رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۸۷

ژیلا بنی‌یعقوب بازجویی شد

ژیلا بنی‌یعقوب روزنامه نگار و فعال حقوق زن در ایران، امروز یکشنبه به اتهام «اخلال در نظم عمومی و تمرد در برابر فرمان پلیس» تحت بازجوئی قرار گرفت.

خانم بنی‌یعقوب هیچ یک از اتهامات را نپذیرفته و آنها را «دروغ محض» می‌داند.
به گزارش رادیو زمانه، این فعال مدنی در متن دفاعیات خود نوشته است که: «پلیس که وظیفه برقراری امنیت را در جامعه دارد، با بازداشت‌های خودسرانه امنیت و نظم را در جامعه به هم می‌ریزد.»

براساس این گزارش، از حضور مینا جعفری وکیل خانم بنی‌یعقوب به علت آن‌که‌ پرونده وی «امنیتی» اعلام شده، ممانعت به عمل آمده که خانم جعفری به این اقدام بازپرس دادیاری شعبه یکم دادسرای انقلاب تهران اعتراض کرده است.

به گفته وکیل خانم بنی‌یعقوب «عدم حضور وکیل، محروم کردن موکلم از یکی از بنیادی ترین حقوق متهمان است که در قانون اساسی نیز تصریح شده ،است.»
خانم جعفری در عین حال رسیدگی به اتهاماتی هم‌چون «اخلال در نظم عمومی و تمرد از فرمان پلیس» را در حیطه «اختیارات دادگاه عمومی دانسته نه دادسرای انقلاب.»

ژیلا بنی‌یعقوب روزنامه‌نگار و عضو کمپین برای جمع آوری یک میلیون امضا، از گردانندگان سایت کانون زنان ایرانی است.
خانم بنی یعقوب ۲۲خرداد ماه سال جاری در حالی که به عنوان روزنامه‌نگار به پوشش خبری تجمع اعتراض آمیز نسبت به «قوانین ناعادلانه مربوط به زنان» مشغول بود، توسط پلیس بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

وی پس از یک هفته به قید کفالت آزاد شد.

ژیلا بنی‌یعقوب، با سفر به عراق و افغانستان، مقالات و گزارش‌های بسیاری درباره اوضاع این دو کشور پس از جنگ منتشر کرده است.

با وجود آنکه دولت ایران اتهام نقض حقوق زنان را رد می کند، ولی ده‌ها نفر از فعالان زن ایرانی از زمان آغاز تلاش‌ها برای جمع آوری یک میلیون امضا، از سوی مقام‌های امنتی بازداشت شده‌اند.
فعالان حقوق زن می‌گویند که زنان در ایران با تبعیض نهادینه شده‌ای روبه‌رو هستند که آنها را در خصوص مسائلی مانند طلاق، ارث، حضانت فرزند و جنبه‌های دیگر زندگی به شهروندان درجه دو تبدیل می‌کند.

نظرهای خوانندگان

درود بر این شیرزنان میهن !

-- behrooz ، Sep 8, 2008 در ساعت 05:12 PM

به نظر من ژيلاها وكساني بااونها دوست هستند هيچ وقت روياهايشان واقعيت نمي شود دوست دارم همه ژيلاها چون تنها همدمم ژيلاست

-- علي از مريوان ، Sep 17, 2008 در ساعت 05:12 PM