رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۸۷

بی‌اطلاعی از سرنوشت یک فعال مدنی

پدر امیر امیرقلی یکی از دستگیرشدگان در ارتباط با مراسم گرامیداشت یاد قربانیان اعدام های جمعی درسال 67، می‌گوید که از سرنوشت فرزندش هیچ اطلاعی ندارد.

بازماندگان قربانیان اعدام های سال ۱۳۶۷، به دلیل ممانعت مقامات امنیتی نتوانستند بیستمین سالگرد این رویداد را در گورستان خاوران برگزار کنند. آقای امیرقلی روز جمعه هشتم شهریورماه در حالی که برای تهیه عکس و گزارش رفته بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

از سرنوشت وی به همراه جمع دیگری از دستگیرشدگانی که برای برپایی و تهیه گزارش از مراسم رفته بودند، هیچ اطلاعی در دست نیست.

پدر آقای امیرقلی به رادیو زمانه گفته است که «آخرین اخباری که از وی داریم همان روز جمعه هشتم شهریور ماه هست که تماس تلفنی سی ثانیه‌ای با ما داشت.»

به گفته پدر امیر قلی،وی هیچ گرایش سیاسی نداشت و هوادار و فعال حقوق بشر بود که برای تهیه گزارش و عکس به محل رفته بود که دستگیر شد. وی اضافه می کند که تاکنون پیگری‌ها برای اطلاع از سرنوشت فرزندش نتیجه‌ای در بر نداشته و مسئولان قوه قضائیه حاضر نیستند در این‌باره سخن بگویند.

آقای امیرقلی عضو کانون‌های کودکان خیابانی است.

پدر این فعال مدنی همچنین افزود که مسئولان قوه قضائیه اجازه نمی‌دهند وی با فرزندش ملاقات داشته باشد.

مادر سولماز ایلدر، یک فعال دیگر حقوق بشر، که به همراه آقای امیرقلی بازداشت شده، به رادیو زمانه گفته است که از فرزندش تنها در حد یک مکالمه چند ثانیه‌ای خبر دارد.

خانم ایلدر در گفتگوی تلفنی‌ای که با خانواده‌اس داشته گفته که «راهی اوین هست و قرار وثیقه دارد.»

خانواده این دو فعال حقوق بشر معتقدند که فرزندان آنها در بند ۲۰۹ زندان اوین به‌سر می‌برند.
آنها همچنین گفته‌اند که آخرین بار فرزندان خود را جلوی درب زندان اوین دیده‌اند.

وکالت این دو فرد را شیرین عبادی و عبدالفتاح سلطانی برعهده دارند

گزارش شده که افراد دیگری نیز در جریان این مراسم دستگیر شده‌اند.
وکالت سایر بازداشت شدگان که آمار دقیقی از تعداد آنها منتشر نشده را ناصر زرافشان برعهده دارد.

در تابستان سال ۱۳۶۷ در ایران، چند هزار تن از فعالان سیاسی و مخالفان جمهوری اسلامی که بسیاری از آنها حکم محکومیت زندان خود را گذرانده و یا مشغول گذراندن آن بودند، در زندان‌های سراسر کشور اعدام شدند.


در همین رابطه:
افزایش نگرانی‌ها از سرنوشت یک فعال مدنی