رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۸۷

شکایت از اسرائیل به خاطر طرح ربودن احمدی‌نژاد

ایران به خاطر طرح یکی از چهره های امنیتی اسرائیل مبنی بر امکان ربودن محمود احمدی‌نژاد، به سازمان ملل متحد شکایت کرده است.

این شکایت پس از آن مطرح شد که رافی ایتان ۸۱ ساله، چهره معروف سازمان اطلاعات اسرائیل (موساد)، در گفتگو با نشریه آلمانی اشپیگل، از امکان ربودن احمدی‌نژاد مانند الگوئی که منجر به ربایش و انتقال آدولف آیشمن (یک عضو برجسته نازی‌ها) به اسرائیل شده بود، خبر داد.

آقای ایتان در سال ۱۹۶۱ مسئولیت گروهی را برعهده داشت که آدولف آیشمن را ربود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد خزائی نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه خود که خطاب به بان کی مون دبیرکل این سازمان نوشته، آورده است: «در غیاب هر گونه عکس العمل سازمان ملل، رژیم صهیونیستی به تهدیدات گستاخانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران و مقامات کشور ما ادامه می‌دهد.»

این نامه همچنین طرح ربودن رئیس جمهور ایران را نشان دهنده «ماهیت جنایتکارانه و تروریستی این رژیم» دانسته است.

آقای ایتان در گفتگوی خود با اشپیگل، گفته است، فردی مثل احمدی‌نژاد که «تهدید به کشتار جمعی می‌کند» باید در دادگاه لاهه محاکمه شود.

نماینده ایران در واکنش به این اظهارات نوشته است که «آدم ربایی علیه مقامات یک عضو سازمان ملل، یقینا یکی از بارزترین نمونه‌های نقض حقوق بین الملل است و نه تنها با مفاد منشور ملل متحد بلکه با بدیهی‌ترین ارزش‌ها و اصول جهان متمدن نیز در تناقض آشکار است.»

تنش‌ها در مورد طرح ربایش احمدی‌نژاد در حالی شکل می گیرد که وی پیش‌تر در خرداد ماه امسال، از شکست طرح ترور و ربودنش در جریان سفرش به عراق خبر داده بود.

احمدی‌نژاد به عنوان اولین رئیس جمهوری ایران، اسفند ماه سال گذشته به عراق سفر کرد.
دو هفته پس از اظهارات آقای احمدی‌نژاد مبنی بر شکست طرح ترور وی در عراق، سفیر ایران در ایتالیا اعلام کرد که در جریان سفر احمدی‌نژاد به این کشور برای شرکت در اجلاس جهانی فائو، مسئولان تیم امنیتی وی متوجه شده‌اند که سیستم‌های امنیتی (لیزر) در محل اقامت او طوری تنطیم شده ‌بودند که می‌توانست برای جان رئیس جمهور ایران خطرناک باشد.

روابط ایران و اسرائیل از زمان وقوع انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ در ایران، قطع شده است.
محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران، از زمان روی کار آمدن خود در سال ۱۳۸۴، همواره مواضع تندی برضد اسرائیل اتخاذ کرده و از جمله محو این رژیم از روی کره زمین را پیش بینی کرده است.

اسرائیل نیز با اعلام این‌که نگران فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی است، اعلام کرده که اجازه نخواهد داد تهران به بمب هسته‌ای دست‌یابد.

ایران همواره هدف فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای‌اش را صلح آمیز معرفی کرده است.


در همین رابطه:
احمدی‌نژاد: اسرائیل پرچمدار فساد است
مخالفت ۱۱۳ شخصیت یهود با حمله اسرائیل به ایران
اسرائیل: با ایران هسته‌ای آشتی نمی‌کنیم