رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۸۷

تازه‌های نشر هفته

درباره نمایش

«درباره نمایش» نوشته ژان پل سارتر با ترجمه ابوالحسن نجفی پس از ۳۰ سال، برای دومین بار از سوی انتشارات نیلوفر در ۴۰۰۰ نسخه منتشر شد.

چاپ نخست این کتاب، تابستان ۱۳۵۷ بوده است.

آقای نجفی در مقدمه کتاب نوشته است: «نخستین نمایش‌نامه سارتر، باریونا در ۱۹۴۰ و آخرین نمایش‌نامه او، زنان تروا متعلق به سال ۱۹۶۵ است.

در طی این دوره نسبتا طولانی، ژان پل سارتر در زمینه نمایش فعالیت‌های بسیار دیگری هم داشته است که در سال ۱۹۷۳ به همت دو تن از محققان کوشا با تحمل زحمات بسیار گردآوری شد و باعنوان «تئاتر موقعیت» در یک مجلد به چاپ رسید.»

انتشار این مجموعه نشان داد که سارتر در کنار کارهای فراوان ادبی، هنری، فلسفی و فعالیت‌های مختلف سیاسی و اجتماعی خود، از اندیشیدن درباره تئاتر غافل نمانده و بحث‌های متعددی را به آن اختصاص داده بود.

«درباره نمایش» با سرفصل‌هایی چون «سبک بیان نمایش»، «تئاتر و سینما»، «اسطوره و واقعیت در تئاتر»، «تئاتر زبان یا تئاتر ضمیر ناخودآگاه»، «نویسنده، نمایشنامه، تماشاگر» و ... نظریات چندبعدی ژان پل سارتر فیلسوف بزرگ اگزیستانسیالیسم را ارائه می‌کند.

قیمت این کتاب، ۳۵۰۰ تومان است.


سپتیموس هیپ

مجموعه سه جلدی «سپتیموس هیپ» با عناوین «جادو»، «فیزیک» و «پرواز» نوشته خانم آنجی سیج و ترجمه پرتو اشراق هر کدام در ۲۲۰۰ نسخه از سوی انتشارت ناهید به بازار کتاب آمده است.

این مجموعه، ویژه نوجوانان است و بسیاری آن را با مجموعه داستان‌های هری پاتر مقایسه کرده‌اند.

سپتیموس هیپ پسری معمولی است که با نوجوانان دیگر فرقی ندارد؛ اما در جریان خیال، با کنجکاوی‌هایی که نشان می‌دهد دنیایی را می‌سازد که بزرگ‌تر‌ها امکان ساختنش را ندارند.

خانم سیج متولد لندن است و از وی کتاب‌های مصور بسیاری برای نوجوانان منتشر شده است. «سپتیموس هیپ» نخستین رمان اوست.

در بخش «سارا و سیلاس» در کتاب اول با عنوان «جادو» آمده است: «سیمون گفت: «پدر اون یارو چرا به ما گفت جادوگرهای پست؟ نخاله یعنی جی؟ مگر جادوگرها بهترین نیستند؟» سیلاس با نگرانی گفت: «چرا پسر جان، جادوگرها بهترین موجودات هستند.»

قیمت هر یک از مجلدات «سپتیموس هیپ» ۵۵۰۰ تومان است.


کتاب‌های فارسی منتشره در خارج از ایران

«رود تلخ زنده‌ام نگهدار!» عنوان مجموعه شعر تازه‌ای از ژیلا مساعد است که به تازگی توسط نشر باران در سوئد منتشر شده است.

در این مجموعه، ۳۵ شعر، در ۹۱ صفحه ارائه شده است. در صفحه ۱۰ کتاب، شعر «اعتراف» را می‌خوانیم:

«اهل ذمّه‌ام
عجمم
گنگم
مشرکم
کافرم
مرتدم
ملحدم
زندیقم
رندم
رندم
رندم
پیش از تو زاده شدم
هنوز تو نبودی
که بر درگاه پرستشگاه
حک شده بودم
و آب و آسمان زیر فرمانم.»

