رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۸۷

طرح جداسازی سازمان میراث از ریاست جمهوری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به یک فوریت طرحی رای داده‌اند که براساس آن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از نهاد ریاست جمهوری جدا و به وزارت ارشاد می‌پیوندد.

در صورتی که این طرح به تصویب نهائی نمایندگان مجلس برسد، سازمان میراث فرهنگی باردیگر یکی از زیر مجموعه‌های وزارت ارشاد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، امروز یکشنبه در صحن علنی مجلس یک فوریت این طرح از مجموعه ۲۵۲ نماینده حاضر، با ۱۴۶رای موافق،۸۶ رای مخالف و ۶رای ممتنع به تصویب رسید.

براساس بخش دیگری از این طرح، سازمان صنایع دستی نیز از سازمان میراث فرهنگی منتزع و به وزارت صنایع و معادن ملحق می‌شود.
سازمان صنایع دستی پیش‌تر یکی از زیر مجموعه‌های وزارت صنایع بود که با تشکیل سازمان میراث فرهنگی به این سازمان ملحق شد.

دلایل ارائه این طرح با قید یک فوریت از سوی نمایندگان «ضرورت پاسخگویی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به مجلس و ایجاد زمینه نظارت بیشتر بر این سازمان در راستای کاهش هزینه دولت» عنوان شده است.

تصمیم برای مجزا کردن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از سوی نمایندگان مجلس پس از آن در دستور کار قرار گرفت که اسفدیار رحیم مشائی رئیس سازمان مذکور در اظهاراتی مسالمت‌جویانه مردم اسرائیل را دوست ملت ایران دانسته بود.

نمایندگان مجلس خواستار برکناری وی از مقام خود شده‌اند، اما محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور در قبال این درخواست‌ها تاکنون سکوت کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محسن کوهکن نماینده محافظه‌کار درباره دلایل ارائه این طرح گفته است که: «در صورت تصویب این طرح نیازی به پیگیری اظهارات معاونان رئیس جمهور از طریق شخص رئیس جمهور نیست و وزرا می‌توانند پاسخگوی سئوال نمایندگان باشند.»

یک فوریت این طرح در حالی از سوی نمایندگان مجلس تصویب شده که پیش‌تر برخی از این نمایندگان خواستار طرح سئوال از رئیس جمهور شده‌اند.
این نمایندگان که تعداد آنها ۷۴ نفر گزارش شده، از آقای احمدی‌نژاد خواستار توضیح درباره دیدگاه‌های رحیم مشائی رئیس سازمان میراث فرهنگی هستند.

طرح سئوال از رئیس جمهور هنوز به هیئت رئیسه مجلس ارائه نشده، اما در صورتی که این طرح در دستور کار نمایندگان قرار بگیرد، برای نخستین‌بار در جمهوری اسلامی خواهد بود که رئیس جمهور به مجلس فراخوانده می‌شود.


در همین رابطه:
واکنش تند مجلس ایران به اظهارات مشایی
مشایی به مجلس فراخوانده شد
تأکید مجدد رحیم‌مشایی بر دوستی مردم ایران و اسراییل

نظرهای خوانندگان

با این کار آقای رئیس جمهور باید به دنبال یک پست بهتر برای ایشان باشد
آقای مشایی پدر زن پسر آقای رئیس جمهور است

-- بدون نام ، Sep 15, 2008 در ساعت 11:22 AM