رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۸۷

دستگیری ۱۸فعال آذربایجان در تهران

کمیته گزارشگران حقوق بشر می‌گوید که مقامات امنیتی ایران ۱۸ تن از فعالان آذربایجان را دستگیر کرده‌اند.

زمان این دستگیری چهارشنبه گذشته ۲۰ شهریور ماه در خیابان نواب تهران و در منزل صیاد محمدیان اعلام شده است.
آقای محمدیان خود نیز از فعالان آذربایجان است.

گزارش شده که در میان بازداشت‌شدگان چند نویسنده، روزنامه‌نگار آذربایجانی، سه کودک و نوجوان و چند زن خانه‌دار وجود دارند.


این کمیته احتمال می‌دهد که این افراد به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده باشند.

هویت برخی از این افراد به این شرح اعلام شده است: «علیرضا صرافی مدیر مسئول ماهنامه توقیف شده دیلماج، سعید مغانلو روزنامه نگار. حسین حیدری مدیر مسئول نشریه دانشجویی اولوس، رقیه علیزاده(همسر عباس لسانی) و سه فرزندش، اکبر آزاد نویسنده و ناشر، و حسن راشدی نویسنده.»

از میان این ۱۸ تن، گفته شده که تعدادی از‌ آنها روز پنجشنبه آزاد شده‌اند.
مقامات جمهوری اسلامی ایران تا کنون در مورد این گزارش‌ها سکوت کرده‌اند.

جمعیت آذر سوئد نیز با صدور بیانیه‌ای به این دستگیری‌ها اعتراض کرده است.
در این بیانیه که امروز شنبه منتشر شده، آمده است که: «جمعت آذر سوئد، دستگیری ایشان را محکوم نموده، حکومت ایران را مسئول مستقیم صحت و سلامت عزیزان دستگیر شده می‌داند و خواهان آزادی هر چه سریعتر این فعالان هویت طلب می‌باشد.»

قوه قضائیه ایران در خرداد ماه امسال نیز ۱۰ فعال سیاسی و حقوق بشر در آذربایجان را به زندان‌ محکوم کرده بود.

در اردیبهشت ماه همین سال نیز شش روزنامه‌نگار و دراستان اردبیل به اتهام «ترویج قومیت‌گرایی» از سوی نهاد‌های امنیتی این استان دستگیر شده بودند.

بنا به گزارش کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان (آسمک) هم اکنون نزدیک به ۴۰ فعال هویت‌طلب ترک در زندان‌های ایران به سر می‌برند.


در همین رابطه:
محکومیت ۱۰ فعال سیاسی در آذربایجان
دستگیری شش روزنامه‌نگار و دانشجو در اردبیل

نظرهای خوانندگان

هویت طلب یا جدایی طلب؟ بالاخره یک فرقی باید قائل شد.

-- برزو ، Sep 13, 2008 در ساعت 11:30 AM

بس از كشتار زندانيان بلوج و بعد از دستكيري هاي وسيع و صدور حكم اعدام براي كردها تركهاي آذري نيز به اين ليست اضافه شده اند فعالين مدني و هر كس كه قلبش براي آزادي مي تبد زنداني و اعدامش ميكنند انديشه ستيزي از ابتداي انقلاب تبديل به يك عادت براي جمهوري اسلامي شده بود اما افزايش فشار بر قوميتها و مذاهب و ساير اديان تنها نشان ميدهد كه جمهوري اسلامي در ترس سرنكوني ست و اين فشارها نشان از آن ميدهد كه جمهوري اسلامي ديكر حمايت مردم را از دست داده است و حتي سياستهاي اختلاف در بين آنها نيز نا كارآمد شده است جمهوري اسلامي كه در سازمان ملل بسيار فعال بود تا احترام به اديان را تصويب كند حال خودش مسجد و خانقاه تخريب مي كند اين نشان از وحشت سرنكوني ست . اكر جمهوري اسلامي قدرتمند بود با اين جمعيت با مدارا برخورد ميكرد نه انتحاري بسوي سركوب برود

-- فرهاد-فرياد ، Sep 13, 2008 در ساعت 11:30 AM

چه عجب بالاخره جمهوری اسلامی پس از مدت ها سکوت در مقابل ترکتازی تجزیه طلبان با آنها برخورد کردو این برخورد باید زودتر از اینها اتفاق می افتاد هر دولتی حق دارد با تجزیه طلبان مدارا نکند.

-- ناخدا ، Sep 13, 2008 در ساعت 11:30 AM

من با زندانی کردن مبارزان حقوق اجتماعی مخالفم. ولی این افراد تجزیه‌طلب و وابسته به حرکت پان ترکیسم هستند تا فعال حقوق مدنی. بهتر است در خبررسانی دقت و صداقت داشته باشید.