ژیلا مساعد، متولد سال ۱۳۲۷ تهران است. از وی که در حال حاضر ساکن سوئد است، تا کنون مجموعه شعرهای «غزالان چالاک خاطره» (۱۹۸۶)، «یله بر کجاوه اندوه» (۱۹۸۸)، «پنهان‌کنند‌گان آتش» (۱۹۸۹)، «ماه و آن گاو ازلی» (۱۹۹۳)، «پری‌زد‌گان» (۱۹۹۶)، «سرخ‌جامه‌ای که منم» (۲۰۰۰)، «اقلیم هشتم» (۲۰۰۳)، و در زمینه‌ نثر، کتاب‌های «پنجره‌ای رو به خواب‌های قدیمی»، «ایشتار» و «طوفان» منتشر شده است.

خانم مساعد، مجموعه اشعار «ماه و آن گاو ازلی»، «هفت اقیانوس وحشی» و «زیر رودخانه بالشی هست» را به زبان سوئدی منتشر کرده است.

برخی از شعرهای وی به زبان‌های اسپانیایی، استونی، هلندی، آلمانی و انگلیسی نیز چاپ و منتشر شده‌اند.


مادام X

مجموعه داستان «مادام X» نوشته مهرنوش مزارعی نیز به تازگی توسط نشر باران در سوئد منتشر شده است.

این مجموعه شامل هفت داستان «یک فیلم خوب»، «جاده‌ پشت باغ پرتقال»، «روزی که برادرم به‌دنیا آمد»، «آیا می‌شود تمام لکه‌های کثیف را پاک کرد؟»، «مادام X»، «سفر شمال» و «می‌توانید نوشین را مجسم کنید در لحظه‌ای که ...» است.

در پشت جلد کتاب به نقل از ملیحه تیره‌گل - منتقد ادبی و پژوهشگر - در مقاله‌ای با عنوان «گویه‌های سکوت در داستان‌های مهرنوش مزارعی» آمده است:

«خانم X، زنی است که تصمیم می‌گیرد به‌کاری متفاوت با تربیت شخصی و اصول متعارف فرهنگی‌اش دست بزند. او در نخستین مرحله‌های اجرای تصمیم، دچار چنان تردیدی می‌شود که هر بار، هر امکانی را به بهانه‌ای پس می‌زند ... منتها، در آستانه رسیدن به آن خواسته، عاملی ظاهراً بیرون از تردیدهای او، در اجرای تصمیم اخلال می‌کند.»

پنج داستان‌ از این مجموعه در فضای امروز و در خارج از ایران شکل گرفته و دو داستان «روزی که برادرم به دنیا آمد» و «سفر شمال»، خاطرات راوی داستان از دوران کودکی‌اش در ایران است.

داستان «مادام X» درباره زنی است که عقیده دارد دیر یا زود همسرش به او خیانت خواهد کرد، بنابراین تصمیم می‌گیرد پیش از آن با مرد دیگری دوست شود.

مهرنوش مزارعی در سال ۱۳۳۰ در تهران به دنیا آمد و در سال ۱۳۵۸ برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و همان جا ماندگار شد. در سال ۱۹۹۱ فصلنامه ادبی «فروغ» را که به معرفی ادبیات زنان اختصاص داشت به اتفاق یکی از دوستان خود در لس آنجلس بنیان گذاشت.

تا کنون، مجموعه داستان‌های «بریده‌های نور»، «خاکستری» و «کلارا ومن» از وی در آمریکا منتشر شده است.


کتاب‌های چاپ‌شده در اروپا

انقلاب

«انقلاب» نوشته پیتر کاووی مورخ و محقق سینما و سردبیر راهنمای بین‌المللی فیلم، به انقلاب سینمایی دهه ۶۰ در فرانسه، ایتالیا، لهستان، چکسلواکی، هند، آمریکا و آمریکای لاتین می‌پردازد.

این انقلاب سینمایی، دارای بار سیاسی و جنسی بود و بسیاری از تابوهای زمان را شکست.

آقای کاووی از طریق گفتگو با برخی از فیلم‌سازان مطرح این دوره مثل گدار، برتولوچی، تروفو، پولانسکی، روشا، اوشیما و کسه‌ویتس که دارای گرایش‌های انقلابی بودند، سعی کرده است به نوآوری‌ها و دستاوردهای سینمای پیشرو این دوره بپردازد.

ناشر این کتاب «فیبر اند فیبر» است و با قیمت ۹.۹۹ پوند منتشر شده است.


