رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۸۷

گزارش البرادعی درباره ایران منتشر شد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارش خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران با بی‌اعتنایی به نظرات شورای امنیت سازمان ملل، کماکان به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

بی‌بی‌سی نیوز به نقل از محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت که آژانس در روشن کردن سئوالات پیرامون جنبه‌های نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران، موفقیت چندانی نداشته است.

ایران می‌گوید که از غنی‌سازی اورانیوم تنها برای مصارف صلح‌آمیز استفاده می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، در گزارش آقای البرادعی همچنین گفته شده «ایران به طور مطلوبی با بازرسان آژانس همکاری نداشته و به همین دلیل سئوالات اصلی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران به قوت خود باقی مانده است.»


پرچم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین

البرادعی از ایران خواسته است شفافیت بیشتری از خود نشان داده و اجازه جستجوی بیشتر را به بازرسان آژانس بدهد.

در بند ۲۳ این گزارش آمده که «آژانس متاسفانه قادر نبوده که به پیشرفتی واقعی در مورد مطالعات ادعایی و دیگر مسائل باقی‌مانده مهم مرتبط، که همچنان موجب نگرانی جدی هستند، نائل شود.»

در بند ۲۴ این گزارش نیز اعلام شده که «ایران برخلاف تصمیم‌های شورای امنیت، فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی را به تعلیق درنیاورده و به فعالیت PFEP و FEP و نصب آبشارهای جدید و کار با سانتریفیوژهای نسل جدید برای اهداف آزمایشی ادامه داده است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مدیرکل آژانس همچنین از ایران خواسته است اسناد معتبری را که نشان ‌دهنده تلاش این کشور در استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز است ارائه کند.


پرچم ایران در محوطه بیرونی نیروگاه اتمی بوشهر

گزارش البرادعی در حالی از کم‌کاری ایران انتقاد می‌کند که روز گذشته منوچهر متکی وزیر خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که تهران «پاسخ بسیاری از ابهامات القایی طرف‌های خارجی» را به آژانس داده است.

بخش‌های مهمی از گزارش آقای البرادعی که امروز منتشر شده، بر مبنای مذاکرات اولی هاینونن معاون وی با مقامات ایران در ماه‌های اخیر، تنظیم شده است.

آقای هاینونن که در ماه‌های گذشته چندین‌بار به ایران سفر کرده است، مذاکرات فشرده‌ای در خصوص برخی مطالعات ادعایی با مقامات هسته‌ای این کشور داشته که جزئیات هیچ‌یک از این مذاکرات تاکنون منتشر نشده است.

البرادعی پیش‌تر در دوازدهمین گزارش خود که در ماه ژوئن به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شد، اعلام کرده بود که ایران به مخفی کردن اطلاعات درباره مطالعات ادعاشده در خصوص ساخت کلاهک‌های هسته‌ای و بی‌اعتنایی به درخواست‌های سازمان ملل متحد برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، ادامه می‌دهد.

نماینده ایران در آژانس نیز در واکنش به گزارش ماه ژوئن آقای البرادعی، با متهم کردن آمریکا به دخالت در پرونده هسته‌ای ایران، گفته بود: «گزارش البرادعی سند دیگری است که نشان می‌دهد کلیه فعالیت‌‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز است.»


در همین رابطه:
«ایران پاسخ ابهامات هسته‌ای را داده است»
مخالفت روسیه با تشدید تحریم‌ها علیه ایران
ایران سفر مقامات هسته‌ای روس را تائید کرد

نظرهای خوانندگان

بنظرم ایران کار درستی میکند. صرفنظر از مقاصد پیدا و پنهان ایران در این پروژه , گشودن تمام دروازه های اطلاعاتی بروی جاسوسان سازمان ملل (همانطور که عراق تجربه کرد) کار عاقلانه ای نیست.

-- آرش ، Sep 15, 2008 در ساعت 03:25 PM