-- siavash ، Sep 13, 2008 در ساعت 11:30 AM

...
به اقدامات پاره‌ای از این به اصطلاح فعالین حقوق اقوام در ایران نگاه کنید. بهترین حالت را در نظر بگیرید، آیا آقای ... که سر و کله‌‌اش در همه جا پیدا می‌شود برای خودشان این سؤال ایجاد نمی‌شود چرا ایشان که از حضور در قلعه بابک خرمدین گرفته تا سخنرانی در كانون مدافعين حقوق بشر، از مصاحبه‌ها با رادیوهای خارجی گرفته تا طراحی و اجرای حوادث آذربایجان از نقد سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی گرفته تا ... همه جا حضور دارند، تا کنون با مشکلی مواجه نشده‌ بودند؟ در همین حال دادگاه دو تن از شرکنندگان در مراسم سالگرد خاوران برگزار می‌شود. با سخنران کاری ندارند یقه‌ی شرکت کننده را گرفته‌اند. تعدادی به خاطر انتقاد از یک شهردار یا مقام دون پایه شهرستانی به زندان افتاده و با مصیبت و گرفتاری مواجه شده‌‌اند. فراموش نکنید وبلاگ نویسی در قم جرمش این است که با احمد شاملو که ۵ سال پیش فوت کرده ارتباط داشته است.
فراموش نکنید این حکومت هر گاه که منافع‌اش اقتضا کند همین‌ها را نیز از صحنه حذف خواهد کرد چنان که پیشتر کرد و در زمان حال نیز در حال حذف پان ترک های خودی است.

-- حسین ، Sep 14, 2008 در ساعت 11:30 AM

افراد دستگیر شده از شخصیتهای فرهنگی و مدنی آذربایجان هستند که برای حفظ زبان و فرهنگ مادری خود تلاش می کنند. زبانی که ... تدریس آن در مدارس همچنان ممنوع است. بهتر است هموطنان فارس زبان ما بجای زدن مارک پان ترکیسم به آنان به وظیفه شهروندی خود عمل کنند و به دفاع از آنان بپردازند. آذربایجان همواره آزادی را برای تمامی ایران خواسته است. بنابراین از هموطنان فارس خود انتظار دارد که در کنار ترکها به دفاع از فرهنگ پایمال شده اقوام غیر فارس ایرانی ... برخیزد.

-- محمدرضا ، Sep 14, 2008 در ساعت 11:30 AM

این اولین باری است که حرکت جمهوری اسلامی را تحسین می کنند. بالاخره آقایون فهمیدند برای حفظ تمامیت ارضی ایران نباید سکوت کرد.

-- رضا امیری ، Sep 14, 2008 در ساعت 11:30 AM

اين ترك ها هم خوشي زير دل شان را زده ، از بهترين رفاه بين اقوام مختلف در ايران برخوردارند آن وقت خودشان را ناز مي كنند.

-- س ، Sep 14, 2008 در ساعت 11:30 AM

با سلام.
دوستان عزیز همه می دانیم که این فعالان در چارچوب قوانین ایران فعالیت می کنند چه اگر غیر از این بود و ادعای تجزیه طلبی داشتند از دست رژیم سرکوبگر ایران جان سالم به در نمی بردند.حمایت نمودن از سرکوب این فعالان مدنی قومی و یا حداقل ساکت ماندن در برابر دستگیریهای این فعالان میانه رو راه را برای رادیکالیزه کردن این جنبش ها باز می نماید.بیایید بدون پیش داوری از حقوق اولیه انسانها دفاع نماییم و برای آینده ایرانی پیشرفته و فدرال دعا کنیم

-- یاشار زنجانی ، Sep 14, 2008 در ساعت 11:30 AM

هر انساني حق دارد هويت خود را حفظ كند حال نمي دونم دفاع از هويت چه بدي دارد كه آقايان جمهوري اسلامي را به حمله به فعالين ترك دعوت مي كند

-- ياشار ، Sep 14, 2008 در ساعت 11:30 AM

salam, eger melleti khastar huquq e beraberi bashed. aya pan torkism misheved. pas chera shoma be fars boodenetan, be kooroosh, mibalid, doostan kemi ensaf, ve az dayereye digeran be mesele negah konid. kemi kem racist bashid. torkha, kordha ve erba feget huquqe medeni mikhahend.

-- بدون نام ، Sep 14, 2008 در ساعت 11:30 AM

خطاب به دوستانی که کامنت گذاشته اند میگم که شما درست میفرمایید، سه کودک خردسال و زنان خانه دار همه تجزیه طلبان و احتمالاً مزدوران ترکیه و آذربایجان بوده اند و خدا را شکر که این فتنه از سر ایران با دستگیری آنها رفع شد!

