رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۸۷

اعتراض حقوقدانان به حکم زندان بنی‌طرف

گروهی از وکلا و حقوقدانان ایران با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی خواستار تجدیدنظر در حکم یوسف عزیزی بنی‌طرف شده‌اند.

یوسف عزیزی بنی‌طرف نویسنده و روزنامه نگار، در مردادماه امسال از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «تبانی برای بر هم زدن امنیت داخلی کشور» به تحمل پنج سال زندان محکوم شده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، حقوقدانان در نامه خود با اشاره به اینکه از صدور چنین حکمی آنان به همراه جامعه فرهنگی کشور شگفت‌زده شده‌اند، از آقای شاهرودی خواسته‌اند که پرونده وی به دادگاه تجدید‌نظر ارجاع شود.

آنها همچنین افزوده‌اند که از آقای بنی‌طرف سابقه‌ای غیر از خدمات ملی و فرهنگی برای مردم ایران به خصوص مردم خوزستان سراغ ندارند.

امضاکنندگان این نامه شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران و وکلا و حقوقدانان دیگری چون پرویز خورشید، ناصر زرافشان، محمد سیف‌زاده، عبدالفتاح سلطانی، محمد شریف، یوسف مولایی، حسن اسدی زیدآبادی، احمد فتحی و ناصر طاهری هستند.

بنی‌طرف متهم است که در حوادث ۲۶ فروردین‌ماه ۸۴ استان خوزستان دخالت داشته است.
در آن زمان گروهی از مردم خوزستان در واکنش به نامه‌ای که ادعا می‌شد متعلق به دفتر ریاست‌ جمهوری ایران است دست به تجمع زدند که موجب بروز ناآرامی‌های در این شهر شد.

محتوای این نامه، لزوم تغییر بافت قومیتی استان خوزستان بوده است.

هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران نیز پیشتر با صدور اطلاعیه‌ای به حکم پنج سال حبس یوسف عزیزی بنی‌طرف اعتراض کرد و خواستار «الغای بی‌قید و شرط این حکم بی‌اساس و ناعادلانه» شده بود.

یوسف عزیزی بنی‌طرف، متولد ۱۳۳۰ در شهر سوسنگرد است و در زمینه مسایل قومی در خوزستان فعالیت دارد.
وی عضو افتخاری اتحادیه نویسندگان عرب (مستقر در دمشق) و عضو رسمی کانون نویسندگان ایران است.

آقای بنی‌طرف یکی از روزنامه‌نگاران ایران است که در برخی از نشریه‌های عربی فرامنطقه‌ای مانند الزمان (چاپ لندن) الشرق قطر و السفیر لبنان مقاله می‌نویسد.
از وی تا کنون بیش از ۲۰ اثر در زمینه‌های گوناگون به ویژه درباره قبایل، عشایر و افسانه‌های مردم خوزستان منتشر شده است.


در همین رابطه:
کانون نویسندگان: حکم زندان بنی‌طرف لغو شود
پنج سال زندان برای یوسف عزیزی بنی‌طرف