رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۸۷

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

پیش‌بینی آینده پاکستان
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «پاکستان، چشم انداز قرار یا بی‌قراری» به تجزیه و تحلیل تحولات اخیر در پاکستان و نقش آمریکا در این تحولات پرداخته است.

به نوشته سرمقاله نویس این روزنامه «سیاست آمریکا در پاکستان کماکان بر وجود دولت ضعیف استوار است. دولت ضعیف زمینه دخالت خارجی را فراهم می‌کند و از سوی دیگر به ناچار به زدوبند روی می‌آورد.»

به نوشته این روزنامه «دولت‌های آمریکا، انگلیس و... ماموریت اصلی زرداری و شرط کمک اقتصادی به دولت وی و در عین حال قیمت بقایش در حکومت را هم مشخص کرده‌اند.»

در بخش دیگری از این سرمقاله آمده که آمریکایی‌ها تاکید فراوانی روی تشکیل دولت ائتلافی دارند چراکه «دولت ائتلافی، دولتی بی ثبات است و به شدت به حمایت قدرت‌های خارجی احتیاج دارد.»
این روزنامه می‌نویسد که آمریکا به بهانه کنترل اوضاع در پاکستان قصد دارد کنترل خود برهند، چین، روسیه و ایران- بعنوان چهار قدرت معارض که در اطراف مرزهای پاکستان قرار دارند افزایش دهد.

کیهان در پایان پیش‌بینی می کند که «پاکستان در دوره زرداری دوره‌ای پرالتهاب را سپری خواهد کرد چرا که از یک سو بر میزان دخالت آمریکا و انگلیس در این کشور افزوده می‌شود و از سوی دیگر شورش‌های داخلی به قصد عقیم گذاشتن سیاست آمریکا در پاکستان فزونی می‌گیرد.»

تجزیه و تحلیل سیاست‌ خارجی نیکلای سارکوزی
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «سیاست فرانسوی» به تجزیه و تحلیل سیاست خارجی جدید فرانسه در دوران ریاست جمهوری نیکلای سارکوزی پرداخته است.

این روزنامه با اشاره به سفر سارکوزی به منطقه قفقاز جنوبی می‌نویسد: «ظاهرا قصد سارکوزی آن بوده تا نگرانی‌های اتحادیه اروپا در خصوص بحران گرجستان و روسیه را با طرفین مطرح نماید.»
به اعتقاد سرمقاله نویس اعتماد ملی در مناقشه میان اروپا و روسیه بر سر گرجستان «فرانسه تلا‌ش می‌کند موضع محتاط‌تری اتخاذ نماید.»

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود به سیاست‌های جدید سارکوزی در جهان پرداخته و می‌نویسد: «سارکوزی سطح تنش با آمریکا را که در زمان حمله آمریکا به عراق به اوج رسیده بود، به خوبی کاهش داد و برای فرانسه در حال ایجاد نقش جدیدتری است. ین رل نوین به فرانسه این امکان را داده است که در مقایسه با دیگر دولت‌های اروپایی با ارتقای چندپله‌ای منزلت خویش، هوشمندانه‌تر عمل کند.»

در بخش دیگری از این سرمقاله می‌خوانیم: «فرانسه از سیاست شناخته‌شده خود فاصله گرفته است. این هنر ارزشمندی است اگر سیاست خارجی بتواند میان نفوذ بیشتر و پرنسیب کلا‌سیک فرانسوی پیوند زند. دوگل، ژیسکار دستن، میتران، ژوسپن و شیراک همگی سنت فرانسوی را در برابر آمریکا به جای آوردند.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد که «در حالی که اتحادیه اروپا نگران قطع نفت و گاز خویش از روسیه است، فرانسه موضع متعادلی در برابر روسیه گرفته، تلا‌ش می‌کند لنگر مناسبات اتحادیه اروپا با روسیه باشد. لحن سخنان سارکوزی بیش از آنکه به نفع اتحادیه اروپا باشد به سود سیاست فرانسوی است. با این حساب می‌توان نتیجه گرفت، فرانسه در عصر سارکوزی برای پیگیری سیاست‌های اقتصادی و بین‌المللی از توفیق بیشتری سود برده است.»

تشریح علت فروش نرفتن اوراق مشارکت
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود باعنوان «کالبدشکافی اوراق بدون مشارکت» به قلم محسن شمشیری به اظهارات روز گذشته معاون پولی وزیر اقتصاد مبنی بر این که بانک مرکزی مبلغ 35 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت روی دست بانک‌ها مانده را بازخرید خواهد کرد، واکنش نشان داده است.

به نوشته این روزنامه «اینکه دولت و بانک‌ها با مشکل اوراق مشارکت فروش نرفته و بازخریدشده روبه رو هستند قابل توجه و تامل است.»

سرمایه در ادامه سرمقاله خود می‌آورد که «در دو سال گذشته به خاطر پایین آمدن نرخ سود بانکی، بالا رفتن نرخ بازدهی ۵۸ درصدی در بخش زمین و ساختمان، بسیاری از صاحبان پول و سرمایه، نقدینگی و حتی وام بانکی را به سمت خرید و فروش مسکن سوق دادند و کمتر به سرمایه گذاری‌های تولیدی، اوراق مشارکت طرح‌های عمرانی و مشارکت در تامین هزینه‌های کشور توجه کردند.»

سرمقاله نویس سرمایه پیشنهاد می‌کند «برای جلوگیری از بروز چنین پدیده‌هایی لازم است دولت از سیاست‌های دستوری تعیین نرخ سود بانکی پرهیز کند تا نقدینگی جذب بانک‌ها و طرح‌های مولد و تولیدی شود.همچنین دولت باید با کوچک کردن حجم بودجه جاری خود زمینه کنترل واردات و تورم و حمایت از تولید و اشتغال داخلی برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای کل اقتصاد را فراهم آورد تا تورم کنترل شود.»