رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۸۷

کاهش تولید نفت از سوی اوپک

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از کاهش سقف تولید خود تا ۵۲۰ هزار بشکه در روز خبر داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، شکیب خلیل رئیس اوپک گفت که کشورهای تولیدکننده نفت در خصوص کاهش تدریجی تولیدات خود و نیز مراعات سهمیه‌بندی مورد توافق در سال گذشته به نتیجه رسیدند.

تصمیم اعضای اوپک برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت اتخاذ شده است.
طی ماه‌های اخیر، همزمان با رکود اقتصاد جهانی و افزایش تولید برخی کشورهای عضو اوپک بویژه عربستان سعودی، قیمت نفت حدود 30 درصد کاهش یافته است.

تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت، به خاطر نقض توافق قبلی اعضای این سازمان مبنی بر تغییر نکردن میزان تولیدات، به عنوان یک شوک برای بازار نفت عمل کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها بلافاصله پس از اعلام این خبر، بهای نفت برنت دریای شمال، به ۹۹ دلار و ۵۶ سنت سقوط کرد که در طول چند ماه گذشته، بی‌سابقه بوده است. در ماه ژوئیه نفت برنت دریای شمال تا ۱۵۰ دلار درهر بشکه هم معامله شد.

این در حالی است که بهای نفت خام سبک نیویورک برای تحویل در ماه اکتبر، ۹۲ سنت افزایش یافت و به ۱۰۴ دلار و ۱۸ سنت رسید.

هر بشکه نفت خام دریای شمال هم ۶۵ سنت افزایش یافت و تا ۱۰۱ دلار و هفت سنت، به فروش رسید.

بر اساس تصمیم جدید اوپک، کشورهای عضو این سازمان، به استثنای عراق و اندونزی، ظرف مدت ۴۰ روز تولید خود را به ۲۸.۸ میلیون بشکه در روز خواهند رساند.

پیش از این، به دلیل مراعات نشدن میزان تولید از سوی برخی کشورهای عضو اوپک، بیش از سهمیه بندی ۲۷.۳ میلیون بشکه در روز، یعنی میزان توافق قبلی، تولید می‌شد.

در همین حال، بی‌بی‌سی نیوز گزارش داد که میزان تاثیر کاهش تولید نفت بر بازارهای جهانی، علاوه بر میزان پایبندی اعضای اوپک به سقف تولید، به میزان تقاضای کشورهایی چون چین و هند نیز بستگی دارد.

خبرگزاری ایسنا به نقل از غلام حسین نوذزی وزیر نفت ایران نوشت که تصمیم اوپک برای کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای میزان تولید در روز، انتخاب درستی بوده است.

آقای نوذری این تصمیم را موجب ثبات بازارهای نفت دانسته است.


در همین رابطه:
درخواست ایران برای کاهش تولید نفت اوپک
دعوت ایران از برزیل برای پیوستن به اوپک
رییس اوپک: حل بحران ایران، قیمت نفت را کاهش می‌‌دهد
هشدار اوپک درباره مناقشه نظامی با ایران