-- مرند اوغلو ، Sep 14, 2008 در ساعت 11:30 AM

عزیزان من به عنوان یک تورک درمقابل تمامیت خواهانی چون شما پان فارسها بر خود این حق را می دانم که یک پان تورک باشم
در ضمن باید یاداور شوم که در این حالت که همه چیز را برای خودتان مباح و برای دیگران حرام می دانید ما تورکان آذربایجان ... طبق کنوانسیون حقوق بشر حق تعین سرنوشت را برای ملت خود قائل هستیم
و برای کسانی که ما را تجزیه طلب می نامند باید عرض کنم که انها نه تنها به سیاست ربطی نداشتند بلکه همگی از شخصیت های فرهنگی و علمی آذربایجان هستند

-- آلغان ، Sep 14, 2008 در ساعت 11:30 AM

پیرو نظر سایر دوستان، تجزیه طلبی زمانی اتفاق خواهد افتاد که ملتی از حقوق طبیعی مانند تحصیل داشتن رادیو و تلویزیون و ... محروم باشند چنانکه اگر در خانواده ای به یکی از فرزندان محبت زیادی شود و دیگری تمسخر شود و امکاناتی به او داده نشود او به ناچار از خانه فرار خواهد کرد ولی در شرایط یکسان با خواهر و برادران خود دلیلی برای خروج از خانه نخواهد داشت.
چند زبان رسمی و رادیو و تلویزیون به چند زبان در یک کشور چیز جدیدی نیست و در کشورهای متعددی از سوئد گرفته تا افغانستان رواج دارد.
در ضمن اصل 15 قانون اساسی را یک نظری بیاندازید تا بفهمید که این خواسته کاملا قانونی است.

-- پارسا ، Sep 15, 2008 در ساعت 11:30 AM

روزی یکی از بازجوها با دوستی برخورد نامناسبی داشته است. بازجو که فارس زبان بوده این جمله را از دوست ما میشنود: با این بی حرمتی که شما در حق ما روا میدارید زندگی با شما نه در یک کشور بلکه در یک قاره نیز بسیار سخت است.
وقتی که کامینت هموطنان را و خوشحالی آنان را از دستگیری فعالان حقوق بشر آذربایجان خواندم جمله دوستم به خاطرم آمد. آن دوستم نیز اکنون در زندان است.

-- سید حیدر بیات ، Sep 15, 2008 در ساعت 11:30 AM

با سلام خدمت دوستان گرامی
وقتی ما اینقدر در مقابل انتشار خبر زندانی شدن افرادی - به فرض هم تجزیه طلب- برآشفته می شویم و حتی اظهار خوشحالی میکنیم یا جمهوری اسلامی را به دلیل تاخیر در سرکوب سرزنش می کنیم در واقع یک چیز را نشان می دهیم یعنی ما مستحق آزادی نیستیم و باید زور بالای سرمان باشد.حقوق بشر هیچ استثنایی ندارد و همه وهمه حتی اگر تجزیه طلب هم باشد از این حقوق برخوردار است مثل زندانیان تروریست گوانتانامو.
اگر حق فرهنگی هموطنان ترک و کرد و ...به رسمیت نشناسیم و با آنها همدلی نکنیم ما خود راه تجزیه حقیقی کشور را هموار می کنیم.
من خود از نزدیک آقای مهندس صرافی و رحیمی را میشناسم و شهادت میدهم که این دو انسان شریف جزئ کوشندگان دمکراسی و آزادی هستند افراد دیگر هم فکر کنم چنین هستند.

-- سهراب ، Sep 16, 2008 در ساعت 11:30 AM

به حال کسانی که از دستگیری فعالان مدنی ترک آذربایجانی ابراز شادمانی می نمایند تاسف می خورم .ما تنها جرممان درخواست تدریس به زبان ترکی در مدارسمان می باشد.

-- علیرضا ابهری ، Sep 18, 2008 در ساعت 11:30 AM

انکار حقوق ابتدایی ترک ها و عرب ها و کردها و بلوچ ها و ترکمن ها و ... موجب انباشته شدن این درخواست ها شده و روزی ممکن است سردرآورند که دیگر کار از کار گذشته و این مملکت در حال از بین رفتن است.

-- ناصر ب ، Sep 21, 2008 در ساعت 11:30 AM

من نمی دونم دلیل بعضی از این نظرهای دوستان چیه هر لقبی که دوست دارید به ترکها می گوید مگر آنها چیزی جزء حق پایمال شده شان می خواهند من نمی دونم از کدوم رفاه صحبت می کنید مگه این نیست که چند میلیون جمعیت ایران را ترکها تشکیل می دهند پس حق داریم حداقل امکانات رو داشته باشیم کسی در پی تجزیه طلبی نیست فقط و فقط هویت از دست رفته بخشی از جمعیت کشور را می خواهیم
در ضمن اکثر افراد دستگیر شده از چهره های ادبی هستند که فقط در یک افطاری معمولی شرکت داشتند دستگیر کردن اینها که نیاز به 100 نیروی گارد ویژه نداشت

-- بدون نام ، Oct 7, 2008 در ساعت 11:30 AM