رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۸۷

وزیر کار خواستار برکناری خود و مظاهری شد

محمد جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی در نامه‌ای از محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران خواسته است که برای حل «مشکلات موجود بر سر راه تولید و ایجاد اشتغال» در ایران، وی و طهماسب مظاهری رئیس کل بانک مرکزی را برکنار کند.

این نامه پس از آن‌که وساطت علی سعیدلو معاون اجرائی رئیس جمهور نتوانست دیدگاه‌های وزیر کار و رئیس کل بانک مرکزی را به یکدیگر نزدیک کند منتشر می‌شود.

قرار بود آقای سعیدلو با تشکیل جلسه‌ای، اختلاف‌ها میان این دو عضو کابینه نهم برسر ارائه تسهیلات بانکی به بنگاه‌های زودبازده را برطرف کند، که این جلسه هیچ‌گاه تشکیل نشد.

وزارت کار و بانک مرکزی ماه‌ها است که بر سر توقف تسهیلات بانکی به تولید‌گران و صاحبان بنگاه‌های زود‌بازده دچار اختلاف شده‌اند.

آقای جهرمی امروز سه‌شنبه به خبرگزاری ایلنا گفته است که «ادامه روند موجود در عدم ارائه تسهیلات بانکی به بخش تولید، نه به صلاح مملکت است و نه به صلاح تولیدکنندگان.»
وی در عین حال اختلافش با رئیس بانک مرکزی را مبنائی و غیرقابل حل عنوان کرده و افزوده که در نامه خود از رئیس جمهور درخواست برکناری خودش و طهماسب مظاهری را کرده است.

وزیر کار همچنین اظهار امیدواری کرده که در صورت موافقت رئیس جمهور با این درخواست، افراد دیگری که جایگزین می‌شوند بتوانند این مشکل را برطرف کنند.

آقای جهرمی پیش‌تر در اردیبهشت‌ماه امسال با صدور نامه‌ای از رئیس جمهور خواسته بود که اجرای بسته سیاستی و نظارتی بانک مرکزی را متوقف کند. این درخواست با موافقت آقای احمدی‌نژاد برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع شد.

بانک مرکزی ایران در اردیبهشت‌ماه امسال با ارائه یک بسته نظارتی جدید از سه‌قفله شدن خزانه دولت خبر داد که این اقدام نیز با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد.

آقای جهرمی که مسئولیت اجرای طرح به ثمر رساندن بنگاه‌های زودبازده را برعهده دارد در اعتراض به کاهش محسوس تسهیلات اعطایی به این بنگاه‌ها گفته است که «این بسته تیر خلاص به تولید است و رکود تورمی را بر کشور حاکم می‌‏کند.»

طرح بنگاه‌های زود‌بازده، عنوان طرحی است که از سه سال پیش از طرف دولت محمود احمدی‌نژاد برای کاهش بیکاری در ایران به اجرا در‌آمده است.

براساس آمارهای رسمی، جمعیت بیکاران ایران در حدود سه میلیون نفر است، ولی برخی کارشناسان این آمار را تا چهار میلیون نفر هم تخمین می‌زنند.
براساس این گزارش، سالانه بیش از ۸۰۰هزار نفر در ایران وارد بازار کار می‌شوند.

هم اکنون نزدیک به ۹۸ درصد کل واحدهای تولیدی ایران را بنگاه‌های کوچک تشکیل می‌دهند.
بنگاه‌های کوچک به بنگاه‌هایی گفته می‌شود که در آنها کمتر از پنجاه نفر مشغول به کار هستند.