رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۸۷

ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از وضعیت باقی

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای در خصوص وضعیت عمادالدین باقی رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان در ایران، ابراز نگرانی کرد.

در این بیانیه آمده است که اتحادیه اروپا به شدت شیوه برخورد قضایی با آقای باقی را به خاطر فعالیت‌های وی در زمینه حقوق بشر و آزادی بیان محکوم می کند و از مقامات ایران می خواهد که سلامت جسمی و روانی وی را تضمین کنند.


اتحادیه اروپا با توجه به وضعیت جسمی عمادالدین باقی، خواستار انتقال وی به بیرون از زندان برای مداوا در بیمارستان شده است.

این اتحادیه که ریاست دوره‌ای آن در حال حاضر بر عهده فرانسه است، در عین حال از فشارهای قضایی بر فعالین حقوق بشر و خانواده‌های آنها ابراز نگرانی کرده و از دولت ایران خواسته است با پایبندی به توافقنامه‌های بین‌المللی، امکان آزادی بیان و عقیده در این کشور را فراهم کند.

عمادالدین باقی که تا کنون ده‌ها بار به دادگاه احضار شده است، در حال حاضر به اتهام «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» در زندان به سر می‌برد.

باقی که مسئول انجمن دفاع از حقوق زندانیان و مدافع لغو مجازات اعدام در ایران است، از خرداد ۱۳۷۹ تا بهمن ۱۳۸۱ را نیز در زندان گذراند.

وی که از ۱۹ مرداد ماه امسال به سلول انفرادی بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین انتقال یافته بود، در ۲۸ مرداد ماه در ملاقات با خانواده‌اش آنها را از «رفتارهای غیرقانونی و غیرانسانی بازجویان وزارت اطلاعات» مطلع کرده بود.

آقای باقی سردبیر روزنامه‌های توقیف شده فتح و جمهوریت نیز بوده است.


در همین رابطه:
نگرانی گزارشگران بدون مرز از وضعیت عماد‌الدین باقی
انتشار گزارش تکان دهنده از پرونده باقی
نقض حکم سه‌سال زندان عماد‌الدین باقی