رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۸۷

«ایران پاسخ ابهامات هسته‌ای را داده است»

منوچهر متکی وزیر خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید که ایران «پاسخ بسیاری از ابهامات القایی طرف‌های خارجی» را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده است.

اظهارات آقای متکی در آستانه انتشار گزارش محمد البرادعی مدیرکل آژانس انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ایراد می‌شود.

این گزارش قرار است در هفته جاری منتشر شود.

به گزارش امروز یکشنبه خبرگزاری ایسنا، منوچهرم متکی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت که «همکاری ما با آژانس طی سال‌های گذشته به ویژه در یک سال اخیر صمیمانه، ‌جدی و در چارچوب وظایف آژانس بوده است.»

وی افزود که جمهوری اسلامی به همکاری‌های خود با آژانس ادامه خواهد داد.

آقای متکی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه نظری در مورد گزارش آقای البرادعی دارد، گفت که از محتوای آن اطلاعی ندارد و ترجیح می‌دهد پس از انتشارش در این خصوص اظهارنظر کند.

به گفته وزیرخارجه ایران، مذاکرات سعید جلیلی مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی با خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد پرونده هسته‌ای ایران «در چارچوبی سازنده و مثبت پیگیری می‌شود.»

اظهارات آقای متکی در خصوص روابط «صمیمانه و جدی» با آژانس، در شرایطی ایراد می‌شود که ملیسا فلمینگ سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، گزارش‌ها مبنی بر مفقود شدن ۶۰ تن اورانیوم در ایران را تکذیب کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، فلمینگ با انتشار بیانیه‌ ای اعلام کرده است که «تمامی مواد هسته‌ای موجود در تاسیسات فراوری اورانیوم اصفهان تحت کنترل و نظارت آژانس قرار دارد.»

فلمینگ در واکنش به مطلب نشریه انگلیسی دیلی تلگراف اظهار داشته است که: «مقاله‌ای که با عنوان، ایران توسعه سلاح‌های هسته‌ای را از سر می‌گیرد، توسط کان کافلین و تیم بوچر، در نشریه دیلی تلگراف منتشر شده، ساختگی است و صحت ندارد.»

نشریه دیلی‌تلگراف دو روز پیش از این در گزارشی از مفقود شدن ۶۰ تن اورانیوم در ایران خبر داده بود. به نوشته این روزنامه «مقدار اورانیوم گم شده براي توليد 6 بمب هسته‌ای كافي است.»

فلمینگ اعلام کرده است که: «اورانیوم آنچنان که در دیلی تلگراف بیان شده در اصفهان غنی‌سازی نمی‌شود، بلکه در تاسیسات غنی‌سازی سوخت نطنز انجام می‌پذیرد. این تاسیسات مشمول بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و بازرسان تایید کرده‌اند که هیچ مواد هسته‌ای در آنجا منحرف نشده است.»

محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پیش‌تر در نشست ماه ژوئن شورای حکام، خواستار «شفاف‌سازی کامل» تهران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای خود شده بود.

وی افزوده بود: «هرچند پیشرفت اساسی در این زمینه به دست آمده، اما ضروری است که آژانس هرچه زودتر قادر به نتیجه‌گیری در خصوص ماهیت برنامه هسته‌ای ایران باشد.»

آقای البرادعی همچنین در دوازدهمین گزارش خود که در ماه ژوئن به شورای حکام ارائه شد، ابراز نگرانی کرده بود که ایران به مخفی کردن اطلاعات درباره مطالعات ادعا شده در خصوص ساخت کلاهک‌های هسته‌ای و بی‌اعتنایی به درخواست‌های سازمان ملل متحد برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، ادامه می‌دهد.

نماینده ایران در آژانس نیز در واکنش به گزارش ماه ژوئن آقای البرادعی، با متهم کردن آمریکا به دخالت در پرونده هسته‌ای ایران، گفته بود: «گزارش البرادعی سند دیگری است که نشان می‌دهد کلیه فعالیت‌‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز است.»

گروه ۱+۵ که متشکل از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان است، مسئولیت هدایت پرونده هسته‌ای ایران را بر عهده دارند.
در جدال بر سر برنامه هسته‌ای ایران، غرب مدعی است که ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای تهران مبهم است؛ ولی ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن این برنامه تأکید کرده است.