مادلین آلبرایت، جیمز بیکر، وارن کریستوفر، هنری کیسنجر و کالین پاول، که در دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات عضویت داشته‌اند، گفته‌اند که واشینگتن باید با ایران مذاکره کند، چرا که کارکرد گزینه نظامی در مواجهه با این کشور، رضایت بخش نبوده است.

این پنج دیپلمات در نشستی در دانشگاه جورج واشینگتن افزودند که مذاکره با ایران، بخشی از استراتژی بازداشتن تهران از دستیابی به سلاح هسته‌ای است.


به گزارش خبرگزاری‌ها، وارن کریستوفر که در فاصله سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ وزیرخارجه بیل کلینتون بود، گفت: «صادقانه بگویم که گزینه‌های نظامی ما در قبال ایران، بسیار ناتوان و محدود بوده‌اند.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم با اشاره به گام‌های محدود دولت بوش برای برقراری رابطه با ایران، نوشت که وزرای خارجه سابق ایالات متحده نسبت به این مسئله انتقاد دارند.

مادلین آلبرایت، وزیرخارجه دوره دوم ریاست جمهوری کلینتون گفت که معتقد است مذاکره با ایران ضروری است و آمریکا باید با کشورهایی که با آنها مشکل دارد، تعامل داشته باشد.

آنطور که خبرگزاری فرانسه نوشته است، کالین پاول وزیرخارجه دوره نخست ریاست جمهوری جورج بوش هم گفته است که می‌توان مذاکره با ایران در خصوص مسائل هسته‌ای را در سطوح پائین آغاز کرد و بعد آن را گ%D


در همین رابطه:
متکی: به دنبال مذاکره با آمریکا نیستیم
وزارت دفاع آمریکا، مذاکره با ایران را رد کرد
شرایط ایران برای مذاکره با آمریکا
درخواست ۵ وزیر خارجه سابق آمریکا برای مذاکره با ایران