همه چیز سینماست


«همه چیز سینماست» به قلم ریچارد برودی کتاب تازه‌ای در باره ژان لوگ گدار، سینماگر پیشرو فرانسوی است که انتشارات «فیبر اند فیبر» آن را روانه بازار کتاب کرده است.

آقای برودی منتقد فیلم نیویورکی و ویراستار مجله نیویورکر است.

روزنامه گاردین این کتاب را «بیوگرافی جذابی در باره گدار، بزرگ‌ترین و غیرمتعارف‌ترین نابغه جهان سینما» معرفی کرده است.

گدار یکی از تأثیرگذارترین فیلم‌سازان جهان است که سبک فیلم‌سازی و اندیشه‌های سینمایی آوانگاردش، تأثیر عمیقی بر سینماگران جهان از برناردو برتولوچی تا اسکورسیزی، وونگ کاروای و تارانتینو گذاشته است.

ریچارد برودی که یکی از آخرین گفتگوها را با گدار انجام داده، در این کتاب شناخت تازه‌ای از وی ارائه می‌کند.

قیمت این کتاب ۲۷ پوند است.


گفتگوهایی با وودی آلن: فیلم‌هایش، سینما و فیلم‌سازی

«گفتگوهایی با وودی آلن» نوشته اریک لکس، زندگی و فعالیت‌های سینمایی وودی آلن را در طول ۳۰ سال بررسی می‌کند.

اریک لکس پیش‌تر نویسنده بیوگرافی وودی آلن بوده و از سال ۱۹۷۱ ارتباط نزدیک و صمیمانه‌ای با این نابغه عالم سینما دارد.

وی این گفتگوها را جمع‌آوری کرده و در قالب یک کتاب منتشر کرده است.

آلن در این کتاب توضیح داده است که چگونه از لطیفه‌نویسی و استندآپ کمدی به بازیگری و فیلم‌سازی رسیده است.

وی هم‌چنین درباره شیوه‌های نگارش فیلم‌نامه‌هایش، پروراندن شخصیت‌ها، دیالوگ‌نویسی منحصر به فردش، کارگردانی و هدایت بازیگرانش با لکس صحبت کرده است.

وودی آلن در عین حال از مشکلات کار با بازیگران مرد آمریکایی می‌گوید و از این‌که چرا بازیگرانی مثل مارلون براندو، رابرت دونیرو، میافارو، جین هکمن، اسکارلت یوهانسن، شارلیز ترون و جک نیکلسون را تحسین می‌کند.

گفتگو درباره فیلم‌های مورد علاقه آلن از جمله همشهری کین، سوپ اردک و هواپیما و دلایل اهمیت کارگردان‌هایی چون برگمن، فلینی، کوروساوا، رنوار و جان هیوستون برای وی از دیگر بخش‌های این کتاب هستند.


«گفتگوهایی با وودی آلن» را آئوروم پرس با قیمت ۱۶.۹۹ پوند منتشر کرده است.


تازه‌های سی‌دی

پس‌فردا

آلبوم تازه جوآن بائز از خوانندگان معروف موسیقی فولکلور آمریکا و از چهره‌های برجسته ضد‌جنگ در میان هنرمندان با عنوان «پس‌فردا» روانه بازار موسیقی شده است.

بائز از مخالفان جنگ ویتنام و حمله آمریکا به عراق بوده و علیه نقض حقوق بشر در شیلی، آرژانتین و کشورهای دیکتاتوری فعالیت گسترده‌ای داشته است.

وی طی سال‌های گذشته، کنسرت‌هایی به نفع قربانیان جنگ عراق برگزار کرده و آهنگ‌هایی در این زمینه خوانده است.

بائز صدای قدرتمندی دارد که وسعت آن نزدیک به سه اکتاو است.

آلبوم «پس‌فردا» (The Day After Tomorrow) شامل آهنگ‌هایی از آهنگ‌سازان مختلف مثل تکسن الیزا گیلکی سون، الویس کاستلو و تی بون برنت است.

آهنگ‌های این آلبوم، به ویژه ترانه «پس‌فردا» که نام آلبوم از آن گرفته شده و خواننده اصلی آن تام ویتز است درون‌مایه‌هایی سیاسی - اجتماعی و ضدجنگ دارند.

این ترانه از زبان یک سرباز بیان می‌شود، و تم آن مربوط به سرنوشت و جنگ است.

آلبوم جوآن بائز با قیمت ۱۲.۹۹ پوند به بازار آمده است.